• iduberga

Vänder mitt barn upp och ned!!!

Gudmodern till mitt barn är en underbar, rolig och kärleksfull person. Men hon har noll koll på barn! Ikväll vände hon mitt barn, 15 månader, upp och ned vid åtminstone två tillfällen. Och jag blir så otroligt obekväm! Men ids ändå inte säga ifrån. Vi ses extremt sällan, och hon är min äldsta vän.

Är jag löjlig? Eller kan det vara farligt på något sätt? Vänder folk sina barn upp och ned liksom? Känns extremt onaturligt för min del.

Inatt har mitt barn haft nån typ av nattskräck och mitt dåliga samvete har kickat igång. Han kanske har blivit skrämd fast det inte riktigt märktes just då?

• Svar på tråden Vänder mitt barn upp och ned!!!
  • vårskatt

Min dotter är 20 månader, och jag kan ibland vända henne upp och ner när jag busar med henne. Det är ingen fara. Ditt barn kommer inte få men för livet. 

Oroa dig inte. Om du inte vill att din vän ska vända henne upp och ned så säg till. Det är ju trots allt ditt barn. 

• iduberga

Tack för svaret!

Nej, jag antar att jag skulle säga till om jag blev riktigt orolig. Ser mig INTE som en orolig förälder alls och tror jag skäms lite för att erkänna att det känns jättejobbigt när hon gör så.

Kanske beror lite på att hon verkligen inte har någon "naturlig" känsla för hur man hanterar barn rent fysiskt... råkar putta till, dra av skorna så att han far i golvet, "slår" tillbaks när han klappat hårt på henne osv. Lite konstiga grejer liksom. Jag skulle aldrig lämna henne själv med honom.

• Lena

Jag vänder min 10 månaders upp och ner. Hon skrattar massor då. Oförmåga att läsa av barnet är en helt annan sak, det brukar bli bättre när det blir större.

• älskarlivet81

Vår dotter som är 2,5 älskar att vara upp och ner. Det har hon gjort sen hon var i sitt barns ålder.. Hon kiknar av skratt!

• kikkie

Barn älskar när man vänder dom upp o ner , dom brukar skratta så gott när man gör så !

• The Fugly

Vår dotter älskar att bli vänd upp och ner, vi har gjort det sen hon lärde sig sitta utan stöd.

• viseversa

Jag vänder mina barn uppochner. Dom tycker det är kul. Varför tror du det skulle vas farligt? Vilken svag konstruktion kroppen skulle vara då om det vore farligt att vara uppochner. Haha

• Duckan

Förstår inte vad som skulle vara så illa med att hon busar med barnet upp och ner? Tycker ditt barn att det är kul så är det väl inget fel med det.

• så mycket bättre

Det finns barn som inte är vana vid det eller helt enkelt inte gillar det och tycker inte ditt barn om det så ska du naturligtvis säga till. Men de allra flesta barn älskar att vändas upp och ner i bus!

• tundra

Jag vänder upp och ner på min son när vi busar. Man behöver ju inte vara så häftig att de blir ledsna. Tvärtom - det ska ju vara roligt!

• iduberga

Tack för era svar. Känns bättre nu!

Jag tror väl inte det är direkt farligt egentligen. Som sagt så är det nog mer att jag är obekväm med att just hon gör det, eftersom hon inte hanterar honom så bra fysiskt i övrigt. Är lite för hårdhänt och klumpig.

Han skrattar inte utan ser mest chockad ut när han fått komma ner - men blir inte ledsen heller.

• Alisa
    iduberga skrev 2012-12-17 02:36:41 följande:
    Gudmodern till mitt barn är en underbar, rolig och kärleksfull person. Men hon har noll koll på barn! Ikväll vände hon mitt barn, 15 månader, upp och ned vid åtminstone två tillfällen. Och jag blir så otroligt obekväm! Men ids ändå inte säga ifrån. Vi ses extremt sällan, och hon är min äldsta vän.

Är jag löjlig? Eller kan det vara farligt på något sätt? Vänder folk sina barn upp och ned liksom? Känns extremt onaturligt för min del.

Inatt har mitt barn haft nån typ av nattskräck och mitt dåliga samvete har kickat igång. Han kanske har blivit skrämd fast det inte riktigt märktes just då?
    Barnet skriker säkert till eller får den där "rädda" blicken om det skulle vara obehagligt. Glad
  • Natulcien

Det är inte farligt att vända ett barn upp och ner! Många leker ju på det sättet med barnen. Min systers man bollar runt med deras barn och vänder dem åt alla håll och kanter och de älskar det. Vår son, däremot, avskyr att bli upp och ned-vänd...så man måste ju kunna läsa av barnets reaktioner! Hur reagerade ditt barn?

• Loriyana

Tror det är ett rätt vanligt sätt att leka med barn, att man vänder dem uppochner. De flesta små barn brukar tycka det är roligt. Min dotter älskar det och kiknar av skratt. Nu fyller hon snart 6 år och vill fortfarande att jag ska hålla henne uppochner!

• Stumpan84
    iduberga skrev 2012-12-17 03:31:00 följande:
    Tack för svaret!

Nej, jag antar att jag skulle säga till om jag blev riktigt orolig. Ser mig INTE som en orolig förälder alls och tror jag skäms lite för att erkänna att det känns jättejobbigt när hon gör så.

Kanske beror lite på att hon verkligen inte har någon "naturlig" känsla för hur man hanterar barn rent fysiskt... råkar putta till, dra av skorna så att han far i golvet, "slår" tillbaks när han klappat hårt på henne osv. Lite konstiga grejer liksom. Jag skulle aldrig lämna henne själv med honom.
    Vänta lite här nu! Drar av skorna så han far i golvet och "slår" tillbaka när han klappar henne lite hårt?? Och hon är gudmor??? Hade aldrig någonsin låtit en person som har absolut noll koll på barn vara gudmor till mitt barn! Speciellt inte när hon gör sånt! Skit i att hon vänder barnet upp och ner men allt det andra måste sluta bums! Han kommer aldrig ha en trygg kontakt med henne annars...
  • Alisa
    iduberga skrev 2012-12-17 03:31:00 följande:
    Nej, det är ju en bra naturlig instinkt. (läste inte detta innan jag svarade)
    Med det du skrev ovan så skulle hon inte få vända mitt barn upp-och-ned, har hon så dålig koll skulle hon ju kunna snurra in barnet i någon möbel eller liknande. .. Obestämd 
  • pinky m

Har faktiskt hört att det är bra för babyns motorik att vända dem upp och ned och att det är bra att göra helt från nyfödd ålder. Denna info har jag fått från en läkare inom pediatrik:)

Svar på tråden Vänder mitt barn upp och ned!!!