• Anonym

vad har jag för rätt att skydda mitt barn från missbruk o våld?

För att göra en lång historia kort. Jag har ett barn sedan tidigare med en man som missbrukat. Han gjorde detta utan min kännedom i flera år och dolde det väl. Han hade "humörsvängningar" som eskalerade och i takt med detta uppdagades ett regelbundet och långvarigt amfetaminmissbruk. När han började avreagera sig på mig, psykiskt och fysiskt så fick jag till slut hjälp av en kvinnojour att komma ur vår relation, med vårat barn. Polisanmälan gjordes och även en vårdnadstvist drog igång. Jag flyttade till annan ort på inrådan av min advokat och til slut ville han enas och samarbeta, mende att han slutat med missbruket och fått terapibehandling för detta, etc. Till slut gick jag med på att flytta hem för att underlätta umgänge för honom. Han hade varannan helg till en början, tills barnet var ca 4 år och sedan träffade han en ny kvinna, och ville då ha varannan vecka, mycket tack vare att hon tycktes hjälpa till med praktiska bestyr och han klarade en vardag med ansvar över barnet. De fick 5 dagar/varannan vecka alltså inte helt o hållet växelvis, de fem, jag 10, etc. De fick även ett till barn tillsammans. Med tiden har jag förstått att de verkar inte ha det så bra nu heller. Mamman börjde gå ut på krogen när bebisen var 2-3 mån, ammade aldrig och via fb ser jag många bilder där mitt barn sitter i en fest milö där alla dricker. Ofta kommer mitt barn hem o säger saker som "ska vi gå på systembolaget eller? Min pappa brukar gå där med mig" osv. Men jag har aldrig greppat om det rört sig om ett vanligt bruk, eller missbruk. Mitt barn har blivit allt mer introvert de gånger den varit hos pappa, lätt att gråta etc. Deras nya bebis som snart blir två kan bland annat inte gå, bryter ofta ihop och bara gråter för inget, verkar rädd för andra människor osv. Jag har vid flera tillfällen påpekat att mamman har otroligt kort stubin o skriker ofta bl.a på mitt barn och sitt, orimligt mycket och nedlåtande, mycket överdrivet hårt, men hon menar att vi hr olika sätt att uppfostra barn. Häromdagen ringer mamman mig och menar att hon måste prata med mig, hon vill att jag ska höra detta från henne o ingen annan. Det är nämligen så att de är under utredning från socialtjänsten för att det kommit in anmälnngar på att hon varit våldsam mot barnen o de hört att hon skrikit på dem. Dessutom har de vid ett tillfälle varit kraftigt berusade då de haft med barnen på en finlandbåt och barnen varit sjuka i hytten medan hon vinglt fram, och vakter som fått in orosanmälningar följt efter henne o hört att hon skällt på barnen. Hennes egen version v detta var att hon inte alls varit full utan kraftigt trött bara druckit till maten o att hela situtionen är uppförstorad o förvrängd av samtliga. Hon har fått blåsa i alkomätare o även resten av sällskapet som visat att hon är kraftigt berusad och en anmälan till socialtjänst skulle göras. De fick även vakteskort ut från båten för att säkerställa att de blir hjälpta hem av någon som är nykter. Jag känner mig inte längre trygg i att lämna mitt barn till dem och undrar vad har jag för rättigheter i allt detta? Har jag rätt att hålla barnet hos mig iom deras missbruk och hur går jag vidare med detta? Jag vill inte att mitt barn ska leva bland missbruk o våld, då jag ser att mitt barn är rädd o mår dåligt och jag vill inte att den ska ha det såhär. Snälla hjälp!

• Svar på tråden vad har jag för rätt att skydda mitt barn från missbruk o våld?
  • Tow2Mater

Kontakta din advokat for råd. Och ska man ta dig på allvar, är det bättre om du håller dig till relevanta fakta; att dra in oväsentligheter som "mamman ammade aldrig" tar bort en del trovärdighet. Aven att "börjde gå ut på krogen" är subjektivt prat och kan vara helt ok under många omständigheter, prova använd lite snävare definitioner.

• Anonym
    Tow2Mater skrev 2012-12-10 14:12:02 följande:
    Kontakta din advokat for råd. Och ska man ta dig på allvar, är det bättre om du håller dig till relevanta fakta; att dra in oväsentligheter som "mamman ammade aldrig" tar bort en del trovärdighet. Aven att "börjde gå ut på krogen" är subjektivt prat och kan vara helt ok under många omständigheter, prova använd lite snävare definitioner.

Jag uttröck mig fel. Om man ammar eller inte struntar jag blankt i. Hon säger själv att hon valde bort amning för att hon vill kunna festa som förut. Det tycker jag låter konstigt eftersom bara för man inte ammar så kan man inte upprätthålla den nivån av fest framför barnen, uppenbarligen eftersom soc blir indragen i deras leverne. Om det är relevant till historien eller inte vet jag inte men att konstant vara på krogen direkt efter man kommer hem från bb med en nyfödd och att misshandla barnet för att tålamodet tryter när man är bakfull tycker jag är lite relevant ändå, men ber om ursäkt om ordvalet i sig sticker i ögonen, jag fick förhoppningsvis fram mitt budskap ang att alkohol(miss)bruket är långt över det normala och att barnen blir drabbade. Hur kan jag få mitt barn att slippa vistas i denna miljö utanatt det så fint heter förhindra umgänge?
  • Kjell2

Om ni har ett fastställt umgängesschema bör du överväga noga innan du bryter mot det. Då gäller det att du verkligen har torrt på fötterna.

