• Sebbe73

Modern anklagar mig för övergrepp på vår 3-åring.

Ligger sedan en längre tid i en infekterad vårdnadstvist där modern gjort allt som stått i hennes makt för att sabotera och begränsa mitt umgänge med min älskade dotter.

Efter att ha anklagat mig mellann allt på himmel och jord anklagar hon mig nu för sexuella övergrepp på min dotter. Detta för att hon anser att dottern visar intresse för snoppar, och även andra kroppsdelar på för henne säväl kända som okända personer.

Enligt mamman säger hon saker innehållande ordet snopp  och som då måste vara kopplade till att jag utsatt henne för övergrepp. Ingen annan har dock hört det men det har ställt till ett helvete för mig. Enligt mamman kan hon inte nämna snopp om hon inte har någon negativ erfaranhet av det. Enligt mamman kan ett barn inte hitta på saker.

Min fråga, innan jag går djupare, är om någon har erfarenheter om vad barn kan säga i 3 års åldern utan för den delen att ha blivit utsatta för övergrepp?

Situationen är helt sjuk och mamman har stoppat umgänget tills vidare. Till saken hör att jag och min dotter har en otroligt bra relation och hennes sjuka anklagelser gör mig alldeles galen.

• Svar på tråden Modern anklagar mig för övergrepp på vår 3-åring.
  • amorvincitomniia

gud vad sjukt :P kiss, bajs, snopp, snippa, tutte osv är väl ungefär de roligaste orden som finns enligt en treåring..

vad tråkigt att någon man en gång gillade tillräckligt för att skaffa barn med beter sig på det viset sedan :/

• Juronjaure

Du kommer inte bli fälld för sexuella övergrepp för att ditt barn pratar om snoppar. Barnets mamma borde läsa på lite om barns utveckling, för snopp-prat är HELT NORMALT, jag lovar!

• morminmor

Sjukt , dom orden kommer alltid I den ålder. Så stå på dig o bevisa att du är en bra pappa !

• Nape

Oj, i 3-4 årsåldern brukar ju barn upptäcka att flickor och pojkar är olika. Kan tänka mig att hon kan ha snappat upp ordet "snopp" och vad det är för någonting var som helst. Kanske på dagis? Det finns många barnböcker, bland annat om Emma/ Totte där de visar på olikheterna mellan flicka och pojke, pekböcker  för små barn.

Det är inget alls konstigt i att flickan är nyfiken eller säger "snopp", för barn är det inte laddat som för oss vuxna. Det är en kroppsdel men eftersom hon inte har en själv är det ju suuuuperspännande.

• Iam

Håller med alla ovan. 
    Dessutom är det så att om dottern ser en reaktion hos mamman när hon säger ordet snopp, så kommer ordet bli än mer använt eftersom det är extra kul när ord kan framkalla reaktion. 

• Anna J01

Min systerson på 3 år pratar hela tiden om hur Jättestor snopp hans pappa har.

Min dotter på 2,5 pratar också om snoppar. Lillebror har en liten och pappa har en stor. Lillebror kissar med snoppen o.s.v.

• Min högsta önskan

Har en grabb på 3 1/2 år, och han pratar väldigt ofta om snoppar, och även snippor. Men det är ju inget konstigt med det! De upptäcker sin egen kropp, och även olikheter mellen kroppar! HELT NORMALT!!
    Låter helt sjukt at ditt ex får det till att du skulle gjort dej skylldig till övergrepp bara för att dottern pratar om snoppar, Barn gör det! Skulle tro att din dotter även prataren hel del om snippor också, men det betyder ju inte att ditt ex (eller någon annan) utsatt henne för övergrepp!

Ger dej en massa styrkekramar och hoppas av hela mitt hjärta att det löser sej för dekj och ditt umgänge med dej coh din dotter!

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Anonym (Fantasi)

Om en 3-åring inte har fantasi eller kan hitta på saker så undrar jag från vilken planet hon kommer ifrån. Jag har en 3-åring som lever i en fantasivärld från morgon till kväll. Visst mycket av det som sägs är verkliga upplevda historier men det är bra mycket mer fantasier kring drakar, ormar, krokodiler och för den delen snoppar och snippor. Nu är snuskpratet till viss del förbi men för ett halvår sedan var det ett sätt att identifiera om en vuxen var en man eller kvinna. Kunde fråga främlingar på stan. Har du snopp? Har du snippa? Om någon kom ut från toa kom frågan Har du kissat med snoppen? Fniss fniss....även en vilja att titta på osv...

Så om inte dottern kommer med konkreta berättelser om att du skulle ha gjort si eller så med henne så tror jag inte det finns mycket att komma med. Givetvis lyssnar man på vad barnet säger men ofta märker man ju rent allmän hur barnet mår också. Att prata om snoppar och vara intresserad av kroppen är högst normalt i just den åldern.

• EJai

Här hemma snackar vår grabb mkt om snoppen å kiss. Jag å hans syrra har en kiss å han å pappa har snoppen. Detta är han duktig på att repetera ofta här hemma. Det hör till åldern. Som nån skrev dem blir medvetna om att vi ser olika ut ner till är inget som skall vara hyssch hysch om detta

• IsDimma

Går flickan på förskola så är det ett säkert ställe att få höra både snopp och snippa, av äldre barn eller fröknar om hon går med stora och av fröknar om hon går med yngre barn. Vi benämner ju snoppen och snippan åtskilliga gånger om dagen när vi byter blöjor och lär barnen toalettvett. Hos oss står toaletten precis bredvid skötbordet och på golvet står pottorna uppradade så även om vi inte pratar med just ett barn så gör vi det med någon annan och då snappar dom upp orden.
    Dessutom, när man är tre år är dom orden hur roliga som helst!
    Och det absolut bästa med treåringar (och några år framåt) är ju deras enorma fantasi. Den kommer ju igång ordentligt i din dotters ålder.

Ditt ex borde läsa på en del och du borde inte ha något att frukta om hon försöker ta dottern ifrån dig

Svar på tråden Modern anklagar mig för övergrepp på vår 3-åring.