• Anonym (:-()

Orosanmälan till SOC - blir jag drabbad trots att det är fadern som är problemet?!

Jag väntar barn med mitt ex. Vi är alltså inte tillsammans längre och har gjort slut pga av att han hotat och misshandlat mig. Han är även dömd för detta.

Efteråt så lugnade det sig och han sa att han skulle hålla sig borta. Nu har han dock fått för sig att han ska ha rätt till barnet och vara fullt delaktig med gemensam vårdnad osv. Även börjat hota mig till livet om jag inte går med på det, om jag träffar nån annan osv. samt dyker upp utanför mitt hus på nätterna och vill ta sig in.
    Jag öppnade en gång vilket slutade med att han knuffade runt mig, drog mig i håret och sparkade på mig.
    För att jag inte sa det han ville höra.

Går hos en samtalskontakt och efter alla dessa turer kommer hon nu göra en orosanmälan till soc. Inte över min lämplighet men över att jag lever under hot.

Vet någon om detta kan drabba mig negativt? Om det på något sätt kan anse mig som olämplig förälder eller vad händer?

• Svar på tråden Orosanmälan till SOC - blir jag drabbad trots att det är fadern som är problemet?!
  • Anonym

Klart det gör då du har han runt dig vare sig du vill det eller ej. Så länge han håller på så så är det en fara för ungen och därför kommer även du dras in i det men det är du ju redan så långe du inte flyttar så han inte har så lätt att finna dig men då ska du även minnas att ungen kommer oavsett ha rätt till ug med sin far och det ska mycket mer till innan den rätten dras in för umgen

• Anonym
    Trazzel skrev 2012-12-12 18:17:50 följande:
    Varför en till likadan tråd?

Finns det en till? Av samma ts? Jaha moahhhhhh alltså tyckte det var knasig fråga
  • Trazzel

Ja finns en likadan tråd av samma ts. Antar att något blev fel vid publiceringen så att det blev dubbelt.

• Anonym

Du kommer nog få extra mkt stöd bara då du blivit trasig av detta och behöver hjälp. Försök ta emot all hjälp du kan få så du slipper honom.

Anonym skrev 2012-12-12 18:20:20 följande:
    Finns det en till? Av samma ts? Jaha moahhhhhh alltså tyckte det var knasig fråga

Jag har publicerat en tråd. Vet inte varför det är dubbelt!?

Och vadå konstig fråga?!

Jag undrar om det kan drabba mig negativt - att jag anses vara olämplig pga av detta och att de kan ta barnet från mig! Jag fattar väl att en utredning gör att jag ingår men är det mig man utreder om det är jag som är utsatt?!
  • Anonym
    Anonym ( ) skrev 2012-12-12 18:28:04 följande:
    Jag har publicerat en tråd. Vet inte varför det är dubbelt!? Och vadå konstig fråga?! Jag undrar om det kan drabba mig negativt - att jag anses vara olämplig pga av detta och att de kan ta barnet från mig! Jag fattar väl att en utredning gör att jag ingår men är det mig man utreder om det är jag som är utsatt?!

Ja du kommer åka med om du inte vidtar åtgärder som gör att han slutar trakassera dig i tid och otid. Då kan du ses som dålig mamma som inte kan garantera ungens trygghet under säkra former men det lär ju utredning utvisa
  • Anonym (plutt)

Tycker inte du ska oroa dig alls för detta. Så länge det är som du säger, att han förföljer och hotar dig och att du gör ditt bästa för att hålla honom ifrån dig och ditt barn så länge han beter sig på detta sätt. I ek utredning försöker de komma fram till barnets bästa och har du rent mjöl i påsen ska du ej vara orolig. Var ärlig och tydlig med vad du själv gjort för att motverka denna situation och din egen oro så ska allt lösa sig. Jag har själv gått igenom ek utredning som mitt barns pappa startade av illvilja. Men det slog bak ut för honom då jag är ek normal, ärlig och bra mamma. Fick hjälp med familjesamtal med terapeut för att försöka reda ut situationen mellan mig och barnets far och det har det bästa som kunde hänt då vi nu har ek fungerande relation isär. Lycka till!!

Anonym skrev 2012-12-12 18:50:44 följande:
    Ja du kommer åka med om du inte vidtar åtgärder som gör att han slutar trakassera dig i tid och otid. Då kan du ses som dålig mamma som inte kan garantera ungens trygghet under säkra former men det lär ju utredning utvisa

Vadå åka med?

Inte fan kan väl jag anses som medbrottsling till att han hotar, trakasserar och misshandlar mig??

Jag har ju försökt säga upp kontakten, talat om för mvc och min samtalskontakt vad jag utsätts för. Jag har varit tydlig mot honom att jag är rädd och inte vill ha med honom att göra!

Jag bor i en storstad och kan inte gå ny lägenhet på 5 minuter. Det är omöjligt.

På vilket sätt menar du att jag inte är en säker mamma om jag söker hjälp för att jag inte kan hantera eller stå ut med det här längre?

Jag vill gärna att du refererar till något fall där den utsatta kvinnan fått skulden för mannens våldsamma beteende och därmed blivit av med sitt/sina barn?!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-12 18:50:44 följande:

Även om ts vidtar åtgärder såsom polisanmälan så innebär det inte att hon får hjälp eller att han slutar med sina hot mm. Är hon då en dålig mamma som inte försöker säkra barnets trygghet?
Svar på tråden Orosanmälan till SOC - blir jag drabbad trots att det är fadern som är problemet?!