• Sandra95

Hjääälp!!

Hej! Jag oroar mig jätte mycket för mina två systerdöttrar, de är 4 och 1.5 och de är väldigt besatta av mig, jag är 17 och har också ett eget liv, jag måste i princip bo hos min syster och om jag inte gör det så blir barnen (oftast det äldsta) deprimerade och inte äter och vill inte på dagis. dom måste även följa med mig vart jag än går. kan det bero på att när min syster fick barnen så va jag hos min syster och hjälpte till i någon månad?? jag är orolig och jag kan inte vara hos min syster hela tiden, jag har ju också vänner och skola osv.
    det äldsta barnet skriker och ritar på väggar och kallar sina föräldrar för dumma och ljuger till dagis om att min syster och hennes man slår dom vilket INTE stämmer alls! det yngsta barnet äter knappt och bara sover.. min syster jobbar till kl 18 och hennes man till 20 så det blir oftast jag som hämtar dom från dagis.. vill hjälpa dom! hatar och se dom må såhär :(

tiiips??    

• Svar på tråden Hjääälp!!
  • Sketonge

Hej!

Dina syskonbarn verkar väldigt förtjusta i dig och trivs med dig, de är vana att ha dig där och ser dig som en del av familjen. Vad snäll du är som hjälper din syster och hennes man så mycket med hämtning och barnpassning  
    Har du pratat med din syster om hur det känns för dig just nu? Självklart måste du få tid för dina egna aktiviteter, både skolgrejer och vänner etc.

Ang. att ena flickan ritar på väggarna, skriker och hittar på historier på förskolan så är det vanligt. Barn kan bli ganska bångstyriga, särskilt under trotsålder. Du ska inte behöva ta ansvar för att barnen är nöjda med tillvaron hela tiden, du kan ju inte alltid finnas till hands hemma hos dem. Vad säger din syster om detta, läggs detta ansvar på dig i de fall du inte är hemma hos dem?

Kram och hoppas det ordnar sig!

• Sandra95

Det flickan gör som att rita på väggar och hittar på saker på dagis får ju jag en stor del ta hand om. Barnen är i stort sett mitt ansvar :/ så jag måste lära dom mycket grejer och det tar på min energi extremt mycket. min syster har gett mig möjligheten och i stort sett bett mig flytta in hos dom för att hjälpa till med barnen och jag tycker nästan det är bättre än att sitta och pendla hela tiden mellan hem - skola - syster osv heeeela tiden! :(

• Sketonge

Jag förstår att din syster tycker att det är jättebra och bekvämt att du hjälper dem så mycket med barnen, men du är ju bara 17 år, det är för mycket ansvar att lägga på dina axlar, känner din syster och sambo sig bekväma med det? Ansvaret för barnen ligger ju hos dem, även om du till viss del bor hemma hos dem.  Är det någon överenskommelse om att du hjälper till med barnen istället för att betala någon mat/hyra hos dem?

Jag tycker du ska försöka prata med din syster om hur du känner, att du inte kan ta hand om barnen i så stor utsträckning som du i dagsläget gör, att det helt enkelt är för mycket för dig!
    Jag har två småbarn och det är tufft emellanåt att sköta om dem så jag förstår att du tycker att det blir för mycket.

Om du pratar med henne tror jag säkert att hon kan förstå hur du känner, även om hon förstås tycker att det är väldigt bekvämt att ha dig till hands för sig och barnen där hemma hela tiden

Svar på tråden Hjääälp!!