• Anonym

Frågor

Mitt ex och jag har en 12 månader gammal pojke. Vi separerade 5 månader sendan. Jag är mamma och jag har tagit hand om honom ända sedan hans födelse. När jag flyttade ut ur hans lägenhet, tog jag barnet med mig och pappan har två dagar i veckan för att besöka honom. Men han vill inte underteckna papper för mitt barn att flytta till mig. Han gjorde allt han kunde försöka förstöra mitt liv. Han polisen anmält mig för hot som släppas av polisen eftersom de tror att det är det vanliga bråk mellan separera par. Hur som helst, nu har jag anlitat en advokat och vi har en domstol datum kommer. Jag träffade henne bara en gång i en timme, så är det nästan omöjligt att få tag på henne. Jag vet inte ens om hon kommer att prata med mig innan min domstol datum eller kommer vi bara träffas uppe vid hovet. Jag försökte ringa, men hon aldrig svarar. Eller alla advokater är ju så? En annan fråga är, kommer polisanmälan har en dålig inverkan på min sida även om det tappas av polisen och blev inget fall?
  • Svar på tråden Frågor
  • Kjell2

Alla advokater är inte så. Oftast tar de mer tag i ärendet när det närmar sig förhandling. Har din advokat hjälpt dig med skriftväxlingen?

Ett nerlagd polisanmälan kommer troligtvis inte påverka dig negativt. Däremot kan det visa på samarbetssvårigheter.

Vad är det ni vill få igenom via domstol; boende, vårdnad, umgänge? Har ni varit i familjerätten? vad hände där i så fall?

• FelisConcolor

Som Kjell2 sa så brukar inte advokater vara så, jag kunde närsom ringa min advokat som jag hade o kunde han inte svara just då så ringde han alltid upp senare. Polisanmälan kommer att tas upp i rätten men det är inget du behöver oroa dig för, det ligger till hans (pappans) nackdel. Jag undrar samma som Kjell2, vad gäller tvisten om, är det allt el bara boendet? Lättare att hjälpa om man vet :)

• Tonårsmorsan

I Sverige är det så (tyvärr) att oavsett vem som tagit hand om barnet så blir det gemensam vårdnad och växelvis boende. Det ska till väldigt starka skäl om någon vill ha ensam vårdnad. Om pappan inte är kriminell eller missbrukare eller om ni bor väldigt långt ifrån varandra kommer ni troligen bli tvingade till att ha barnet varannan vecka tills barnet blir så stort att barnet själ får ha en åsikt. (ca 10++ år)  En annan sak som är väldigt väldigt viktig är om det finns risk att någon av er funderar på att föra barnet utomlands? Då brukar det inte bli gemensam vårdnad.

Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Anonym
    Tonårsmorsan skrev 2012-12-05 14:21:23 följande:
    I Sverige är det så (tyvärr) att oavsett vem som tagit hand om barnet så blir det gemensam vårdnad och växelvis boende. Det ska till väldigt starka skäl om någon vill ha ensam vårdnad. Om pappan inte är kriminell eller missbrukare eller om ni bor väldigt långt ifrån varandra kommer ni troligen bli tvingade till att ha barnet varannan vecka tills barnet blir så stort att barnet själ får ha en åsikt. (ca 10++ år)  En annan sak som är väldigt väldigt viktig är om det finns risk att någon av er funderar på att föra barnet utomlands? Då brukar det inte bli gemensam vårdnad.
    Stå på dig, annars gör någon annan det.

Varför är det tyvärr?
Svar på tråden Frågor