Jag tror det är en kombination av många faktorer, genetik, immunförsvar, om man träffar mycket människor som kan smitta en, mm, mm. Ibland har man någon underliggande infektion som inte riktigt vill ge med sig helt men inte gör så mycket väsen av sig heller, då kan man ha sänkt motståndskraft och lättare bli sjuk av andra smittor också. Det kan förklara att vissa blir sjuka gång på gång på gång ibland. En del blir också rejält sjuka länge medan andra blir lite småkrassliga eller tillfrisknar fort, och då märks det ju inte så mycket.
En annan faktor tror jag är hur folk reagerar. Två personer kan vara precis lika förkylda, den ena tänker, "Oj, jag är lite snuvig och hostig" men ser sig inte som sjuk utan går till jobbet och är som vanligt. Den andra tänker "Oj, jag är sjuk!" och stannar hemma från jobbet, skriver på facebook att hon är sjuk och ställer in div aktiviteter. Den andra verkar ju då bli sjuk mycket lättare eftersom ingen märker när den första är sjuk. Om man har yrken eller håller på med fritidsaktiviteter där man måste vara fullt frisk kan det ju också göra att man är "oftare sjuk" eftersom man måste vara hemma även vid lindriga åkommor.