• Let it Rain

Hur mkt grönsaker äter du?

När jag hör, läser och ser hur folk äter slår det mig att jag äter väldigt, väldigt mycket mer grönsaker än vad de flesta gör... grönsaker av alla möjliga sorter och inte bara grönsallad, gurka och tomat. Jag 'är absolut inte vegetarian, men är uppvuxen med mycket grönsaker i maten

Så nu undrar jag: hur mycket grönsaker äter du normalt sett under en dag resp en vecka? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 03:18
    Kan ju ge ett exempel på vad jag hittills ätit för grönsaker/rotfrukter under denna vecka:
    Stjälkelleri, tomater, gurka, sallad, kålrabbi, morötter, vitkål, kinakål, grön paprika, röd paprika, broccoli, rädisor, rättika, rotselleri, palsternacka, purjo, blomkål, zucchini, aubergine, haricot verts, avocado, chili, ingefära, ärtor...

Det är först nu jag börjat reflektera över att jag äter mycket mer grönsaker än andra svenskar... eller är detta mycket? (Tänk på att jag är själv i hushållet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 03:21
    glömde rödkål, spenat, ruccola.

• Svar på tråden Hur mkt grönsaker äter du?
  • Let it Rain
    wannaseeyoudisco skrev 2012-12-07 03:05:00 följande:
    Äter någon form av grönsaker till alla lagade mål. Dvs två gånger om dagen.
    Vad blir det för typ av grönsaker? 
  • Let it Rain
    wannaseeyoudisco skrev 2012-12-07 03:05:00 följande:
    Äter någon form av grönsaker till alla lagade mål. Dvs två gånger om dagen.
    Du skriver att du äter grönsaker TILL målen. Men då består inte målen till huvudsak av grönsaker alltså? För det är nog mer så jag äter, alltså största delen på tallriken är grönsaker. Och nej jag går absolut inte på nåt diet eller så, jag har "ärvt" mina matvanor från föräldrarna om man säger så. 
  • wannaseeyoudisco
    Let it Rain skrev 2012-12-07 03:10:33 följande:
    Vad blir det för typ av grönsaker? 
    Sällan just grönsallad (sallad, tomat, gurka) faktiskt. Vi äter dock mycket rotfrukter.
    Kan ge några exempel på vad vi lagar:
    Blomkål och/eller broccoligratäng
    Ugnsrostade grönsaker
    Tabouleh
    Fylld aubergine/paprika
    Äter vi fisk har vi alltid broccoli och råa morötter till. Äter vi kött kan vi ha haricot verts, egeninlagd gurka, svamp, avokado, ugnsrostade rödbetor med havssalt eller dyl till.
    Sallader med t.ex. purjolök, rödbetor, eller fetaost i osv.

Sen lagar vi mycket soppor och grytor där det är en hel del grönsaker men vet inte riktigt vad som räknas,tog bara upp det som vi har mer som tillbehör nu.
    Men som sagt, vi har alltid någon form av grönsaker till/i maten. Och äter främst potatis, väldigt sällan ris och ännu mer sällan pasta.
  • wannaseeyoudisco
    Let it Rain skrev 2012-12-07 03:25:46 följande:
    Du skriver att du äter grönsaker TILL målen. Men då består inte målen till huvudsak av grönsaker alltså? För det är nog mer så jag äter, alltså största delen på tallriken är grönsaker. Och nej jag går absolut inte på nåt diet eller så, jag har "ärvt" mina matvanor från föräldrarna om man säger så. 
    Vi äter väldigt lite ris/pasta och använder främst potatis. Dock använder vi en hel del grönsaker, t.ex. broccoligratäng och använder det då som substitut till ovannämda. Men nej, målen består inte till huvudsak av grönsaker men till 20-50% ligger det nog på.
  • Let it Rain
    wannaseeyoudisco skrev 2012-12-07 03:28:01 följande:
    Sällan just grönsallad (sallad, tomat, gurka) faktiskt. Vi äter dock mycket rotfrukter.
    Kan ge några exempel på vad vi lagar:
    Blomkål och/eller broccoligratäng
    Ugnsrostade grönsaker
    Tabouleh
    Fylld aubergine/paprika
    Äter vi fisk har vi alltid broccoli och råa morötter till. Äter vi kött kan vi ha haricot verts, egeninlagd gurka, svamp, avokado, ugnsrostade rödbetor med havssalt eller dyl till.
    Sallader med t.ex. purjolök, rödbetor, eller fetaost i osv.

Sen lagar vi mycket soppor och grytor där det är en hel del grönsaker men vet inte riktigt vad som räknas,tog bara upp det som vi har mer som tillbehör nu.
    Men som sagt, vi har alltid någon form av grönsaker till/i maten. Och äter främst potatis, väldigt sällan ris och ännu mer sällan pasta.
    Det där låter rätt normalt i mina öron, det är nog jag som äter väldigt mycket grönsaker som sagt... Tog mig många år att fatta. Kanske därför jag har så svårt att hålla vikten... hm. 

Ugnsrostade rödbetor med havssalt låter jättegott. och rödbetor och feta i kombo är mums! Nu vattnas det i munnen här. Det får bli fetaost och rödbetor när jag går till affären i morgon.  
  • wannaseeyoudisco
    Let it Rain skrev 2012-12-07 03:35:32 följande:
    Det där låter rätt normalt i mina öron, det är nog jag som äter väldigt mycket grönsaker som sagt... Tog mig många år att fatta. Kanske därför jag har så svårt att hålla vikten... hm. 

