• Anonym

Hur mycke vårdnadsbidrag och bostadsbidrag kan jag få?

Blir knäpp av alla dessa siffror och hur mycket man har rätt till osv..

Jag och min sambo ska separera, har fått en lägenhet och flyttar om 2 månader.

Jag är arbetslös och kommer ha barnen hos mig mest. Barnen kommer vara hos sin pappa fredagkväll till söndagkväll. Han har fast jobb och tjänar bra. Hur mycket underhållsbidrag ska han betala? barnen är 3år och 4 år, dem går på dagis 15tim/ veckan.
    Vem ska betala dagis avgiften? ska jag göra det eftersom dem bor hos mig på vardagarna?

Sen när man söker bostadsbidrag står det  hemmaboende barn, eller tidvis, vilket ska jag välja?

Hoppas någon kan svara på mina frågor!

Tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-10 19:22
    Och en sak till! ska vi ha gemensam vårdnad när han bara har dem på helgen eller kan jag få ensam vårdnad då?

• Svar på tråden Hur mycke vårdnadsbidrag och bostadsbidrag kan jag få?
  • Anonym (x)

Han ska ha dom varannan helg eller? Minimum han ska betala är 1273,- per barn om ni inte kommer överens om en högre summa. Du betalar dagisavgift om ni inte kommer överens om annat. Du ska välja hemmavarnade barn.

• Anonym (Mamma M)

Vårdnaden behåller ni gemensamt, såvida ni inte kommer överrens om att en av er ska ha enskild vårdnad.
    men vårdnad o boende är helt skilda saker. 

Bostadsbidrag kan du räkna ut preliminärt på FK's hemsida, du kan säkert läsa dig till hur du ska fylla i, annars så ringer du dem o frågar!
    Men mig veterligen så fyller du i att du har barnen på heltid, men är du osäker så ring o fråga!

Underhåll är på 1273:- såvida ni inte kommer överrens om en större summa.
    Man kan även stämma den andre föräldern i rätten på ett större underhåll, men det är väl inget att rekommendera bara sådär, men det bestämmer du väl själv förstås!
    Dagisavgiften är jag osäker på, men jag tror att det är du som ska betala den eftersom barnen bor hos dig, men jag är ej helt säker! 
    Kanske någon annan som vet?
    Jag har iaf alltid betalat min sons dagisavgift, o han bodde mesta delen hos mig, när han var i den åldern.

• Anonym

Tack så mycket för svaren!
    Han ska ha dem varje helg är det tänkt, jag ska ha dem någon helg ibland.

• Anonym (mm)
    Anonym skrev 2012-12-10 19:34:48 följande:
    Tack så mycket för svaren!
    Han ska ha dem varje helg är det tänkt, jag ska ha dem någon helg ibland.

Ett litet tips bara.

Skriv inga avtal på att han ska ha barnen varje helg.
    Om du får ett jobb betyder det i så fall att han får barnen när han är ledig medan du får träffa barnen en liten stund på morgonen och ett par timmar (högst) på kvällarna på vardagar, dvs han får väldigt mycket mer av deras vakna tid.  
  • Anonym (Dagis)

När man lever som separerade i min kommun ansöker man om delad räkning för dagisavgiften... Jag betalar min del som är baserad på min inkomst och han sin!!! Oavsett vem som har barnbidraget

Svar på tråden Hur mycke vårdnadsbidrag och bostadsbidrag kan jag få?