• Backefru

Adopterat från Sydkorea? Hur viktigt var brevet från präst/pastor?

Hej!
    Min man och jag kommer kanske att adoptera då vi har svårigheter att få barn på "vanligt vis". När jag tittar på Sydkoreas flik på Adoptionscentrums sida står det att man ska skicka med ett personligt brev från en pastor/präst som man känner. Problemet är att vi inte har en personlig relation till varken eller. Jag är religiös men inte min man. Betyder det att det är kört med Sydkorea?!

Tacksam för svar Glad 

• Svar på tråden Adopterat från Sydkorea? Hur viktigt var brevet från präst/pastor?
  • Lisastina

Låt ingenting stoppa er! 
    Ring er församling och boka möte med en präst och förklara. Be att få ha ett par samtal med prästen så att hon/han kan lära känna er och sedan skriva ett intyg.
    Är ni/du medlemmar i Sv Kyrkan är det ju enkelt, men även om ni inte är det så har kyrkan ett sk områdesansvar, som innebär att de har ett visst ansvar för er andliga och kroppsliga välfärd, så det är helt ok att be om hjälp. 

Kolla med adoptionsbyrån om det intyg ni får i slutänden ser ut att funka. Gör det inte det så kanske ni måste tänka om, men ge inte upp på förhand!  

Lycka till - jag hoppas att ni får ett barn snart! 

• Blåiris

Vi håller på och samlar papper för SK och vi känner ingen präst. Vi gick ner till pastorsexpeditionen, sa som det var, pratde kort med en präst och bokade in en tid en vecka senare. Inga problem alls!

• Backefru

Tack för era svar! Då låter det som att det kanske kan funka iaf :) kram

• Angels

Kikar bara in och önskar er all lycka till! Vi har inte kommit så långt  vår process än, men kanske gör i framtiden.

Svar på tråden Adopterat från Sydkorea? Hur viktigt var brevet från präst/pastor?