Finns det inget fastställt schema kan du göra lite som du vill, t ex behålla barnet hos dig. På kort sikt lär inget hänad förutom en sur pappa. Dock kan de slå tillbaka mot dig senare om det blir en tvist om vårdnaden.

Vad du bör gör är att snacka lite med din advokat och boka ett möte på familjerätten då du tar upp din oro. Är du verkligen oroligt för barnets hälsa och välmående samt har vettiga och väl undebyggda saker att komma med bör du ringa direkt socialförvaltningen och göra en orosanmälan.

• Anonym
    Kjell2 skrev 2012-12-10 14:26:33 följande:
    Om ni har ett fastställt umgängesschema bör du överväga noga innan du bryter mot det. Då gäller det att du verkligen har torrt på fötterna. Finns det inget fastställt schema kan du göra lite som du vill, t ex behålla barnet hos dig. På kort sikt lär inget hänad förutom en sur pappa. Dock kan de slå tillbaka mot dig senare om det blir en tvist om vårdnaden. Vad du bör gör är att snacka lite med din advokat och boka ett möte på familjerätten då du tar upp din oro. Är du verkligen oroligt för barnets hälsa och välmående samt har vettiga och väl undebyggda saker att komma med bör du ringa direkt socialförvaltningen och göra en orosanmälan.

Jag tänker inte förhindra umgänge för min egen skull på något sätt, mer än att det bekymrat mig en längre tid, dels att jag sett att mamman varit extremt hårdhänt mot barnet, ex, jag och mina barn sitter på ett fik, (jag har barn efter mitt första barn alltså) , av naturliga skäl blir små barn lite rörliga efter en stund på fiket, mina får klättra ur stolen och leka i lekhörnan alt lite vid sidan av där jag har dem under uppsikt, medan deras barn blir lite rastlös/gnällig varpå mamman kastar ner barnet i vagnen, ryter till att barn inte får bestämma över vuxna spänner fast barnet och nyper tag i den hårt o spänner ögonen i den när den gör motstånd, går ut, tänder en cigarett och blåser rök på barnets ansikte i vagnen, fäller över huvven och låter barnet gråta sig till sömns, och ryter åt mitt barn; du är tyst, du säger ingenting! Detta är ett exempel. Varje gång mitt barn kommer hem är den jätteorolig, rädd att få skäll, stänger in sig på sitt rum, gråter hela tiden osv. Efter några dagar är allt bättre o så gott som normalt så blir det dags att åka till pappan igen. Nu får ju jag ta del av deras anmälan då jag är vårdnadshavare för mitt barn som är inblandad. Där tas bla upp att utomstående vittnen rapporterar att mamman är överdrivet hård mot de små barnen, ryter och skriker åt dem att hålla tyst och att hon inte orkar med jävla ungarna samt att hon är kraftigt berusad. Det känns som en mardröm att mitt barn ska behöva vara med om sånt här!
  • mrsStatham

Du vet den näst största knappen på tangentbordet va?
    Den kallas för enter. Den bits inte när man trycker på den och världen går inte under, så använd den.

Bara två saker är oändliga
  • Anonym
    mrsStatham skrev 2012-12-10 14:42:28 följande:
    Du vet den näst största knappen på tangentbordet va? Den kallas för enter. Den bits inte när man trycker på den och världen går inte under, så använd den.

Tycker du det är relevant i diskussionen? Jag sitter f.ö på en ipad så det funkar inte att trycka enter när man postar.stå ut el byt tråd.
  • Tow2Mater
    Anonym skrev 2012-12-10 14:37:43 följande:

Nu får ju jag ta del av deras anmälan då jag är vårdnadshavare för mitt barn som är inblandad. Där tas bla upp att utomstående vittnen rapporterar att mamman är överdrivet hård mot de små barnen, ryter och skriker åt dem att hålla tyst och att hon inte orkar med jävla ungarna samt att hon är kraftigt berusad. Det känns som en mardröm att mitt barn ska behöva vara med om sånt här!
    Och om det är så, och du inte känner dig trygg med att lämna ditt barn till dem, varfor har inte du anmält? Tycker du inte alla deras barn borda få ha det bättre?
  • mrsStatham
    Anonym skrev 2012-12-10 14:44:53 följande:

Tycker du det är relevant i diskussionen? Jag sitter f.ö på en ipad så det funkar inte att trycka enter när man postar.stå ut el byt tråd.
    Ja, det tycker jag
  • Anonym
    Tow2Mater skrev 2012-12-10 14:57:50 följande:
    Och om det är så, och du inte känner dig trygg med att lämna ditt barn till dem, varfor har inte du anmält? Tycker du inte alla deras barn borda få ha det bättre?

Ja, varför har jag inte anmält tidigare? För att jag tänkt att jag kanske kommer ur ett partiskt perspektiv som bio-mamma o kanske feltolkar situationen, hon menar på att det är för att vi har olika syn på barnuppfostran. Sedan har hon kommit med massa bortförklaringar ang sömnlösa nätter, att hon har det stressigt osv, att hon använder preventivmedel som gör att hon får humörsvängningar o svårt att kontrollera sitt humör m.m. men för att återgå till konstruktiv kritik/råd, tycker du att jag i dagens läge ska ringa in en orosanmälan ang barnens situation?
  • flippe

Hade ringt socialen direkt för råd och framför allt en anmälan .  Sen kontakta en advokat är nog inte så dumt heller . som svar på din fråga . Man gör ALLT för att skydda sina barn . Och du verkar vara en klok och medveten människa så jag tror absolut du gör allt för ditt barn . hoppas att det löser sig !

Svar på tråden vad har jag för rätt att skydda mitt barn från missbruk o våld?