• Anonym (LL)

Varför är vissa alltid sjuka?

Vissa familjer är sjuka flera veckor i sträck. Andra är aldrig sjuka. Varför? Vad kan ligga bakom? Dåligt immunförsvar - varför i så fall? Eller bara ren otur? Kan man skydda sig på något sätt för att minska risken att bli sjuk?

• Svar på tråden Varför är vissa alltid sjuka?
  • Anonym

Du behöver googla om hur immunförsvaret fungerar samt hur ban och deras familjer drabbas av alla bakterier och virus från förskolan...

• Jesper f

Det finns egentligen två huvud hypoteser: 1 har med livsstil att göra. Kost, motion och vitaminintag. 2 har med sjuklig brist i kroppens imunförsvar att göra, vilket är genetiskt överförbart arvledes.

• Anonym (LL)

Jag vet hur bakterier/virus sprids. Däremot är mina barn aldrig sjuka trots att de går på förskola. Jag är heller aldrig sjuk men är som vilken människa som helst, normalnyttig och normalaktiv, inte mer än så. Så det kan vara genetisk? Menar nu inte bara barnfamiljer uatn även enda boende personer som ofta blir sjuka. Har några exempel på det, varje dag är det något. Undrar bara vad man gör för att bli så sjuk hela tiden. Det kan ju vara lögn med, vad vet jag.. Var bara nyfiken!

• Anonym (LL)

Ensamboende* ska det stå.

• Donum

Det här var en intressant frågeställning!
    Jag är nog inte ens normalnyttig eller normalaktiv och blir sällan sjuk. Inte vår son heller. Det dröjde två år innan han blev ens förkyld en gång. Samtidigt har jag hälsosamma vänner som nära nog avlöser sjukdomar efter varandra. Då rör det sig om förkylning och feber. Inga allvarliga saker alltså. 

• Vinterankan
    Anonym (LL) skrev 2012-12-12 10:14:52 följande:
    Jag vet hur bakterier/virus sprids. Däremot är mina barn aldrig sjuka trots att de går på förskola. Jag är heller aldrig sjuk men är som vilken människa som helst, normalnyttig och normalaktiv, inte mer än så. Så det kan vara genetisk? Menar nu inte bara barnfamiljer uatn även enda boende personer som ofta blir sjuka. Har några exempel på det, varje dag är det något. Undrar bara vad man gör för att bli så sjuk hela tiden. Det kan ju vara lögn med, vad vet jag.. Var bara nyfiken!
    Min sambo är aldrig sjuk och min dotter så sällan att till och med dagis har kommenterat men däremot är jag sjuk normalofta. Vi lever precis samma liv (jag något hälsosammare än min sambo). Så jag antar att han har bättre gener än mig och att dottern har ärvt från honom. 
  • Anonym (LL)
    Donum skrev 2012-12-12 10:29:38 följande:
    Det här var en intressant frågeställning! Jag är nog inte ens normalnyttig eller normalaktiv och blir sällan sjuk. Inte vår son heller. Det dröjde två år innan han blev ens förkyld en gång. Samtidigt har jag hälsosamma vänner som nära nog avlöser sjukdomar efter varandra. Då rör det sig om förkylning och feber. Inga allvarliga saker alltså. 

Vinterankan skrev 2012-12-12 10:30:21 följande:
    Min sambo är aldrig sjuk och min dotter så sällan att till och med dagis har kommenterat men däremot är jag sjuk normalofta. Vi lever precis samma liv (jag något hälsosammare än min sambo). Så jag antar att han har bättre gener än mig och att dottern har ärvt från honom. 

Precis! Det är det jag funderar över. Visst kan hälsan spela in, men jag upplever också att ohälsosamma människor är mindre sjuka och tvärtom ibland. Med det säger jag inte att det är så, men det kanske handlar om annat än bara hälsa?
  • Ruggugglan

Det är en svår fråga. Jag ska tydligen ha sämre immunförsvar än vanligt men jag tycker att det där med sjukdomar går i perioder. Förra året åkte jag på allt som jag kom i närheten av. Lunginflammation, förkylningar, magsjuka.. I år har jag däremot varit friskare än vanligt.

Båda mina barn har varit sjuka väldigt ofta de första två åren på förskolan. Men sedan har de varit friska som nötkärnor. Det är sällan min 7åriga dotter blir sjuk numera och blir hon det så går det över fort.

Jag har också funderat på det där med ohälsosam livsstil men om jag ser mig runt omkring bland vänner och bekanta så verkar det inte spela så stor roll.

• Mamma020413

Tror att det har med immunförsvaret att göra. En del har byggt upp ett starkt immunförsvar och andra har inte det och drabbas lättare av infektioner och blir sjuka oftare.

Sen finns de säkert de som har kliniskt rent omkring sig, handspritar och ytdesinfekterar som galningar och därför blir jättesjuka så fort de stöter ihop med infektioner av nåt slag.det är i alla fall min teori.

• Anonym (friskusar)

Väldigt intressant fråga, som jag själv har ställt mig många gånger.

Vi är väldigt sällan sjuka i vår familj. Mina barn 7 och 10 år har varit magsjuka högst 2 gånger i livet. De är extremt sällan förkylda. Jag vet inte vad det beror på, för vi är väl så där lagom normalt halvhälsosamma och båda är ammade väldigt kort tid som små om det nu skulle ha någon betydelse. Båda är också snittade, som inte heller ska vara bra enligt vissa.
    Jag tror att det handlar om bra immunförsvar som kanske är genetiskt och en del sunt förnuft när det gäller hygien osv.

Ett bekant familj till oss, som är väldigt noggranna med vad de äter och gör ligger hemma med magsjukor och feber var och varannan vecka... Jättekonstigt.    

