• Baby Firefly

Kan man donera en livmoder?

Jag har funderat på att sterilisera mig ett tag nu och jag undrar om någon vet ifall man då kan välja att donera sin livmoder till någon som är steril eller har väldigt svårt att få egna barn?

• Svar på tråden Kan man donera en livmoder?
  • Lena

Första försöket med livmoderdonation gjordes tidigare i år så vi är inte riktigt där än.

• Baby Firefly
    Lena skrev 2012-12-16 21:40:38 följande:
    Första försöket med livmoderdonation gjordes tidigare i år så vi är inte riktigt där än.
    Okay, synd. För när jag väl har tagit beslutet så vore det synd om jag skulle pajja en hel fungerande livmoder som någon annan skulle kunna få stor glädje av.
  • Anonym

Jag läste faktiskt någonstans att det lyckats två gånger i turkiet. Tror det va där iaf. Mycket bra tänkt, och omtänksamt

• Lena

Du tänkte väl bara klippa äggledarna? Isåfall så gör det ingen skillnad.

• Baby Firefly
    Lena skrev 2012-12-16 21:45:34 följande:
    Du tänkte väl bara klippa äggledarna? Isåfall så gör det ingen skillnad.
    Jo det är ju så det går till. Men om jag istället kunde välja att operera ut hela livmodern och donera den så skulle det ju vara en win - win. Jag slipper både bli med barn och få mens, samtidigt som någon annan får chansen att bli med barn. 
  • överanalysera

Utan äggledare får du varken mens eller barn. Och då spelar det ingen roll om du har en livmoder eller ej.

• Baby Firefly
    överanalysera skrev 2012-12-16 22:01:06 följande:
    Utan äggledare får du varken mens eller barn. Och då spelar det ingen roll om du har en livmoder eller ej.
    Det jag har läst är att man fortsätter att få mens i alla fall. Men jag kan ha fel.
  • Dimitra
    överanalysera skrev 2012-12-16 22:01:06 följande:
    Hormonproduktionen fortsätter i vanlig ordning så visst får man mens i vanlig ordning. Kroppen vet ju inte om äggledarna är blockerade eller fullt fungerande.
    The Dimitra universe.
  • QueenObscene

Man får mens med äggstockarna knipsade, eller i de flesta fall åtminstone. Däremot hamnar du i klimakteriet utan livmoder och kan behöva hormonpreparat för att minska risken för bl a benskörhet.

• sextiotalist
    QueenObscene skrev 2012-12-17 07:49:08 följande:
    Man får mens med äggstockarna knipsade, eller i de flesta fall åtminstone. Däremot hamnar du i klimakteriet utan livmoder och kan behöva hormonpreparat för att minska risken för bl a benskörhet.
    Nej, man hamnar inte i klimateriet utan livmoder, det är när man tar bort äggstockarna som man hamnar i klimateriet.
Svar på tråden Kan man donera en livmoder?