• Annafredrika

Läsa saga

Läser ni sagor/böcker för era barn? Det verkar som att denna fina vana och tradition minskar. Jag läser sagor för mina barn varje kväll utan undantag och har gjort så sen min första föddes för 18,5 år sen. Det ger en skön stunds samvaro, nedtrappning och närhet. För oss alla. Det är bra för barnens språkutveckling, abstrakta tänkande och främjar fantasin. Vi läser på dagarna också, mest då barnen är mellan 5 mån. och 2 år. Ni som väljer att inte läsa för era barn, hur kommer det sig? Ni som gör det, lyft gärna fram det ni tycker är bra med att läsa för barnen.

• Svar på tråden Läsa saga
  • KLAJSHUH

Jag har läst för min son på kvällen sen han va 2 månader. Han blir sju månader nästa vecka. Just nu läser jag en Pixi bok. Samma varje kväll. När han blir äldre ska jag få låna Kråke böcker av min syster. Dom är ju väldigt pedagogiska och bra. : )

• KLAJSHUH

Just det. Varför jag läser är för att jag tycker det är jätte mysigt. Vara nära, mysa och varva ner. Och det är bra för barnets språkutv. att lyssna när nån pratar mycket.

• SuzR

Min 1,5 åring är helt tokig i böcker, vi läser jämt. På kvällen läser vi kanske 4 olika böcker innan hon somnar, hon har en favorit bok som hon helst vill somna med haha:) jag tröttnar rätt fort på böckerna så vi får låna böcker på bibblan ibland. På det sättet så blir det lite mer engagemang från min sida;)

• elinaehn

Min tös är åtta. Vi läser alltid. Det är ju en viktig stund tillsammans. Omyndig!!

• Lyrasmamma

Jag läser flera gånger om dagen för min 14 månaders. Hon älskar det. Jag är lärare med specialinriktning inom barns språk och språkutveckling och vet hur viktigt det är att läsa för dem.

• La Lola

Läser för Hedda varje kväll innan hon ska sova.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Annelie 76

Jag läser inte för min son ännu. Han är 14 månader och har inte ro för böcker, mycket spring i benen. Dessutom vill han bara slita sönder böckerna och äta upp dem. Sparar bokläsandet till han är lite äldre men planerar att läsa för honom ofta.

• Annafredrika
    Annelie 76 skrev 2012-12-16 09:10:39 följande:
    Jag läser inte för min son ännu. Han är 14 månader och har inte ro för böcker, mycket spring i benen. Dessutom vill han bara slita sönder böckerna och äta upp dem. Sparar bokläsandet till han är lite äldre men planerar att läsa för honom ofta.

Han lär sig nog finna ro och får en välbehövlig paus om du börjar nu istället för att vänta in
  • Queenie70

Jag är jättedålig på det måste jag erkänna fast jag är medveten om alla fördelar som ts nämner. Jag har gjort mina tappra försök, men mitt barn är heller ingen unge som är särskilt intresserad av detta, så jag har gett upp. Charmen försvinner lite när han vara försöker få mig att snabba på och att läsa sista sidan så han får veta vad som hände. Själva läsprocessen är inget som roar honom helt enkelt. Barn är ju olika.

• Vinterankan

Min äldsta har jag läst för varje kväll sedan hon var 4 månader då vi hade fruktansvärda problem med hennes sömn och sagorna hjälpte till. Yngsta som somnar lätt ändå (7 månader) så där läser jag inte regelbundet ännu utan bara ibland när han är lite ledsen för då blir han glad (fast han är oftast glad ändå). Räknar med att det blir mer när han får en stor säng och mer rutin i nattningen.

• Mrs Green

Vi läste mycket förut, men sedan dottern började läsa själv vill hon sällan att jag läser högt. Och de gånger hon vill så är det några sidor i en bok, och nästa gång hon vill (1-2 veckor senare) vill hon inte att jag fortsätter utan tar en ny bok, och jag tycker det är jättetråkigt att alltid bara få läsa första kapitlet Så jag har nästan lagt ner försöken, även om jag får dåligt samvete varje gång jag hör hur viktigt det är att fortsätta läsa högt även för barn som läser själva.

• älskarlivet81

Vi läser så ofta vi kan för dottern! Inte varje kväll vid läggningen dock eftersom hon oftast är så trött så att hon somnar på 2 minuter. Däremot försöker vi läsa för henne även när vi leker med henne.

• Gladskit

Vi läser varje kväll för vår son, han fyller snart sju.
    Dels för att det är mysigt, det ger en bra avslutning på dagen. Särskilt nu sedan han började förskoleklass så har vi märkt att det behövs. Han behöver tid att varva ner tillsammans med någon av oss vuxna och det finns saker som hänt som han kanske glömt bort eller inte "hunnit" tänka på sen han kom hem från fritids som vi ligger och småpratar om. Dels tror jag att mycket av språket bygger på att man har högläsning. Att man hör hur ord låter, man hör stavelser och meningsbyggnad. Språket får en logik och ett flöde som jag tror är en väldigt viktig del att ha med sig in i skolans värld och vidare efter det.

• Pleco
    Annelie 76 skrev 2012-12-16 09:10:39 följande:

Samma här, helt omöjligt att få ungen intresserad. Blir alltid att jag sitter och läser för mig själv. :-/
  • korfu08

Vår sjuåring och jag eller min make brukar läsa saga i hop om det är en lätt bok som hon kan läsa är det en kapitelbok brukar vi läsa ett kapitel innan hon somnar hon tycker det är skönt att ligga och lyssna när vi läser innan sovdags jag tycker det är mysigt att göra det innan sovdags.

• Minniemousemommy
    Annafredrika skrev 2012-12-16 07:51:16 följande:
    Läser ni sagor/böcker för era barn? Det verkar som att denna fina vana och tradition minskar. Jag läser sagor för mina barn varje kväll utan undantag och har gjort så sen min första föddes för 18,5 år sen. Det ger en skön stunds samvaro, nedtrappning och närhet. För oss alla. Det är bra för barnens språkutveckling, abstrakta tänkande och främjar fantasin. Vi läser på dagarna också, mest då barnen är mellan 5 mån. och 2 år. Ni som väljer att inte läsa för era barn, hur kommer det sig? Ni som gör det, lyft gärna fram det ni tycker är bra med att läsa för barnen.
    Vi läser mycket under hela dagarna också, men vi brukar ändå avsluta med högläsning och godnatt-visa vid sovdags. Dom älskar det verkligen så kommer fortsätta med det tills som tröttnar. Vi har en jättestor sagobok som vi använder varje kväll, som vi älskar allihopa. Den har alla dom klassiska sagorna som jag älskade som barn :)
    Det är verkligen jättemysigt och ni som inte gör det borde verkligen prova det.
  • Woodgrove

Vi har läst för henne sen hon var nyfödd (men då var det böcker vi själva ville läsa och läste dem högt istället för tyst. Blev en hel del kurslitteratur också. Tänkte att det viktigaste var att höra våra röster). Men från ca 10 månader har vi läst barnböcker. Nu är hon 6 år och vi läser minst en timme varje kväll vid läggning. På helgerna blir det på dagen också. 

Svar på tråden Läsa saga