• Anonym (fungerar ej)

När inte samarbetssamtal fungerar?

När inte samarbetssamtal fungerar, man kommer inte överens om umgänget, vad händer då? Hur gör man med umgänget då? Tar en lång tid att få igenom en rättsprocess!
    Gör familjerätten upp ett fungerande umgänge?
    Är eventuellt nära ett sånt dilemma nu och behöver hjälp!
    Det enda de sagt på samtalet är att det blir inget avtal om vi går därifrån utan att komma överens, men vad gör man då? Barnet har ju rätt till båda föräldrarna ändå!

• Svar på tråden När inte samarbetssamtal fungerar?
  • Anonym

Ja funkar det inte att ni kommer överens i fr så får en av er stämma den andra i tr, där kan det ta lång tid

• Anonym

Något måste ni väl kunna komma överens om?

• Anonym (fungerar ej)
    Anonym skrev 2012-12-16 22:58:15 följande:
    Något måste ni väl kunna komma överens om?
    Nej, han vill ha växelvist och barnet är långt ifrån 3 år.
    Saken är den, hur gör man med umgänget när inte ett avtal finns?
    Vi måste ju ha något att gå på!
  • Anonym (fungerar ej)
    Anonym skrev 2012-12-16 22:51:26 följande:
    Ja funkar det inte att ni kommer överens i fr så får en av er stämma den andra i tr, där kan det ta lång tid
    Jag vet! Det är det som är frågan, hur gör man med umgänget tills dess? När ingen av oss kan bestämma och komma överens? Gör socialen ett fungerande avtal mot vår vilja eller vad händer?
  • Anonym
    Anonym (fungerar ej) skrev 2012-12-17 09:00:55 följande:
    Nej, han vill ha växelvist och barnet är långt ifrån 3 år.
    Saken är den, hur gör man med umgänget när inte ett avtal finns?
    Vi måste ju ha något att gå på!
    Är barnet ovan att vara med pappan? Bor ni nära varandra?
    Anonym (fungerar ej) skrev 2012-12-17 09:01:49 följande:
    Jag vet! Det är det som är frågan, hur gör man med umgänget tills dess? När ingen av oss kan bestämma och komma överens? Gör socialen ett fungerande avtal mot vår vilja eller vad händer?
    Har ni nyligen separerat? Bor någon kvar i barnets ursprungliga hem?

• Kjell2
    Anonym (fungerar ej) skrev 2012-12-17 09:01:49 följande:
    Har ni GV och inget fastställt schema är det vilda västern som gäller. Ni kan var och en göra som ni vill, t ex vägra lämna över barnet.

Socialen kan inte tvinga på er ett schema, endast domstol kan det.

Kan ni inte komma överrens måste ni via en stämmning gå till domstol för att få ett fastställt schema. Ni kan få ett snabbt beslut på drygt fyra veckor efter inskickad stämning.

• Anonym (fungerar ej)
    Anonym skrev 2012-12-17 09:03:13 följande:
    Är barnet ovan att vara med pappan? Bor ni nära varandra?
    Har ni nyligen separerat? Bor någon kvar i barnets ursprungliga hem?

Barnet är van att vara med pappan, vi bor i olika kommuner, jag har boendet.
    Vi har separerat över ett år sedan, vi har gått på möten och fått avtal, men nu vill han helt plötsligt ha växelvist och jag tror inte vi kommer att komma överens så det blir inget nytt avtal.
    Förra avtalet har datum så borde man inte kunna falla tillbaka på avtalet före det?
  • Anonym (fungerar ej)
    Kjell2 skrev 2012-12-17 09:08:25 följande:
    Har ni GV och inget fastställt schema är det vilda västern som gäller. Ni kan var och en göra som ni vill, t ex vägra lämna över barnet.

Socialen kan inte tvinga på er ett schema, endast domstol kan det.

Kan ni inte komma överrens måste ni via en stämmning gå till domstol för att få ett fastställt schema. Ni kan få ett snabbt beslut på drygt fyra veckor efter inskickad stämning.

VI har inte GV.
    Brukar domstolen besluta enligt rekommendationer för barnets ålder? Vad för faktorer spelar in?
  • Anonym
    Anonym (fungerar ej) skrev 2012-12-17 09:09:22 följande:
    Barnet är van att vara med pappan, vi bor i olika kommuner, jag har boendet.
    Vi har separerat över ett år sedan, vi har gått på möten och fått avtal, men nu vill han helt plötsligt ha växelvist och jag tror inte vi kommer att komma överens så det blir inget nytt avtal.
    Förra avtalet har datum så borde man inte kunna falla tillbaka på avtalet före det?
    Har ni ett avtal som gäller så står det kvar tills ni kommer överens om ett nytt avtal eller får en dom. Mer tid för pappan och barnet är kanske en gyllene medelväg tills vidare? Hur ofta har han barnet nu?
  • Anonym (fungerar ej)
    Anonym skrev 2012-12-17 09:11:20 följande:
    Har ni ett avtal som gäller så står det kvar tills ni kommer överens om ett nytt avtal eller får en dom. Mer tid för pappan och barnet är kanske en gyllene medelväg tills vidare? Hur ofta har han barnet nu?
    Men det vi har står datum på, gamla datum kan väl inte gälla?
    Varannan helg och det fungerar utmärkt.
    Jag är inte för VV för att vi bor i olika kommuner och barnet är inte 3 år och uppåt, i en känslig ålder nu.
Svar på tråden När inte samarbetssamtal fungerar?