• Donum

Kan inte boendeformen spela roll?
    Har för mig att jag läst en rapport någonstans om att barn som bor på landet med djur och "skit" är friskare än andra barn.

Magsjuka har aldrig vår son haft än. Inte jag heller och jag har passerat 35 år. 

• Anonym

Jag arbetar på förskola och är nu för tiden aldrig sjuk. Men när jag började arbeta för ca 20 år sedan var jag sjuk oftare. Halsfluss, öroninflammation influensa hade jag varje år under ca 5-6 års tid. Jag var inte ofta sjuk som barn så jag tror att jag har ett starkt immunförsvar blir jag sjuk blir jag rejält sjuk! Min man och våra två pojkar (2 och 8 år) är sjuka OFTA. Inte jättesjuka men förkylda med hosta och lite feber. Just nu är alla tre hemma, det är så tröttsamt. 

• Kjellgren

För min del har arbetet haft betydelse; när jag träffade patienter hela dagarna var jag sjuk mycket oftare än idag, numer är jag nästan aldrig ens förkyld.

Om man bortser från att barnen var mycket sjuka upp till ca 2 års ålder så har vi sedan dess klarat oss bra allihop och har tex aldrig drabbats av vinterkräksjuka *peppar peppar*.  

• Ruggugglan
    Donum skrev 2012-12-12 11:04:02 följande:
    Kan inte boendeformen spela roll?
    Har för mig att jag läst en rapport någonstans om att barn som bor på landet med djur och "skit" är friskare än andra barn.

Magsjuka har aldrig vår son haft än. Inte jag heller och jag har passerat 35 år. 
    Ja, det kan säkert spela roll. Även hur stort/litet man bor osv.

Vilken jäkla tur ni har
  • Colisa

Jag tror det är en kombination av många faktorer, genetik, immunförsvar, om man träffar mycket människor som kan smitta en, mm, mm. Ibland har man någon underliggande infektion som inte riktigt vill ge med sig helt men inte gör så mycket väsen av sig heller, då kan man ha sänkt motståndskraft och lättare bli sjuk av andra smittor också. Det kan förklara att vissa blir sjuka gång på gång på gång ibland. En del blir också rejält sjuka länge medan andra blir lite småkrassliga eller tillfrisknar fort, och då märks det ju inte så mycket.

En annan faktor tror jag är hur folk reagerar. Två personer kan vara precis lika förkylda, den ena tänker, "Oj, jag är lite snuvig och hostig" men ser sig inte som sjuk utan går till jobbet och är som vanligt. Den andra tänker "Oj, jag är sjuk!" och stannar hemma från jobbet, skriver på facebook att hon är sjuk och ställer in div aktiviteter. Den andra verkar ju då bli sjuk mycket lättare eftersom ingen märker när den första är sjuk. Om man har yrken eller håller på med fritidsaktiviteter där man måste vara fullt frisk kan det ju också göra att man är "oftare sjuk" eftersom man måste vara hemma även vid lindriga åkommor.

• Donum
    Ruggugglan skrev 2012-12-12 11:08:06 följande:
    Ja, det kan säkert spela roll. Även hur stort/litet man bor osv.

Vilken jäkla tur ni har
    Hittade bara att barn på landet generellt är mindre allergiska än barn som bor i städer, så jag har kanske blandat ihop det. 

Jo, jag tänkte på det när det gick magsjuka på dagis. Sonen påverkades inte alls och magsjukan gick i flera omgångar. 
  • Anonym

Det har nog med både gener och livsstil att göra, så är det nog för mig. Jag har aldrig haft magsjuka och är nästan 40. Jag var förkyld senast för 5 år sedan. När jag växte upp gick det aldrig smittsamma magsjukor bland barn utan bara matförgiftningar, och nu har jag inte egna barn. Jag använder handsprit när jag varit ute bland folk och är noga med hygien, är vegetarian och undviker att träffa personer som smittar i möjligaste mån.

• YokohamaNr2

Det där är verkligen jättekonstigt, jag är uppvuxen med två storrökande föräldrar och är knappt aldrig sjuk, jag har aldrig i mitt liv haft influensa och sist jag hade feber var när jag var 10 år tror jag. Just nu är jag förkylt men inte tillräckligt sjuk för att stanna hemma från jobbet. Dock hade jag många öroninflammationer som barn och det har jag fått reda på nu att det kan finnas samband mellan passiv rökning och öronbarn

Barnen verkar friskare än klasskamraterna, Stora åkte dock på scharlakansfeber i Sverige (vi bor utomlands) och båda hade vattkoppor i somras, men även när de är 'sjuka' så är de väldigt sällan febriga och sängliggande. Magsjuka har vi varit en gång på 6 år och även där ganska milt, alla 4 i familjen spydde en gång var

• MADOMilla

Allvarligt, det har ingenting med ovanstående att göra. Jag motionerar aldrig. Dricker vin lite då o då. Äter chips på kvällarna, gillar att slappa, kolla på tvn och har dålig handhygien. INGEN i vår familj är sjuk och då pratar jag om sjuk, inte en kuse i näsan, mer än ca en gång / år som max!

• Pkb

Jag brukade vara sjuk ca 1ggn i månaden när jag var barn fram till att jag blev runt 20 kanske. Mina barn är sjuka varannan månad tror jag. Det är viktigt för mig att hålla rent men jag överdriver inte på den biten.

Vi har alltid klarat oss från influensan men denna vinter var barnen sjuka 2 veckor i rad och jag 1.5 månad!

Mina barn vägrar grönsaker. Själv har jag normala matvanor.

Vi är inte ute så mycket. Jag motionerar inte.

Jag har problem med sköldkörteln och lindrig dvitaminbrist. Barnens värden är bra.

Svar på tråden Varför är vissa alltid sjuka?