• Trollmamma till 4

När barnbidraget blir studiebidrag!

Hej!

Min grabb börjar i gymnasiet HT 2013 och vad jag har förstått så ska han ha "barnbidraget"?

I dagsläget så har jag flerbarnstillägg (4 barn) och jag har fattat det som att flerbarnstillägget försvinner när sonen får studiebidraget?

Eller om han inte kommer in på gymnasiet hur det blir med barnbidrag/studiebidraget, flerbarnstillägget? 

• Svar på tråden När barnbidraget blir studiebidrag!
  • Grytlapp
    Trollmamma till 4 skrev 2012-12-12 12:54:14 följande:
    Hej!

Min grabb börjar i gymnasiet HT 2013 och vad jag har förstått så ska han ha "barnbidraget"?

I dagsläget så har jag flerbarnstillägg (4 barn) och jag har fattat det som att flerbarnstillägget försvinner när sonen får studiebidraget?

Eller om han inte kommer in på gymnasiet hur det blir med barnbidrag/studiebidraget, flerbarnstillägget? 
    Jag tror att du har möjlighet att få ha kvar flerbarnstillägget så länge som din son studerar. Kontakta FK och hör.
  • Trollmamma till 4
    Grytlapp skrev 2012-12-12 13:27:06 följande:
    Jag tror att du har möjlighet att få ha kvar flerbarnstillägget så länge som din son studerar. Kontakta FK och hör.
    Jag kontaktade FK men det ända de sa var att han får studiebidraget om han studerar och flerbarnstillägget var hon osäker på
  • morminmor

Jag fick papper hem automatiskt o skickade in till fk för att få behålla flerbarntillägget

• cloudberry79

Du får behålla flerbarnstillägget så länge han är skriven hos dig och får studiebidrag. Det innebär att du blir av med en del tillägg om han tex skolkar så studiebidraget blir indraget (det kan även påverka bostadsbidrag om du har sådant). Om han inte kommer in på gymnasiet alls beror det ju på att han inte är behörig och då får han gå något introduktionsprogram.

(M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden När barnbidraget blir studiebidrag!