Sonen vill inte göra rätt för sig hemma!
Har ett allvarligt problem med min 23-åriga bror. Han bor kvar hemma hos min mamma och hjälper inte till med någonting. Han varken betalar för sig, städar, tvättar (sina eller någon annans) kläder, osv.
Personligen har jag fått nog, jag har sagt till min mamma flertalet (kanske uppemot 100) ggr att kasta ut honom, eller ställa ultimatum på honom. Lättare sagt än gjort kan jag säga. En mor vill inte kasta ut sin son, och att tvinga honom att hjälpa till hemma när han vet att hon i slutändan ändå kommer göra det, är omöjligt. Så länge min bror vet att han kan leva på min mamma kommer han att fortsätta göra det...
Vad gör man?
För en stund sedan ringde min mamma mig med gråten i halsen (som vanligt!). Vad har han gjort denna gången frågar jag? Han har varit ute till 6 på morgonen, ja helt ok, han är ju trots allt vuxen att göra vad han vill. Men vi började diskutera igen vad som måste ske, vad HON måste göra för att han ska ändra sig. Detta halvåret har han börjat komvux, han har efter gymnasiet jobbat lite (Mcdonalds mestadels) men nu gått ner nästan helt i timmar då syftet vad att han skulle börja plugga igen. Nu är det december månad och han har tydligen misslyckats med alla ämnen utom 1!!!!! Han klarade 1 jävla ämne!!! WTF säger jag!?
Problemet påverkar inte bara henne utan i princip hela familjen. För ett tag sedan tog min mamma ett billån i sin brors namn eftersom att hon själv inte kunde ta lån, fattig som hon är. Det slutade med att min bror fick böter från vänster till höger som han fullständigt sket i att betala (och inte heller berättade om för någon) så att min stackars morbror till slut fick höra ifrån kronofogden... Trevligt... Min mamma och hennes bror pratar inte längre som tack för det.
Återigen, vad gör man?? Har någon varit i en liknande situation... Jag vill gärna ha konkreta tips på vem man kan vända sig till, någon myndighet kanske som kan hjälpa honom att få boende...