Bilstol efter babyskydd som har isofix fästen?
Som rubriken säger vilka stolar har Isofix? Vilken ska man välja? Någon som har Peugeot 307? Vad har ni för stol?
Som rubriken säger vilka stolar har Isofix? Vilken ska man välja? Någon som har Peugeot 307? Vad har ni för stol?
Isofix håller inte för 25kg så det är ingen ide
Jag har en peugeot 307... Babyskydd hade vi maxi cosi cabrio fix tror jag den hette, med bas.. Basen kan fästas med både bälte o isofix.. Jag hade den fram o fäste den med bälte för har inte isofix i bilen fram... När vi bytte till nästa stol köpte vi en axkid.. Vi har axkid kidzone, den bältas fast.. Det finns också axkid kidzofix, den fästs med isofix.. Rådfrågade NTF om stol som sitter bra i just peugeot och volvo v70.. Och han rekommenderade axkid eller britax multitech..jag är jättenöjd med axkid :)
Alla märken har nog en isofixstol nu. Förutom brio och maxicosi... De flesta är bara godkända till 18 kg så man måste köpa ytterligare en bakåtvänd stol. Axkid kidzofix är ett undantag, den kan monteras med isofix till 18 kg och med bälte till 25 kg. Men man använder fästband även till isofixmonteringen, till skillnad mot flera andra stolar. Många är nöjda med axkid.
NTF rekommenderar att man byter stol när barnet sitter stadigt.. Min dotter vägde ca 8 kg när vi bytte.. Det var inte nån som helst fara enligt NTF.. Många stolar är ju från 9 kg.. Men det var liksom inte så noga.. Jag har inte upplevt problem alls med bältena i min peugeot...? Räcker till det jag behöver det till...
Korta bälten brukar inte vara något problem till dessa stolar.
Jag har en multitech och är supernöjd! Barnet är 4,5 år nu och 113 cm, han sitter väldigt bra men har tyvärr snart vuxit ur den. Köpte den när hm var två så jag vet inte hur sen funkar till en bebis.
Jag står och väger mellan Axkid kidzone eller Britax multi tech 2... någon som kan säga vilken som tar mest plats? dela med er av era erfarenheter!