• Hannish

Sluta amma dagtid, fortsätta kväll o natt... Funkar det..?

Har en dotter på sex månader som jag ammar. Hon äter även vanlig mat 2-3 ggr per dag. På morgonen brukar det bli en ganska ok portion gröt, och sen blir det mat/gröt 1-2 gånger till, brukar dock inte blir några jätteportioner, beror på hennes dagshumör. Däremellan ammar hon många gånger, inklusive 1-2 gånger på natten, nån gång mellan 22-6.

Om en månad, mitten av januari, skall jag börja studera heltid och mannen skall vara hemma. Då kommer hon alltså av naturliga skäl inte kunna amma på dan...  Men jag vill gärna amma på morgonen innan jag går, och sen när jag komme hem på em och kvällen o natten. 

Kommer det funka? Eller sinar mjölken för mycket under de 8-10 timmar om dan som jag är borta? Vet inte hur skolschemat ser ut än, så vet inte hur långa dagarna kommer vara.

Lite jobbigt är det också att hon vägrar ta napp. På ett sätt är det bra, men det är bara jag som kan trösta henne nu. Hon är väldigt mammig, och kan gråta när hon är hos pappa och sluta mer eller mindre direkt när hon kommer till mig, utan att jag ammar. 

Andra som har börjat jobba/plugga när bebin var ca 7 månader? Hur har det funkat?       

• Svar på tråden Sluta amma dagtid, fortsätta kväll o natt... Funkar det..?
  • Natulcien

Det funker säkert fint. Produktionen borde ju anpassa sig till det.
    Jag ammade ju inte på natten från det att sonen var 3 månader, så då var det ju ett uppehåll på hela 12 timmar. Men jag helammade ändå tills han var 6 månader och fortsatte delamma upp till 11 månader utan problem, så det borde väl inte vara någon skillnad om uppehållet sker på dagtid istället..?

• Palma

Det kommer att fungera finfint! Jag ammade kvällar, nätter och lite mer på helgerna från att sonen var 9 månader. Då började jag jobba. Vi fortsatte så tills han var 12 mån och började sova hela nätter.

• Jolines mamma

Jag gör det och har gjort rätt länge nu. Dottern är strax över året.
    Inga problem med produktionen alls, den har
    anpassat sig bra.
    Jag tycker det är bra mycket svårare att sluta helt. Är långt ifrån att lyckas.
    Hoppas det går smärtfritt för dig :)

• Hannish

Ååh, vad bra med lite positiv feed-back! Bara hoppas att brösten och bebin anpassar sig efter mitt schema då

Jolines mamma skrev 2012-12-15 23:34:37 följande:
    Jag gör det och har gjort rätt länge nu. Dottern är strax över året.
    Inga problem med produktionen alls, den har
    anpassat sig bra.
    Jag tycker det är bra mycket svårare att sluta helt. Är långt ifrån att lyckas.
    Hoppas det går smärtfritt för dig :)

Detta är mitt tredje barn, de två andra var jag föräldraledig med drygt ett år. Och att sluta amma var inget problem då, bara blev mindre och mindre amning och mer och mer mat och en dag insåg jag att "oj, nu var det visst ett par dar sen jag ammade..."
    Men de barnen fick tillägg nästan från början då de inte blev mätta av endast mjölken, samt att de båda tog napp. Bebin nu har bara fått ersättning vid ett par tillfällen och napp vägrar hon... 

• llotta

Jag började också plugga igen när dottern var sju månader. Bara en månad innan kändes det väldigt långt bort att det skulle funka men det gick alldeles utmärkt. Vi fokuserade lite på mat, men sen ammade jag henne sen eftermiddag när jag kom hem och sen någon gång till på kvällen plus tidig morgon. Nu fortsatte vi bara en eller två månader till, men jag tror inte det berodde på att jag var borta på dagarna utan så hade det nog blivit ändå.

• Siilje

Det funkar. Jag slutade amma nattetid när min minste var 3 månader.. Ammade bara på dagen och han fick sova på natten... Sedan ammade jag bara en gång om dagen mot slutet men hade kvar mjölk ändå

• Jolines mamma

För oss är det väl som så att hon vägrar sluta amma. Det blir en sån himla fajt på natten som jag inte orkar/tycker är värd att ta. Så som det är nu ammar jag enbart på natten och säkert 3 ggr /natt. Hade mer än gärna slutat eller enbart ammat en gång vid läggdags :)

Svar på tråden Sluta amma dagtid, fortsätta kväll o natt... Funkar det..?