• larissa03

Inträde för lucia

Min son ska lussa och nu har det lagts en avgift/inträde för att komma och titta.
    Skolan har ingen extra kostand för lusset eftersom det är i gympasalen. Pengarna ska gå till klasskassan vilket i sig är bra .....men.........ensamstående med 9kr på kontot och inträdet är 40kr!
    Kan det verkligen vara så att jag ska behöva missa hans lusse för att jag inte har pengar? Jag tycker själv att lucia-firande inte är gjort för att dra in pengar till klasskassan. För att pengar ska komma in tycker jag i så fall att man kan ta avgift för fikat efteråt (då kan vem som helst tacka nej utan att skämmas).

Detta är även erfarna lärare som varit med förrut och kan då i så fall tala om långt tidigare att det kommer kosta för lucia. Jag hade hellre betalat tidigare.

Är det bara jag som är hysterisk  eller?? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-12 23:20
    Det är visst klassföräldrarna som har satt ett inträde på lusset. Efter lusset ska det nu vara fika men då skulle man kunna betala för fikat istället.
    Idag hade min son fått en "fribiljett" av fröken. Det är jättesnällt och samtidigt ytterligare en gång till som jag får svälja stoltheten och ta emot denna biljett. Det hade alltså varit enkelt att undvika hela situationen.
    Sonens solo gick bra och jag grät en skvätt......
  • Svar på tråden Inträde för lucia
  • soccermum01

Är det typ klassföräldrarna som har kommit på den "briljanta" idén? I vår skola är det bestämt att man inte ska betala in till klasskassa utan det skall "jobbas" ihop av barn och föräldrar ex. sälja fikabröd. Detta är för att det inte ska bli någon skillnad på barnen.

• Lili78

Tyvärr är det de "erfarna" som är äldre , det är de som är oförståndiga . Har du inte någon att låna ifrån tills nästa vecka?? Annars tycker jag att du ska ringa rektorn och förklara läget , utan att ange namn . Det är sån infornation som man har gått ut till alla lärare och chefer i det län jag bor iallafall.

Hoppas att det löser sig

• marimekkomama

Det här är inte okej! Jag hade genast kontaktat rektorn, vare sig jag haft pengar eller ej och ifrågasatt det hela. Och är det så att du inte vill skämmas på lucian (fast det inte hade behövts, och det är arrangörerna som borde skämmas!) så kanske du kan låna pengar av någon? Klart att det inte ska kosta något att se sitt barn lussa! Om det sen kanske kostar nåt att köpa lotter eller dylikt som gynnar klasskassan är ju det en valfrihet. Men inträde för en självklarhet är inte okej... Stå på dig, för du har rätt!

• sophiie

Tror inte ens att skolan får kräva inträde.
    Låter superlöjligt!
    Jag hade total vägrat betala, skillnad om de önskar en slant om man äter ev lussefika.

Skulle ta ringt rektorn och klagat!

• Punkster

Som sagt, det kanske är klassföräldrarnas idé? Kolla upp med läraren först, innan du går till rektorn. Läraren kanske inte ens vet om det hela, om det är klassföräldrarnas idé? 

• larissa03

Ops mitt svar hamnade visst längre upp som en extra kommentar. De som vill veta hur det gick med lusset kan se det längre upp på sidan.

• SIN74

Blir så förbannad!!! MAn måste kunna tänka till lite. Inte utsätta någon för detta. Fikat efteråt helt ok men inträde - nej!!

Svar på tråden Inträde för lucia