• MONSTER

hur länge bältesstol?

hur länge bör ett barn ha bältesstol innan man byter till bälteskudde? Ryggen gör väl mycket för skyddet för barnet samt att bältet kommer på rätt ställe på axeln?
    Finns det några regler kring detta? Eller rekommendationer? 

• Svar på tråden hur länge bältesstol?
  • scaras

Det handlar väl mest om hur långt barnet är eller.. Borde stå nått i bruksanv. till stolen kan man tycka.
    Äh, finns säkert nån som har fakta här så jag ska inte spekulera.

• MONSTER
    scaras skrev 2012-12-15 21:52:51 följande:
    Det handlar väl mest om hur långt barnet är eller.. Borde stå nått i bruksanv. till stolen kan man tycka.
    Äh, finns säkert nån som har fakta här så jag ska inte spekulera.

tänkte mest säkerhetsmässigt. det borde ju vara säkrare med bältesSTOL än bältesKUDDE långt upp i åldrarna eftersom det även skyddar ryggen lite.
  • cosinus

Jag har alltid tänkt så länge det går att höja stolen mer så får de sitta i stolen.

Min dotter är snart 9 och vi har många hack kvar att höja så jag räknar med att hon sitter i den flera år till. Skönt när de somnar på långresor också och kan få bra stöd för huvudet.

• pigglet

Stolen skyddar inte ryggen. Dess enda funktion är att föra bältet rätt.
    Därför använder man bältesstolen så länge som barnet behöver den för att bältet ska hamna rätt på kroppen. Alltså inte för nära halsen, men högt upp på axeln.

Enda lagen är att barnet ska använda någon form av godkänd bilstol/kudde tills det är 135 cm.    

• MONSTER
    pigglet skrev 2012-12-15 22:22:54 följande:
    Stolen skyddar inte ryggen. Dess enda funktion är att föra bältet rätt.
    Därför använder man bältesstolen så länge som barnet behöver den för att bältet ska hamna rätt på kroppen. Alltså inte för nära halsen, men högt upp på axeln.

Enda lagen är att barnet ska använda någon form av godkänd bilstol/kudde tills det är 135 cm.    

ok men oftast är väl barn för små rätt länge med andra ord för att sitta i annat än en bältesstol. Är väl få 7-8 åringar som är så långa eller??
    jag har mindre barn så jag vet inte riktigt hur lång man är vid olika åldrar 
  • MONSTER

så det är inte förbjudet enligt lag att en t ex 5 åring sitter på en bältesKUDDE även om bältet sitter fel på barnet? För barnet sitter "godkänt" så att säga?

• Höghus

Bältesstol är i princip samma sak som kudde men med extra hjälp för att föra bältet rätt. När barnet är över 135 cm behöver man oftast inte något att sitta på alls utan använder bälte som vanligt. 135 cm är barn oftast när de är runt 7-10.

• pigglet

Inte vet jag - de flesta sitter väl i bältesstol tills de är så där 10 år? Vår 10-åring behöver då absolut stol/kudde för att bältet ska hamna rätt, hon är 135 cm.

• Sisisisi

Min 7-åring är 138 cm och alldeles för liten för att åka utan! Förstår inte varför man inte i första hand nämner rekommendationen, att barn ska sitta i bältesstol/på kudde till 10-12 år, istället? När man diskuterar bakåtvänd åkande är det ingen som anser att lagen är tillräcklig...

De flesta bältesstolar är gjorda för barn till 150 cm, vilket är minimilängden för att åka utan i många andra europeiska länder. Mina barn åker i bältesstolen så länge de får plats.

MONSTER skrev 2012-12-15 22:57:49 följande:
    så det är inte förbjudet enligt lag att en t ex 5 åring sitter på en bältesKUDDE även om bältet sitter fel på barnet? För barnet sitter "godkänt" så att säga?

Om barnet väger minst 15 kg är det okej enligt lag.
  • MONSTER

kan inte förstå hur man kan äventyra sina barns säkerhet genom att låta dem sitta på en bältesKUDDE när de bara är 6-7 år...bältet kan inte på nåt sätt sitta bra på ett sånt litet barn...

• emma enhörning

Nej, stolens enda funktion är inte att föra bältet rätt!!! De allra flesta har ju ett bra skydd vid "sidokrock" och kan enligt mig inte ens jämföras med en kudde!!! Min äldsta är 8 och vi har inte ens tänkt tanken att byta ut/ta bort stolen...
    Tänker lika där som vid bakåtvänt åkande- så länge de får plats byter vi inte!

• MONSTER
    emma enhörning skrev 2012-12-16 08:56:00 följande:
    Nej, stolens enda funktion är inte att föra bältet rätt!!! De allra flesta har ju ett bra skydd vid "sidokrock" och kan enligt mig inte ens jämföras med en kudde!!! Min äldsta är 8 och vi har inte ens tänkt tanken att byta ut/ta bort stolen...
    Tänker lika där som vid bakåtvänt åkande- så länge de får plats byter vi inte!

har också fått för mig det, därför jag skrev det men tänkte att jag kanske hade mittuppfattat det hela.
    Jag skulle aldrig få för mig att sätta mig 6 åring på en bälteskudde medan andra tycker det är helt ok. Blir faktiskt rätt arg och irriterad, speciellt när de sätter MITT barn på en sån kudde!! Ett barn som dessutom är väldigt kort till växten och bara är 110 cm lång... 
  • Höghus

Ni som påstår att bältesstolen skyddar mot sidokrock mm får gärna länka till fakta om detta. Annars kan ni nog avskriva det som rent önsketänkande.

• amalie79

Måste få fråga, hur göra med barn med stor rumpa? Bonusen är en rätt stadig kille, av modellen kort och kompakt, hans rumpa hamnar liksom utanför stolen.

• pigglet
    amalie79 skrev 2012-12-16 13:38:40 följande:
    Måste få fråga, hur göra med barn med stor rumpa? Bonusen är en rätt stadig kille, av modellen kort och kompakt, hans rumpa hamnar liksom utanför stolen.
    Har tyvärr inget tips där. Haft samma problem med en del barn vi skjutsat...
  • emma enhörning

Orkar faktiskt inte länka, men du kan ju alltid söka på youtube efter bevis för att en bältesstol är bättre än en kudde...
    Jag VET att det är så och känner inte att jag måste bevisa det för någon!!! Mina barn åker så säkert de kan i bil!

Svar på tråden hur länge bältesstol?