• myone

Bilbarnstol

Behöver snart en ny bilbarnstol och tänkte höra hur långa barn som får plats i de olika stolarna.

Hur långa har era barn varit när stolen varit urväxt?  och vilken stol hade ni? 

• Svar på tråden Bilbarnstol
  • E Maria

Det är nog olika pga att vissa barn har långa bben, andra lång överkropp osv.. Men maxi cosi har en stol med kort ryggstöd, så den kanske inte skulle vara rättt för er i så fall.. NTF har bra info om alla stolar.. Ring o hör med dom.. Dom vet också vilka stolar som sitter bra i vilka bilar..

• myone

Men jag tänkte kolla lite hur det varit för andra. Har ett tag kvar att bestämma mig på :) Men tack för tipset

• Sisisisi

små stolar: maxicosi mobi, besafe izi kid X3, britax hiway, cybex sirona.

Stora stolar: britax twoway, axkid, AG BeLogic.

Min 4,5-åring åker i en britax multitech som är ganska stor, men jag tror inte att den kommer att funka till 5 år.

• Kodia

Vi hade Britax Twoway, som var urvuxen när barnen var ca 117 cm.

Ett tag hade vi en Volvostol (äldre modell) som var urvuxen runt 100 cm.

• myone
    Sisisisi skrev 2012-12-06 06:16:35 följande:
    små stolar: maxicosi mobi, besafe izi kid X3, britax hiway, cybex sirona.

Stora stolar: britax twoway, axkid, AG BeLogic.

Min 4,5-åring åker i en britax multitech som är ganska stor, men jag tror inte att den kommer att funka till 5 år.
    Hur lång är barnet? 
  • Sisisisi
    myone skrev 2012-12-07 10:44:50 följande:
    Hur lång är barnet? 

Nu är han 113 cm.
  • myone

Någon annan som vill dela med sig av lite längd/stol info?

• tinis77

Äldsta satt i en britax two-way tills han var över 6 år, ca 122 cm var han då. Den var inte riktigt urvuxen på längden, var några cm kvar.

• FruOMor

Min syster undrar om någon testat en maxi cosi bilstol i en Saab 9-3 ej kombi? Hur tajt blir det?

• Misery

Vi har en axkid, han som sitter i den är 7 år, väger 18kg och är 120 cm lång.

• pigglet

Sonen fyller 6 år i januari. Sitter i en actaGraco duoflex (gamla modellen, utan "huvudskydd"), det är inte en av de större stolarna. Han är 115 cm.

• TvåTrollungar

Axkid och britax two way är de största stolarna. Vår dotter på 4 sitter i axkid och hon är inte i närheten av att växa ur den ( hon är ca 104cm) hon får nog plats i den till hon är 7 i alla fall. Tror nästan axkid är något längre i rygg än two way men den är betydligt dyrare så kanske inte så roligt att köpa när barnet behöver en ny efter att de vuxit ur en annan och kanske bara ska ha den Max ett år.

• myone

Barnet är bara 2år så ska sitta bakåtvänd minst ett par år till. Stolen han har är en äldre modell av britax, jätteliten.  Han är ca 85 cm bara, men stolen behöver bytas ändå.

Han har suttit i en multi-tech och den höjdes nackstödet på 3steg tror jag. Men i den är ju nackstödet i vägen för axlarna? Eller är det bara jag som tycker det? 

• Misery
    myone skrev 2012-12-18 21:10:40 följande:
    Barnet är bara 2år så ska sitta bakåtvänd minst ett par år till. Stolen han har är en äldre modell av britax, jätteliten.  Han är ca 85 cm bara, men stolen behöver bytas ändå.

Han har suttit i en multi-tech och den höjdes nackstödet på 3steg tror jag. Men i den är ju nackstödet i vägen för axlarna? Eller är det bara jag som tycker det? 
    Vi provade en multitech men där var nackstödet i vägen för axlarna, i axkiden var det flera centimeter kvar, och är fortfarande innan den är urvuxen.
  • veh
    myone skrev 2012-12-18 21:10:40 följande:
    Barnet är bara 2år så ska sitta bakåtvänd minst ett par år till. Stolen han har är en äldre modell av britax, jätteliten.  Han är ca 85 cm bara, men stolen behöver bytas ändå.Han har suttit i en multi-tech och den höjdes nackstödet på 3steg tror jag. Men i den är ju nackstödet i vägen för axlarna? Eller är det bara jag som tycker det? 

Nej, det stämmer, axlarna tar ofta i nackstödet innan öronen tittar över kanten. Så Axkid och Two-way är då bättre alternativ. För oss lutar det åt en av varje av dessa, när de stolar vi har nu behöver övertas av kommande småsyskon, eller barnet växer ur dem. Men det är något år kvar dit Axkid i "långresebilen" och Two-way för resor till och från förskola, mestadels...
Svar på tråden Bilbarnstol