• Skuttan83

Hur mycke mjölkersättning ger ni? hur gör ni om de blir hårda i magen?

Hur mycket ersättning ger ni åt gången och hur ofta? vad har ni fått för rekommendationer? vår tjej är 11 dagar nu, på BB har de sagt att vi skulle öka med 10 ml för varje dag upp till dag 10. Så igår skulle hon ha ätit 100 ml per mål ca var 3-4 timme. Men det är jättesvårt att få i henne den mängden nu, det går bra till 50 ml sen tar det stopp. Då rapar vi henne kollar blöjan för att hålla henne vaken, sen kan man få i henne 20-30 ml till, men man får ju aldrig i henne hela den rekommenderade dosen. Blir ju orolig att det inte ska vara tillräckligt. Hur mycket har ni ökat ersättningen efter dag 10?

Har läst att en del tillsätter lite olja i flaskan om era barn blir hårda i magen, men hur mycket är lite?! BVC sa att man kan ge lite messmör mot hård mage, någon som testat det? samma fråga där hur mycket ska man ge av det?

• Svar på tråden Hur mycke mjölkersättning ger ni? hur gör ni om de blir hårda i magen?
  • Isabella06

Går hon inte upp i vikt som Hon ska elr varför ska du "trycka" i henne en viss mängd?
    Jag tycker du ska ge henne så mycket hon verkar behöva.. Våran kille åt ungefär 120 ml vid 2 veckors ålder. Idag vid 6 veckor är han uppe i 160 dom flesta målen.
    Dottern åt dock bara 60 - 80 ml vid samma ålder..

Vi har gett mini form mag droppar. För att stabilisera tarm floran. Vilket hjälp dom få gånger han haft svårare att bajsa.

• Isabella06

Han äter med 3-4 timmars mellan rum. Dock så ammade jag ochså förstå fyra veckorna. Så då åt han självklart oftare och färre mål av ersättningen.

• Natulcien

Kan du inte ge henne mat oftare då? Så små bebisar äte ju helst ofta och lite än sällan och mycket...

• Sidika

så länge hon går upp som hon ska är det ingen vits att tycka i en viss mängd, min dotter är flaskmatad från start och är nu 7 månader och har nyligen slutat med ersättning men hon har aldrig ätit mer än 150 ml/gång! sen är det dagsintaget som brukar räknas, hon kanske äter fler gånger men mindre mängd?

Man kan tillsätta lite laktulos i ersättningen om de är hårda i magen, finns på apoteket! tror det är 2 ml man ska ha i. Annars finns semper bifidus som innehåller laktulos.

• Skuttan83

Då vi lämnade BB så hade hon gått ner mer än vad hon fick och det berodde troligtvis på att hon inte fick någon mat från mig trotts att vi kämpade på med amningen. Ska väga i morgon igen och jo hon går sakta upp i vikt igen. Men är osäker på om hon får i sig tillräckligt ändå, spec då man blivit rekommenderad en viss mängd och hon inte vill äta upp det. Hon verkar mätt och belåten så måste väl lita på att hon ändå få det hon behöver. Allt är så nytt ännu, att vara mamma med allt vad det innebär. Ofta kan en matning ta uppemot 45 min, är det "normalt"?

• Sidika
    Skuttan83 skrev 2012-12-11 20:28:24 följande:
    Då vi lämnade BB så hade hon gått ner mer än vad hon fick och det berodde troligtvis på att hon inte fick någon mat från mig trotts att vi kämpade på med amningen. Ska väga i morgon igen och jo hon går sakta upp i vikt igen. Men är osäker på om hon får i sig tillräckligt ändå, spec då man blivit rekommenderad en viss mängd och hon inte vill äta upp det. Hon verkar mätt och belåten så måste väl lita på att hon ändå få det hon behöver. Allt är så nytt ännu, att vara mamma med allt vad det innebär. Ofta kan en matning ta uppemot 45 min, är det "normalt"?
    jag vet hur det är, man blir jätteorolig! så länge hon är mätt och belåten kan du nog vara lugn...min dotter gick ner lite men började följa en annan kurva istället och bvc sa eller gjorde inget om det..är hon hård i magen som det är nu?

Ja 45 min kan det nog ta i början, dom vill ju gärna krångla lite när de ska äta och sådär, det blir nog lättare snart
  • konstgjordabebin

Vår lilla åt ca 100 ml vid två veckors ålder. Nu vid 2 månader äter hon 135 ml. Ibland vill hon inte ha allt, men fortsätter ändå gå upp bra i vikt. Tror inte att man måste följa de där rekomendationerna stenhårt. Testa en annan nappflaska om det tar för lång tid. Vi hade omvänt problem i början. Då fick hon Medelas, nu går det bättre med Dr. Brown.

• Solen11

Om bebis blir hård i magen så kan du ge Baby Semp Bifidus som säljs på Apotek. Det har en lite förlösande effekt så du kan varva med vanlig ersättning och Bifidusen så magen håller sig i ordning. Eller blanda 50/50.
    Vi gav det till vår tjej efter råd från BVC.

Svar på tråden Hur mycke mjölkersättning ger ni? hur gör ni om de blir hårda i magen?