• anyword

Syster är ofrivilligt barnlös, hur ska jag bete mig?

Hej,

Min storasyster har haft en cancersjukdom som barn och pga detta kan hon inte få barn. Hon älskar verkligen barn, är jättegullig med dem och jag tycker det är jättetråkigt för henne. Det nästan värsta är att trots att läkarna har sagt att hon inte kan få barn så verkar hon inte riktigt förstå det - hon tänker hela tiden att det ska ordna sig på något sätt eller att hon alltid kan adoptera (vilket jag kanske inte tror kommer att vara helt enkelt eftersom hon har flera psykiatriska diagnoser)

Vi har inte så bra kontakt, jag älskar henne mest av alla i hela världen men hennes psykiska problem har ställt till med mycket besvär oss emellan, hon kan tex bli väldigt väldigt arg för småsaker och säger ofta att jag hatar henne (vilket jag verkligen inte gör och verkligen inte hoppas att jag beter mig som jag gör!). Hon får hjälp av en psykolog och tar läkemedel så på sistone har det blivit bättre, men dt är fortfarande svårt att ha en normal kontakt.

Nu har jag själv börjat försöka få barn, men jag skäms på något sätt. Jag skäms för att jag (kanske) kan få något som min fina syster så gärna vill ha. Nu har jag inga barn än, men redan i förväg undrar jag om det finns något bra sätt att bete sig mot henne om jag själv skulle bli gravid. Jag vill ju såklart att hon ska vara en del av mitt liv, men vill inte göra henne ledsen eller avundsjuk. Jag vet att det inte är mitt problem, och att hennes sorg över detta är hennes egen - men jag undrar bara om det finns något jag kan göra för att det ska kännas lättare för henne?

• Svar på tråden Syster är ofrivilligt barnlös, hur ska jag bete mig?
  • xXx

Risken är väl stor att det kommer bli en kraftig reaktion mot dig när hon får reda på att du är gravid. Men du vet att det inte är en reaktion mot dig eller barnet, det är en besvikelse över att hon inte själv kan få.

• anyword

Tack för ett snällt svar! Jo, jag vet att hon nog kommer bli både arg och ledsen och är förberedd på detta. Men mest undrar jag (som sagt, redan långt i förväg, jag vet ju inte ens om jag själv kan få barn än) om det finns något bra sätt att berätta? Något sätt som är bättre eller sämre? 

Jag har redan sagt att jag gärna ger henne ägg om hon någon gång skulle vilja/behöva och om det är möjligt, men eftersom hon inte har någon partner och en hel del andra saker i kroppen som strular så är det möjligt att det inte går ändå.

• xXx

Skulle du kunna tänka dig att säga att du och din partner har bestämt er för att försöka få barn? Jag tänker mig att det ger din syster tid att vänja sig vid tanken att det någon gång framöver faktiskt kommer bli så.

Alla kan inte få barn, har du något som säger att du finns med i den gruppen? 

• jashrinah

surugatmamma kanske kan vara ett alternativ senare om hon hittar en partner =) 

• viseversa
    jashrinah skrev 2012-12-15 14:41:20 följande:
    surugatmamma kanske kan vara ett alternativ senare om hon hittar en partner =) 
    Det är olagligt i Sverige. 
  • LinnVirvelvind

Om hon har en fungerande livmoder (antar att det var äggstockarna som tog stryk av behandlingen..) så kan hon få egna biologiska barn (dock ej genetiska) via äggdonation, precis som vem som helst.

Tycker inte du ska göra något speciellt utan bara peppa henne den dag hon själv vill börja försöka få barn, det där kommer nog ordna sig för henne också.

• jashrinah
    viseversa skrev 2012-12-15 14:42:50 följande:
    Det är olagligt i Sverige. 
    jo men är man svensk medborgare får man röra sig som man vill innom eus gränser !
    och surugatmamma är endast olagligt om man betalar för det ! så hon får visst det ha en surrugatmamma ,även i sverige. 
Svar på tråden Syster är ofrivilligt barnlös, hur ska jag bete mig?