• Tröttast

Är jag för gammal?

39 nu, om jag blir gravid, är jag över 40 när den föds. Känns som sista chansen, men har redan tre stora barn, 13,15,19 år. Är jag egoistisk som börjar om? Är ju 60 när barnet är 20. Hinner den ens flytta hemifrån innan jag flyttar in på hemmet? Är omgift, ingen kontakt alls med barnens pappa som är alkoholist. Min nya man vacklar, ena dagen vill han ha ett eget litet barn, nästa dag tycker han att vi har det bra med dom tre som vi har. Har tagit ut och satt in min spiral flera gånger, vill, vågar inte, vill inte vågar inte, känns som jag har jätte svårt att veta vad jag vill. Blev gravid, men fick missfall för ett år sedan i v 14, med blandade känslor. Hadde inte berättat för någon att jag var gravid förrän jag fick missfallet. Mina tre barn föddes alla sjuka och jag var nära att förlora dom i kramper och andningsuppehåll, är det så att jag är rädd att gå igenom allt jobbigt en gång till....
    Nu eller aldrig..Hur ska jag tänka??? Baby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-05 15:47
    Tilläggas bör nog också att jag nyss "gått in i väggen", och att jag är arbetslös, har endast en timanställning. Kan man planera fler barn trots att man är en fattiglapp?
    Eller är det ansvarslöst?

• Svar på tråden Är jag för gammal?
  • Philippa

Jag är snart 40 och jag hade aldrig ens tänkt tanken att börja om igen.... jag väntar på barnbarn istället

• TessaLove

Nej kör! Än är det inte för sent. Känner du att det inte kommer att finnas jobb för dug sen?
    Jag kom när mamma var 47 vilket ju kan tyckas är allt för gammalt. Dock hade det varit skillnad om jag haft äldre syskon att dela ålderdomen med ( mammas alltså).
    Ditt barn kommer att få det bra.

• HumlanMamma

Har ej fått min mens. Skulle har den 18/12.
    Jag är 42 år och mannen är 47 år. Våra barn är 10 år och 12 år, Dom var lätta att får. Nu vill vi har ett tredje syskon. Nu har jag haft regenbunden mens. Ca 30 dagar går det emellan. Vi har försökt sedan Juil-12. I dag har jag fått min mens. Den kom på dagen. Villka dagar ska vi har sex så det tar sig? Du har detta nu. BIM: 18/12 ÄL:  4/12. Fertila dagar: 1-5/12-12    Snälla oss mig med råd och tips. Hur vi ska göra.       

BIM: 18/12
  • Singoallaa

Petra Mede födde ju nyss ett barn och hon fyller 43 år!

• HumlanMamma

Har ej fått min mens. Skulle har den 18/12.
    Jag är 42 år och mannen är 47 år. Våra barn är 10 år och 12 år, Dom var lätta att får. Nu vill vi har ett tredje syskon. Nu har jag haft regenbunden mens. Ca 30 dagar går det emellan. Vi har försökt sedan Juil-12. I dag har jag fått min mens. Den kom på dagen. Villka dagar ska vi har sex så det tar sig? Du har detta nu. BIM: 18/12 ÄL:  4/12. Fertila dagar: 1-5/12-12    Snälla oss mig med råd och tips. Hur vi ska göra.       

• sofiec5

Om du verkligen vill så gör det för det man vill kämpar man ju för, men tänk efter noga först. Visst du är 40 så det kanske kan bli lite problem rent biologiskt men det kan ju mkt väl lyckas också..men det är nog inte det största problemet. Det värsta är väl att du är utbränd. Kanske inte så bra att medvetet skaffa barn om man inte klarar av vardagliga saker. Sen att du är arbetslös är ju inte toppen heller men det beror ju på vad din man tjänar om ni klarar av ett till barn rent ekonomiskt.

Om detta är vad ni vill och klarar av så kör på. 

• HumlanMamma
    sofiec5 skrev 2012-12-22 20:58:09 följande:
    Om du verkligen vill så gör det för det man vill kämpar man ju för, men tänk efter noga först. Visst du är 40 så det kanske kan bli lite problem rent biologiskt men det kan ju mkt väl lyckas också..men det är nog inte det största problemet. Det värsta är väl att du är utbränd. Kanske inte så bra att medvetet skaffa barn om man inte klarar av vardagliga saker. Sen att du är arbetslös är ju inte toppen heller men det beror ju på vad din man tjänar om ni klarar av ett till barn rent ekonomiskt.

Om detta är vad ni vill och klarar av så kör på. 
    ?
  • Alvi

Jag skulle nog ha låtit bli... Men känn hur den tanken känns, är det panik-NEJ över det, så är det kanske inte rätt val för dig/er.

• sofiec5
    HumlanMamma skrev 2012-12-22 21:01:31 följande:
    ?
    Åldern är inte det viktigaste i denna situation som hon verkar tycka utan om hon klarar av ett barn när man är utbränd +har det dåligt ekonomiskt...
  • HumlanMamma
    sofiec5 skrev 2012-12-23 00:47:29 följande:
    Åldern är inte det viktigaste i denna situation som hon verkar tycka utan om hon klarar av ett barn när man är utbränd +har det dåligt ekonomiskt...

Mm.
  • ljusa

De flesta av oss har nu försökt i 6 månader och mer.Men vi ger inte upp! En vacker dag kommer vi ha våra mirakel i famnen.  Här inne finns vi till för att stötta och peppa varandra i vått och torrt! Välkommen in du också!!

BIM; 1/3 ÄL; 17/2 FL; 15-18/2
  • Tröttast

Ett tag sedan jag skrev här nu, blev gravid, fick missfall, blev gravid igen och fick panik och gjorde abort. Bestämde mig för att inte försöka igen. Men har ångrat det beslutet sedan dess och har nu för en månad sedan tagit ut min spiral för tredje gången. Nu känner jag mig redo, var inte det förut. Då var det nog för tidigt efter utbrändhet och mitt i depression. Nu vill jag, men är rädd, livrädd att jag ska få panik igen. men jag vill och min man vill, han har inga barn innan och var så ledsen när vi gjorde abort. Men han ville låta mig bestämma. Hoppas att det går bra nu och att jag inte är för gammal. Nu känns jobb och ekonomi mindre viktigt. Vi kommer klara oss på min mans lön och jag kommer söka nya jobb eller utbildning efter barnledigheten.

• student2013

Min sambos mamma fick ett barn i augusti 2012 då var hon 41. Hon ville ha ett fjärde innan den äldsta fyllde 25. Hon körde på inseminering då hon fick missfall med senaste pojkvännen viljet var nog 2011/2012 början men är osäker. Vill ni ha ett gemensamt borde du inte låta åldern hindra dig.

Svar på tråden Är jag för gammal?