• Arwen77

Vi som haft svåra förlossningar

Hejsan!
    Tänkte starta en tråd för oss som haft en (eller flera) svår förlossning. Jag hade en väldigt svår förlossning med svår havandeskapsförgiftning, igångsättning, ingen smärtlindring som tog. Fick inte ta EDA pga låga trombocytvärden som som orsakades av havandeskapsförgiftningen. Hade en svår tid efteråt och mycket mardrömmar. Tänkte att vi som har haft liknande erfarenheter kan stötta varandra att gå vidare. Vore intressant att höra era berättelser och höra vilken hjälp/stöd ni fick efteråt.

• Svar på tråden Vi som haft svåra förlossningar
  • iser

Beklagar din förlossning och hoppas att du får hjälp att bearbeta den.Min förlossning påminner inte alls om din utan jag svarar eftersom det handlar om bearbetning. För min del så slutade min första förlossning med katastrofsnitt. Själva förlossningen i sig var inte så hemsk ändå däremot var följderna av den jobbig. Min dotter blev svårt sjuk av syrebrist  och vi höll på att förlora henne och mycket intensivvård som följd. Jag hade extremt mycket Varför frågor som jag inte fick svar på.

Det var faktiskt först med vårt andra barn som nu är tre månader och den graviditeten som jag fick bearbeta det som hänt. Jag fick då också av en slump reda på vad som hade gått fel. Då fick jag alla svar jag undrat över. Mycket har jag mig själv att skylla för det eftersom jag inte sökte hjälp för att bearbeta, samtidigt så tycker jag att förlossningsvården gjorde fel som inte var mer öppna med orsakssamband etc.

Mitt råd är att du kontaktar din mödravårdscentral och ber om kurator som är kopplad till förlossning.

• Arwen77

tack för ditt svar! har du bearbetat det som hänt själv eller har du fått någon samtalshjälp? det är ju väldigt viktigt att förstå samband och orsak till att det blev som det blev. I mitt fall finns det ingen bra förklaring, men man vill ju ndå få möjlighet att ställa alla frågor som finns. Många varför finns fortfarande.
    Hur gick det med denna förlossningen? födde du vaginalt?

• LillyLolo

Få hjälp från de som är professionella ist för att försöka själv. Ett tips :)

• Arwen77

Ja man måste ju hitta nån som är bra oxå för att det ska funka... Inte alltid det lättaste... Kanske ska prova via sjukhuset.

• LillyLolo

Ring till förlossningen o fråga. På ks fanns det nått som heter juno. Där man går om man hade en svår förlossning

• iser
    Arwen77 skrev 2013-01-03 11:28:06 följande:
    tack för ditt svar! har du bearbetat det som hänt själv eller har du fått någon samtalshjälp? det är ju väldigt viktigt att förstå samband och orsak till att det blev som det blev. I mitt fall finns det ingen bra förklaring, men man vill ju ndå få möjlighet att ställa alla frågor som finns. Många varför finns fortfarande.
    Hur gick det med denna förlossningen? födde du vaginalt?
    jag fick remiss till aurora-mottagning av min barnmorska. Hon tyckte att jag skulle få min gamla förlossning ur "systemet" innan nästa förlossning. Innan hade jag ibland suttit här vid FL och vältrat mig i trådar om katastrofsnitt och googlat på de halmstrån jag hade. Jag hade via min googling kommit fram till att det troligtvis var en väldigt ovanlig åkomma som heter vasa previa jag hade,  men ingen hade nämnt det för mig förrän jag kom till aurora-mottagningen och såg det i journalerna. Först då kändes det som ett avslut.

Det som jag tyckte var bra med terapin var att de var helt raka och ärliga. Inget förskönande eller krussiduller. Även om man inte kan få alla svar man vill så kan det verkligen vara skönt att sitta och prata ut med en erfaren barnmorska som har terapi som kometens.

Min andra förlossning var vaginal och blev en snabb drömförlossning.

• Amye

Först och främst tycker jag du ska ha samtal med din BM som förlöste dig och gå igenom händelse förloppet under förlossningen ev ska ansvarig läkare vara med...Sen tycker jag du ska kontakta din BM och få tid till en psykolog som är knuten till MVC...

Jag vet av egen erfarenhet att det är bra att gå igenom med kunnig personal och det rätt snart efter förlossningen!

Efter mitt katastroffsnitt så bad jag om att få träffa alla berörda och fråga vad som skett och få sitta ner med alla i lugn och ro och få sina miljarder frågor besvarade

Ebba,My,Sally,Hannes,Charlie och lilla DU i magen BF 26/6-2013
Svar på tråden Vi som haft svåra förlossningar