• Strawbaby

Blöja el inte till sängvätande 5-åring?

Min son som nyss fyllt fem år har varit torr dagtid sedan han var knappt 2,5 år, men på nätterna kissar han ganska ofta ca 3-4 nätter/vecka. BVC har sagt att ingen remiss skickas innan han fyllt 6 år. BVC sa också att sängvätandet inte blir bättre om vi struntar i blöja utan hennes rekommendation var att för enkelhetens skull använda blöja. Nu hittade jag en infosida om sängvätning som råder att barn över 4 år inte ska ha blöja nattetid för då uppmuntrar man inte att de slutar.

HM...hur har ni gjort??

Min son är väldigt lugn och harmonisk och kissar ytterst sällan på sig dagtid. jag minns inte ens senast, i våras kanske??? Så jag gissar att orsaken är brist på det där proteinet. Sängvätning är något som flera pojkar på min mans sida har haft problem med så jag gissar att det är ärftligt.     

• Svar på tråden Blöja el inte till sängvätande 5-åring?
  • mor 3barn

Vi har blöja på våran snart 8åring och vår snart 14åring och båda tycker det är helt ok och ser inge konstigt med det.
    Största tjejen sa idag när vi prata om det att det inte är nån fara att sova med den för det har hon gjort i alla år och den synnes i alla fall inte uner pyamasen.
    Och sen sa hon det hälder torr säng och doft fritt än ett rum som luktar kiss o vakna i en pöl med massa tvätt.
    Dagens inkontinens hjälpmedel kännes ofta torra fatt man kissa i dem.

Så från våran familjs sida så röstar i för Inkontinens skydd (Blöja) .

(Våra barn är utreda av läkaren stora tjejen har testat operation utan resultat läkar + vi hoppas de ska växa bort jag själv sluta kissa i sängen när jag var runt 19år)         

• Strawbaby

vår son skäms inte över blöjan, han har aldrig hört att det är fult eller fel att ha blöja. Däremot har han flera gånger sagt att han vill sova utan...

• Kina79

Vi har sängvätning i släkten och precis som du var inne på, så är det ärftligt.

Det hjälper inte att ta bort blöjan, är man sängvätare så är man. Vid 6 år skickas remiss till urologen på sjukhuset och där får ni troligtvis larm utskrivet.

Vi flyttade utomlands innan mellantjejen fyllt 6, så jag beställde larm själv när hon var 6 år och 2 månader. Tills dess hade hon blöja.
    Larmet beställde jag från www.sangvatningsbutiken.se/

Vi beställde detta:  www.sangvatningsbutiken.se/p/124/tradlost-alarm-stero-enurex-funk-klingelhose

Hon sov med larm i 4 veckor, sen har det inte behövts mer.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Flickan och kråkan

Min äldsta fyller 5 år om en vecka cirka och har blöja nattid. Har varit dagtid ungefär lika länge som din son TS. Känns rätt meningslöst att ta bort blöjan. Han skäms inte över blöjan, men han är medveten om att han inte kan klara natten och att lillebror oftast gör det och tycker att det är lite småjobbigt. Att han skulle kissa ner sig och sängkläderna på nätterna regelbundet för att vi plockat bort blöjan skulle knappast hjälpa.

• Sousafon

Här hoppas vi att det äntligen börjar vända! Sonen är nu fem och ett halvt och har periodvis  kissat i sängen varje natt. Han var torr några månader vid fyra år, och när nattkissandet började igen kändes det fel att sätta på honom blöja. Han ville inte heller. Här fick vi veta från bvc att vi kunde ta kontakt med distriktssköterskan och få ett larm om pojken själv verkade vilja det. Han har faktiskt själv varit ganska obesvärad. Sover lugnt vidare i sitt kiss och får duscha på morgonen. Men visst har det varit jobbigt med all tvätt och det extra morgonmomentet. Men nu som sagt, har han varit torr nästan varje natt i flera veckor! Hoppas, hoppas....

Detta var inget riktigt svar på frågan. Tycker han själv att det är ok med blöja borde det väl vara ok. Det är inte kul att duscha barn och tvätta lakan dagligen.

• Strawbaby

Vi har ju kört på med blöja och åren har liksom bara gått. Ibland nämner han att han inte vill ha blöja men det är ingen skam och vi har inga strider. Hans lillebror som blev torr dagtid i våras kissar ytterts sällan på natten men om vi tar bort hans nattblöja kanske det blir jobbigare för storebror.

Vi har tänkt att i alla fall prova någon natt utan blöja för att se. Fungerar det inte får vi kanske köra med blöja ett tag till och sen ev få andra hjälpmedel.

Jag tycker det är ganska svårt. Särskilt det här med dryck. Vi brukar se till att barnen inte dricker för mycket på kvällen, men ofta spelar det ingen roll utan ibland kan han kissa på natten om han druckit mycket på dagtid också. Och han måste ju få dricka vatten och mjölk! Annars kan ha ju få andra besvär.      

• DetÄrBaraLillaJag

här hemma kissade en av tjejerna i sängen ganska länge kommer inte ihåg hur länge.. men hon hade inte blöja, plastad frotte och att vi tog upp och kissade henne innan vi gick och la oss.. nu går hon upp och kissar halvsovandes ca 2 gånger per natt.

min mamma gjorde samma med min syster, hon kissade i sängen tills hon va 13-14, men min mamma kissade henne innan hon gick och la sig och sen en gång till på natten när hon själv va uppe på toa..

och visst hände olyckor men dom blev färre och färre..

• Josefine98
    Strawbaby skrev 2012-12-13 22:57:58 följande:
    vår son skäms inte över blöjan, han har aldrig hört att det är fult eller fel att ha blöja. Däremot har han flera gånger sagt att han vill sova utan...

Jag är 15 år och skäms inte för blöjan, skäms någon som har dålig syn för sina glasögon? Det är vad andra tkr och tänker som kan få än att må skit, han är liten plus det är på natten ingen behöver väl veta det? Mina närmaste tjejvänner vet att jag sover med blöja, men dom gör inget fuss över det när jag sover över hos dom.
  • Lindsey Egot the only one

De borde kunna skriva ut skyddslakan i papp som är plastade på baksidan.

• Sadie

Vår sexåring kissade i sängen tills för ett halvår sedan ungefär. Jag skulle aldrig drömma om att sätta på henne blöja, jag tycker att det är förnedrande. Det blev mycket sängklädsbyte men hellre det. Det har gått i perioder och plötsligt blev det färre och färre gånger varpå det slutade det av sig självt.

Svar på tråden Blöja el inte till sängvätande 5-åring?