vad har jag för rätt att skydda mitt barn från missbruk o våld?
För att göra en lång historia kort. Jag har ett barn sedan tidigare med en man som missbrukat. Han gjorde detta utan min kännedom i flera år och dolde det väl. Han hade "humörsvängningar" som eskalerade och i takt med detta uppdagades ett regelbundet och långvarigt amfetaminmissbruk. När han började avreagera sig på mig, psykiskt och fysiskt så fick jag till slut hjälp av en kvinnojour att komma ur vår relation, med vårat barn. Polisanmälan gjordes och även en vårdnadstvist drog igång. Jag flyttade till annan ort på inrådan av min advokat och til slut ville han enas och samarbeta, mende att han slutat med missbruket och fått terapibehandling för detta, etc. Till slut gick jag med på att flytta hem för att underlätta umgänge för honom. Han hade varannan helg till en början, tills barnet var ca 4 år och sedan träffade han en ny kvinna, och ville då ha varannan vecka, mycket tack vare att hon tycktes hjälpa till med praktiska bestyr och han klarade en vardag med ansvar över barnet. De fick 5 dagar/varannan vecka alltså inte helt o hållet växelvis, de fem, jag 10, etc. De fick även ett till barn tillsammans. Med tiden har jag förstått att de verkar inte ha det så bra nu heller. Mamman börjde gå ut på krogen när bebisen var 2-3 mån, ammade aldrig och via fb ser jag många bilder där mitt barn sitter i en fest milö där alla dricker. Ofta kommer mitt barn hem o säger saker som "ska vi gå på systembolaget eller? Min pappa brukar gå där med mig" osv. Men jag har aldrig greppat om det rört sig om ett vanligt bruk, eller missbruk. Mitt barn har blivit allt mer introvert de gånger den varit hos pappa, lätt att gråta etc. Deras nya bebis som snart blir två kan bland annat inte gå, bryter ofta ihop och bara gråter för inget, verkar rädd för andra människor osv. Jag har vid flera tillfällen påpekat att mamman har otroligt kort stubin o skriker ofta bl.a på mitt barn och sitt, orimligt mycket och nedlåtande, mycket överdrivet hårt, men hon menar att vi hr olika sätt att uppfostra barn. Häromdagen ringer mamman mig och menar att hon måste prata med mig, hon vill att jag ska höra detta från henne o ingen annan. Det är nämligen så att de är under utredning från socialtjänsten för att det kommit in anmälnngar på att hon varit våldsam mot barnen o de hört att hon skrikit på dem. Dessutom har de vid ett tillfälle varit kraftigt berusade då de haft med barnen på en finlandbåt och barnen varit sjuka i hytten medan hon vinglt fram, och vakter som fått in orosanmälningar följt efter henne o hört att hon skällt på barnen. Hennes egen version v detta var att hon inte alls varit full utan kraftigt trött bara druckit till maten o att hela situtionen är uppförstorad o förvrängd av samtliga. Hon har fått blåsa i alkomätare o även resten av sällskapet som visat att hon är kraftigt berusad och en anmälan till socialtjänst skulle göras. De fick även vakteskort ut från båten för att säkerställa att de blir hjälpta hem av någon som är nykter. Jag känner mig inte längre trygg i att lämna mitt barn till dem och undrar vad har jag för rättigheter i allt detta? Har jag rätt att hålla barnet hos mig iom deras missbruk och hur går jag vidare med detta? Jag vill inte att mitt barn ska leva bland missbruk o våld, då jag ser att mitt barn är rädd o mår dåligt och jag vill inte att den ska ha det såhär. Snälla hjälp!