• Hallonmuffin

Giftfria nappflaskor. Plast, glas eller rostfritt stål

Till mitt första barn använde jag vanliga nappflaskor av plast köpta i mataffärer (mam, bambino). Nu har jag hört så mycket om potentiellt skadliga kemikalier som används i plast ( BPA, ftalater, Organotinföreningar). Till nästa barn vill jag ha giftfria nappflaskor och pipmuggar. Är det någon som har tips om vad jag ska välja? Hur tung är en nappflaska i glas jämfört med plast? Jag tar även gärna emot andra tips om ekologiska produkter till små barn!

• Svar på tråden Giftfria nappflaskor. Plast, glas eller rostfritt stål
  • Palma

Vi har använt glasflaska till vårt barn sedan han började med flaska. Är så nöjd. Vi har samma två flaskor, som vi köpte när han var 6 mån, fortfarande. Han är 4 nu och håller på att sluta... De ser fortfarande nya ut! Så fräscha jämfört med äckliga plastflaskor. De är givetvis tyngre, men han vet ju inget annat. De har åkt i golvet massor av gånger men aldrig gått sönder, verkar tåla en hel del. Han dricker bara i soffan, på morgonen och kvällen och har aldrig fått gå omkring med sin flaska. Vi har pipmugg av aluminium (Tror jag det är) en "Clean canteen" för vatten. Gillar den också men till välling vill jag ha genomskinligt. Jag vill se hur mkt han dricker och att den är ordentligt ren. Rekommenderar verkligen glasflaska! Kan absolut inte tänka mig plast...

• asatantrosa

Vi har glasflaskor till vår treåring (äkta vällingälskare). Hade plastflaskor från MAM när hon var liten men när jag såg hur de slets ut ville jag ha något man kan köra i diskmaskinen och mikron utan att bli paranoid. Har nuks, vilka är bra för det är bred hals dock lite hala. Har även två med silikonöverdrag som är jättebra. För vatten använder vi Klean Kanteen. Det kostar lite mer i inköp men eftersom de håller så länge och är fräscha så jämnar det ut sig! Lycka till

• Makrame

Vi har också glasflaskor (evenflo). De ser ut som nya trots att de används flera gånger om dan. Tycker också att de är hållbara, ingen har gått sönder än. Vi har 4 st - skönt att slippa diska så ofta. Tyvärr är de rätt dyra. Vi har köpt våra utomlands, där de är i princip gratis.

• Celice29

Jag har använt glasflaskor: Lifefactory. De är dyra men håller bra. Esskas nappar passar bra om man inte vill köpa originalet. Silikonhöljet är jättebra! Våra flaskor har rullat ner från köksbänken och rakt ner i klinkersgolvet 3 gånger och 3 gånger har de hållit för det och inte gått sönder! En nackdel är att de är lite smala i "halsen" och inte lika lätta att fylla som wide neck-flaskor. Tyngden har inte stört oss utan det är mest vanesak. En fördel till är att man kan köpa till pip (pipmuggspip alltså) så att barnet även kan använda dem när det blir äldre. Jag har varit helnöjd med dessa flaskor!

• Hallonmuffin
    Celice29 skrev 2013-02-02 23:11:43 följande:
    Jag har använt glasflaskor: Lifefactory. De är dyra men håller bra. Esskas nappar passar bra om man inte vill köpa originalet. Silikonhöljet är jättebra! Våra flaskor har rullat ner från köksbänken och rakt ner i klinkersgolvet 3 gånger och 3 gånger har de hållit för det och inte gått sönder! En nackdel är att de är lite smala i "halsen" och inte lika lätta att fylla som wide neck-flaskor. Tyngden har inte stört oss utan det är mest vanesak. En fördel till är att man kan köpa till pip (pipmuggspip alltså) så att barnet även kan använda dem när det blir äldre. Jag har varit helnöjd med dessa flaskor!

Det är lifefactorys flaskor som jag är mest inne på. Synd att de är smala i halsen men man får väl skaffa en tratt till. Får se om man kan hitta nån giftfri bara... Haha. Annars verkar de bra!
  • Lisssen

Jag hittade en ny stålflaska på Coop, Safe Starter  som jag är jättenöjd med! Vid hals har den också! Och vansinnigt smidigt att kunna värma eller kyla den under kranen så man slipper använda micron med!

Svar på tråden Giftfria nappflaskor. Plast, glas eller rostfritt stål