• Hallonet

Haft upprepade mf, nu tvärskraj för att bli gravid. Vanligt?

Jag har haft fyra mf och efter sista nu i nov bestämde vi oss för att pausa allt ett tag. Psyket mår inte toppen, om vi säger så. Men en sak jag börjat fundera mer över att skita i att försöka igen, jag har blivit rätt anti och off!

Är det vanligt att känna så?

Jag har fått levaxin jag numera äter och fragmin att ta så fort jag blir gravid. Jag är dessutom livrädd för sprutor och vägrar ta dem själv, min man kommer få göra det på mig.

Han ser fram emot våren (det var den gränsen jag satte, jag behöver några månader...) men jag gör verkligen inte det. Jag ser inte fram emot att försöka göra barn.

Vad har hänt med mig? Jag har blivit så jäkla bitter! Rynkar på näsan Är jag helt ensam om att känna typ total skräck och ångest inför nästa försök? Jag är övertygad om att det inte heller gå vägen, så varför ens lägga ner energin? Ungefär så känner jag. 

Om du känt såhär, vad gjorde du för att bli kvitt de dåliga känslorna? Ignorera och bara köra på eller sökte du hjälp för det?      

• Svar på tråden Haft upprepade mf, nu tvärskraj för att bli gravid. Vanligt?
  • gosnosen

Jag är också rädd! Jag har fått två missfall, ett i september och ett i november. Efteråt har jag varit livrädd! Rädd för missfall igen, rädd för att må dåligt, rädd för sorgen, rädd för att det aldrig kommer gå... Men jag tror att när man har läkt inuti lite mer så kanske man kan våga igen. För om man inte vågar igen så kommer man ju definitivt aldrig få barn... Men det är läskigt. Hur mår du nu?

• Hallonet
    gosnosen skrev 2012-12-29 17:58:35 följande:
    Jag är också rädd! Jag har fått två missfall, ett i september och ett i november. Efteråt har jag varit livrädd! Rädd för missfall igen, rädd för att må dåligt, rädd för sorgen, rädd för att det aldrig kommer gå... Men jag tror att när man har läkt inuti lite mer så kanske man kan våga igen. För om man inte vågar igen så kommer man ju definitivt aldrig få barn... Men det är läskigt. Hur mår du nu?

Ja, hjärnan blockerar väl. Annars skulle väl människan aldrig fortplanta sig. Jag är fortfarande ganska bitter och har sökt hjälp så i slutet på jan ska jag till en terapeut som är kunnig inom barnlöshet. Det ska bli skönt att få prata av sig och kolla av så man verkligen inte blivit mentalsjuk på kuppen. Känns lite bättre idag men jag är väääldigt avståndstagande mot somliga i min omgivning som har små barn. Jag vill bara inte se dem och det stör mig! Jag mår inte bra av det och det påverkar ju även dem.

Ser ännu inte fram emot våren... Har du fått tillbaka din mens osv? Hur länge tänker ni vänta innan ni provar igen? 
  • gosnosen

Bra att du pratar med nån, tror det kan hjälpa jättemycket! Hur hittade du den terapeuten?

Jag fick tillbaka min mens sex veckor efter den framkallade blödningen började. Det var lite mer än två veckor sen och jag tror att jag fick ägglossning för några dagar sen, det kändes så. Men brösten har inte blivit ömma som jag har för mig att de brukade bli efter ägglossning men jag vet inte om jag minns rätt. Efter allt som varit känns det som jag inte har koll riktigt.

Hur har det varit för dig med de sakerna?

Vi har börjat prata om att försöka igen. Sambon är mest orolig för att jag ska må dåligt igen, sötisen.

• gosnosen

Jag har mer problem med andra som är gravida. Min bästa vän är gravid och tre tjejer på jobbet är gravida. Känns tungt.

Svar på tråden Haft upprepade mf, nu tvärskraj för att bli gravid. Vanligt?