• mammas4killar

Extrem trötthet hos 9-åring??

Jag har en son som fyller 9 år på julafton, ända sedan veckan innan höstlovet har han varit hängig. Det började då med någon slags influensa som gick över men efter det så har han varit extremt trött och hängig, blek och matt.

Ibland när han måste tex klä på sig så börjar han gråta för att han orkar inte, det är så jobbigt. Vi har varit på HC och tagit alla möjliga prover men dom hittade inget då förutom att blodsockret var väldigt lågt.  Efter vi fick reda på det samt från råd av ssk på HC så får han äta något, tex en banan, smörgås eller ett ta ett glas mjölk när han blir så där trött och hängig.

Det var bra ett par dagar men nu är det tillbaka igen, ska ringa hc i morgon för ny tid men tänkte höra här ifall någon har erfarenhet av något liknande? Kan det vara gluten? eller kan det vara hög förbränning så kroppen inte hänger med eller helt enkelt att han hamnat i en slags "för pubertet"?

Vi vet inte vad vi ska göra snart eftersom han orkar ju inte med skolarbetet, och är han hemma ca 2 dagar i veckan pga detta så kommer han efter och kommer ifrån klassen och gruppen.

Är så himla rädd att det ska vara något allvarligt.     

• Svar på tråden Extrem trötthet hos 9-åring??
  • mammas4killar
    lövet2 skrev 2012-12-06 16:26:30 följande:
    Har de kollat så han inte har lunginflammation?

ja dom lyssnade och han fick blåsa i en mätare som mätte luften, dock ingen pef-mätare.
  • Lucky

D-vitamin brist och järn-brist blir man trött och hängig av, kollade de det? Har hört att väldigt många har D-vitamin brist men att få vet om det...

• Fridayyy
    Lucky skrev 2012-12-10 11:44:50 följande:
    D-vitamin brist och järn-brist blir man trött och hängig av, kollade de det? Har hört att väldigt många har D-vitamin brist men att få vet om det...

Jag har börjat ge mina äldre barn D-droppar också. Många andra länder gör det och jag tror inte många svenska barn får i sig tillräckligt. Men mina barn var inte trötta innan.

Ts...stackars din son! Har han haft fler sjukdomar efter influensan?

Är han hemma för trötthet när han är hemma från skolan? Vilar han då eller sover han mer?
  • mammas4killar

Dom tog ju en massa prover på hc så jag hoppas att dom kollade efter vitaminbrist, eller det kanske dom inte ser. Ska börja med extra vitaminer.

Ja han är hemma från skolan då. han orkar ingenting, oftast ligger han bara och kollar på tv eller spelar tv-spel. orkar knappt komma och äta. Det känns jobbigt att inte veta vad det är, från att ha varit en sprudlande unge med myror i brallan, till en trött blek apatisk unge på bara några månader.
    Oftast när han kommer hem från skolan så är han så trött så han antingen gråter eller är tvär och sur.

Han sover runt 10-12 timmar per natt. Nej han har inte haft några fler sjukdomar, däremot klagat på huvudvärk.

Det konstiga är att det går som i intervaller. en vecka är han jättetrött och sedan några dagar som vanligt.         

• Punkster

Körtelfeber? Det börjar väl som en ordentlig flunsa med övergår i att man blir rejält trött och hängig?

• mammas4killar
    Punkster skrev 2012-12-10 21:07:07 följande:
    Körtelfeber? Det börjar väl som en ordentlig flunsa med övergår i att man blir rejält trött och hängig?

okej! Men borde dom inte se det på prover? Ska ringa i morgon och fråga, tack för alla tips och råd. Man blir förtvivlad som mamma när man inte vet vad som är fel.
  • Tonårsmamma

Be om CT röntgen av huvudet! Min dotter var extermt trött i flera år och det var hjärntumör vid lillhjärnan.

• SIN74

Onormal trötthet  - en borrelia kan ligga i botten, värt att kolla. 

• Mandelskorpan

Vaccination? Har han fått någon spruta? Även om det är få fall så blir en del sjuka av vaccinering.

• Paradigm

Reumatism... Är inte säker på begreppet

• mammas4killar
    Vickan I skrev 2013-07-18 06:31:41 följande:
    Hur har det gått ts? Är din dom piggare nu?
    Hej, ja. Det var en bakterie i näsan och svalget och han fick antibiotika och det tog bara 2 dagar in på kuren så var han sitt gamla jagSkrattande
  • venka

Hej!
    Vet att tråden är gammal men min son har exakt samma symtom 10 år, trött efter skolan sover hela tiden och vet inte riktig vad som är fel, alla prover ser ok ut.
    vet du vilken bakterie de hittade på din son?
    tacksam för svar

Svar på tråden Extrem trötthet hos 9-åring??