• lyckligmamma88

Funderingar kring att bli hemmamamma?

Vi har en son på 2 år och 3 månader och har precis börjat jobba på en till :) Jag är utbildad undersköterska och har jobbat som det många år, men efter sonens födelse kände jag att det inte skulle fungera av flera anledningar. Så jag ahr också utbildat mig till elektriker och är klar nu i december. 

MEN det jag vill komma till är att jag känner att jag inte vill ha ett liv där jag jobbar 7.16:30 varje dag och endast träffar mina barn på eftermiddagen/kvällen när han är helt slut efter en dag på dagis. Allt blir så stressigt och det blir inte bra för någon av oss. Så både jag och min man har pratat mkt och bestämt att jag ska bli hemmamamma. Vilket fungerar ekonomiskt då maken jobbar till sjöss och har en väldigt bra lön. Det känns jätteskönt att vi kan göra så här men sen finns det lite saker jag grunnar på. Tex, hur blir det med pension? Kommer jag ha en chans att få jobb efter att ha varit hemmamma i flera år? Ska man försöka jobba lite extra då och då bara för att ha en liten fot kvar på arbetsmarknaden? Ska man ta ur sonen ur dagis och ha honom hemma helt och hållet ist?

Finns det någon som kanske kan ge lite pepp, förslag och tips? 

• Svar på tråden Funderingar kring att bli hemmamamma?
  • So Cal

När det gäller pensionen så får ni nog komma överens om en summa som sätts undan varje månad på ett sparkonto åt dig som blir din "pension".

• Pension

Vad bra att du funderar över din pension och hur den kommer att påverkas!

Gör gärna en prognos på pensionsmyndigheten.se, eller genom att ringa till kundservice på nummer 0771-776 776, för att se hur dina inkomster påverkar pensionen.

Om din man har pensionsgrundande inkomster i Sverige så kan han överföra sin premiepensionsrätt till dig, för att du ska bli lite kompenserad. Läs mer här: https://secure.pensionsmyndigheten.se/OverforingAvPensionsratt.html

Ju lägre och färre inkomster du har desto lägre pension får du, förutom din allmänna pension så påverkas också din tjänstepension.

Precis som Marie30 skriver så får den av er med lägst pensionsunderlag rätten till barnår för de fyra första åren i barnets liv, och man kan bara få barnår för ett barn i taget.

Hälsningar Arvid, Pensionsmyndigheten

• Natulcien
    Pensionsmyndighetens Kundservice skrev 2012-12-11 10:48:04 följande:

Precis som Marie30 skriver så får den av er med lägst pensionsunderlag rätten till barnår för de fyra första åren i barnets liv, och man kan bara få barnår för ett barn i taget.

Hälsningar Arvid, Pensionsmyndigheten

Hur fungerar det? Är det något man måste ansöka om, eller sker det per automatik?
    Vår son är drygt 2 år, och jag var hemma på heltid med honom tills han var 22 månader. Nu jobbar jag 50% och min sambo jobbar 80%...
  • Pension

Det sker automatiskt till den förälder som har lägst pensionsunderlag. Om ni vill att barnåren ska tillgodoräknas den andra föräldern anmäler ni det till Pensionsmyndigheten senast den 31 januari året efter det år som anmälan gäller.

Du kan läsa mer om barnår på vår hemsida http://pensionsmyndigheten.se/SmaBarnGerRattTillPension.html

Hälsningar Hanna, Pensionsmyndigheten

• FruBecks

Om du känner att det här känns helt rätt för dig att stanna hemma och så tycker jag att det är ett oerhört bra beslut. Bra att du tänker på pensionen och tänk också på att se över sjukförsäkring och olycksfallsförsäkring för er båda. Om din man skadas eller avlider behöver du ett skydd till du hittar egen inkomst igen. 

Hade jag varit du hade jag nog ändå fortsatt jobba vissa timmar, om det fungerar. Det kan vara skönt att få lite miljöombyte ibland och få prata om vuxna saker, utan barn. Men det är ju helt upp till dig själv.

Eftersom du är utbildad undersköterska och elektriker så tror jag inte det kommer bli några problem för dig att få jobb i framtiden, den dagen du känner att du vill återgå till arbetslivet. Det beror ju naturligtvis på vart du bor men vårdgivare och hantverkare behövs alltid i olika former.  

• lyckligmamma88

Ska kia över pensionen, jo sen har vi tänkt att ordna ordentligt med försäkringar, se igenom det ordentligt :) Tack Fru Becks, det kännns bättre och bättre för varje dag, liite jobbigt med hur man ska berätta för fol vad vi bestämt bara..

• tilj75

Hej, jag är oxå hemma med mina barn. Vi har valt att spara i privat pensionsförsäkring åt mig. Jag har killarna på dagis 15 timmar i veckan från hösten det år de fyller tre, då får de gå på allmänna förskolan som är gratis. Jag tycker det är viktigt att de får träffa andra barn och framförallt andra vuxna än mig, för både deras och min skull.

Saker som är viktiga att tänka på tror jag är ekonomiskt, att det inte är hans pengar bara för att det är han som jobbar, jobbar du som hemmafru är pengarna som han drar in era gemensamma.
    Och när dagen är slut och han kommer hem från jobbet och du har jobbat i hemmet under dagen så är inte hushållssysslorna som är kvar automatiskt dina, din arbetsdag är ju oxå slut och det som är kvar i hemmet är ert gemensamt att ta rätt på.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130314 ♥
Svar på tråden Funderingar kring att bli hemmamamma?