• lyckligmamma88

Funderingar kring att bli hemmamamma?

Vi har en son på 2 år och 3 månader och har precis börjat jobba på en till :) Jag är utbildad undersköterska och har jobbat som det många år, men efter sonens födelse kände jag att det inte skulle fungera av flera anledningar. Så jag ahr också utbildat mig till elektriker och är klar nu i december. 

MEN det jag vill komma till är att jag känner att jag inte vill ha ett liv där jag jobbar 7.16:30 varje dag och endast träffar mina barn på eftermiddagen/kvällen när han är helt slut efter en dag på dagis. Allt blir så stressigt och det blir inte bra för någon av oss. Så både jag och min man har pratat mkt och bestämt att jag ska bli hemmamamma. Vilket fungerar ekonomiskt då maken jobbar till sjöss och har en väldigt bra lön. Det känns jätteskönt att vi kan göra så här men sen finns det lite saker jag grunnar på. Tex, hur blir det med pension? Kommer jag ha en chans att få jobb efter att ha varit hemmamma i flera år? Ska man försöka jobba lite extra då och då bara för att ha en liten fot kvar på arbetsmarknaden? Ska man ta ur sonen ur dagis och ha honom hemma helt och hållet ist?

Finns det någon som kanske kan ge lite pepp, förslag och tips? 

• Svar på tråden Funderingar kring att bli hemmamamma?
  • So Cal

När det gäller pensionen så får ni nog komma överens om en summa som sätts undan varje månad på ett sparkonto åt dig som blir din "pension".

• Pension

Vad bra att du funderar över din pension och hur den kommer att påverkas!

Gör gärna en prognos på pensionsmyndigheten.se, eller genom att ringa till kundservice på nummer 0771-776 776, för att se hur dina inkomster påverkar pensionen.

Om din man har pensionsgrundande inkomster i Sverige så kan han överföra sin premiepensionsrätt till dig, för att du ska bli lite kompenserad. Läs mer här: https://secure.pensionsmyndigheten.se/OverforingAvPensionsratt.html