Ugnsrostade rödbetor med havssalt låter jättegott. och rödbetor och feta i kombo är mums! Nu vattnas det i munnen här. Det får bli fetaost och rödbetor när jag går till affären i morgon.  
    Ja, rödbetor är faktiskt underskattat. Tycker sällan folk pratar om det eller bjuder på det på middag men det är riktigt gott :)
    Men vad äter du mer än grönsaker? Det är ju knappast dåligt att äta mycket grönsaker men det är ju samtidigt viktigt att man får i sig andra saker också.
  • Let it Rain
    wannaseeyoudisco skrev 2012-12-07 03:37:59 följande:
    Ja, rödbetor är faktiskt underskattat. Tycker sällan folk pratar om det eller bjuder på det på middag men det är riktigt gott :)
    Men vad äter du mer än grönsaker? Det är ju knappast dåligt att äta mycket grönsaker men det är ju samtidigt viktigt att man får i sig andra saker också.
    Mycket fisk, skaldjur och kyckling... en del rött kött, kikärter, kidneybönor. Knappt nån potatis alls, ris bara till sushi som jag älskar, en del bulgur och pasta... Bröd. Ost älskar jag, så massor med ost. Sojamjölk (föredrar det framför vanlig), mycket ägg. Yoghurt och frukt ibland. 
  • wannaseeyoudisco
    Let it Rain skrev 2012-12-07 04:03:03 följande:
    Mycket fisk, skaldjur och kyckling... en del rött kött, kikärter, kidneybönor. Knappt nån potatis alls, ris bara till sushi som jag älskar, en del bulgur och pasta... Bröd. Ost älskar jag, så massor med ost. Sojamjölk (föredrar det framför vanlig), mycket ägg. Yoghurt och frukt ibland. 
    Låter som att du kanske får i dig för lite kalorier om du inte äter väldigt stora mängder.
    Jag äter alldeles för lite men började nyligen skriva ner allt jag äter på en dag för att verkligen se hur mycket jag får i mig. På t.ex matkalkyl.se kan du skriva i allt du äter så ser du hur mycket kalorier, kolhydrater, protein osv som du äter på en dag. Skulle själv behöva äter ca 1000 kcal till för att komma upp i ett lagom intag, vilket känns helt sjukt.
  • Let it Rain
    wannaseeyoudisco skrev 2012-12-07 04:09:24 följande:
    Låter som att du kanske får i dig för lite kalorier om du inte äter väldigt stora mängder.
    Jag äter alldeles för lite men började nyligen skriva ner allt jag äter på en dag för att verkligen se hur mycket jag får i mig. På t.ex matkalkyl.se kan du skriva i allt du äter så ser du hur mycket kalorier, kolhydrater, protein osv som du äter på en dag. Skulle själv behöva äter ca 1000 kcal till för att komma upp i ett lagom intag, vilket känns helt sjukt.
    Jo, kanske... Men jag äter iofs ganska stora portioner mat och det har jag alltid gjort. De flesta tjejer jag känner äter så förbaskat liten mängd tycker jag. 
  • tetrahydrofolate

Ja det verkar som att du äter väldigt mycket grönt och väldigt varierat, bra där TS! Skönt att höra att det finns folk som äter vettigt faktiskt.

Personligen, den här veckan har jag ätit:

Grönsaker: Vitkål, morötter, broccoli, gröna bönor, rädisor, grönsallat, ruccola, tomat, gurka, röd paprika, vårlök, groddar, potatis, pumpa, selleri, gröna ärtor, avocado.

Frukt: Apelsin, banan, äpple, kiwi, körsbär, nektarin, persika, aprikos, vattenmelon, russin. Älskar frukt

Äter väldigt mycket olika baljväxter också och dom brukar ju räknas in i grönsakskategorin. Denna vecka: Gröna och röda linser, kikärtor, kidneybönor, sojabönor. Tror det var allt denna vecka faktiskt. Jag blötlägger dom ofta själv och då blir det att man äter en legum denna vecka och byter nästa .

• Tom Araya

Jag försöker äta grönsaker till alla mål, skulle gärna äta mer. Dock är grönsaker och frukt det första bland mat som prioriteras bort när plånboken är tom.

• tetrahydrofolate
    Tom Araya skrev 2012-12-07 05:48:57 följande:
    Jag försöker äta grönsaker till alla mål, skulle gärna äta mer. Dock är grönsaker och frukt det första bland mat som prioriteras bort när plånboken är tom.
    Ja så är det ju ofta, trist att det ska vara så!
  • Gladskit

Vi har grönsaker till alla måltider hemma. Orkar jag inte regelrätt stå och hacka ihop ingredienser till en sallad så tinar jag upp lite haricots verts eller lägger ett gäng cocktailtomater i en skål. Det ska alltid finnas och man tar av dem, så är det bara. Är det inte ens "favorit" så smakar man i varje fall.

En vardagssallad kan bestå av majs, tomat, isbergs/mache-sallad el. babyspenat, gurka och paprika. Ibland slänger vi i haricots verts, slantade morötter eller nåt annat skoj. Ofta serveras också kokt broccoli/kokt blomkål/blomkålsris/blomkålsmos eller lättstekt sparris eftersom jag försöker att hålla ner på kolhydraterna. Så vi äter mycket grönsaker tycker jag.

• Biffus

Jag äter ca 0.5-1 kg om dagen (då är frukt INTE medräknat). Det består av ex rå grönkål, färsk bladspenat, selleri eller liknande. Jag äter sällan (praktiskt taget aldrig) av de näringsfattigare grönsakerna som isbergssallat.

• caelum

Eftersom min sambo är vegan så blir det väldigt ofta grönsaker (jag äter ofta hans mat, eller så gör jag egen men då blir det oftast en sallad till). Inte alltid man hinner göra en sallad tyvärr men vi försöker alltid få med någon form av grönsak i maten/till.

Svar på tråden Hur mkt grönsaker äter du?