• rumpkulla

Fortfarande för fet för att rida?

Jag hade egna hästar som tonåring. Två stycken svenska halvblod.
    Var väl rätt stor i kroppen då med men har svårt att minnas vad jag vägde.

Sedan såldes hästarna och det intresset fick läggas på hyllan.
    Åren gick och fetare blev jag. Nu har jag gått ner massor i vikt och är sugen på att börja rida igen men det som lockar mest är samvaron med hästarna. Stallpyssel etc och kanske få möjligheten att ta några lugnare turer i skogsmiljö på hästryggen.
    Men så undrar jag om jag fortfarande är för tung. Väger 79.7 kg idag men fortsätter att gå ner i vikt.
    Motionerar mycket men på någon hästrygg har jag inte suttit på 10 år så på den fronten är jag otränad vilket såklart belastar hästen mer.

Vad tror ni, är det kört att mjukstarta nu? Kanske är det bättre att gå ner mer i vikt innan jag börjar leta runt?
    Kanske ska tillägga att jag är en tvärhand hög så jag kan inte rida hur stora hästar som helst då det lätt blir problem när jag ska sitta upp. Har dålig rygg som gör att just det momentet blir ett problem.

Jag vet att det finns mer vikttåliga hästar och att det beror på hur hästen är byggd, vilken kondition den är i och ryttarens balans mm. Men oavsett vilket så vill man ju inte belasta någon stackars häst till max bara för att jag råkar vara överviktig och gärna vill rida.
    Finns ju många män som rider men de ser inte ut att vara några tungviktare direkt så att jämföra min vikt med en mans känns lite taget ur det blå.

• Svar på tråden Fortfarande för fet för att rida?
  • Dominant

Vad jag erinrar mig så bör ryttarens vikt max ligga på 1/6 av hästens vikt, alltså 17%. Med det i beaktande så bör du ha en pigg häst som väger minst 500kg.

• rumpkulla

Ja, visst är det väl 1/6 av hästens vikt man brukar räkna som ryttarens maxvikt?
    Har för mig det jag med. Sedan finns det såklart flera faktorer som spelar in men som jag skrev så vill jag inte överbelasta en viktbärande häst bara för att jag råkar vara väldigt sugen på att återuppta mitt intresse.
    Räknar med att komma under 70 kg senast 25/1 och jag skulle väl knappast dö av att vänta med att rida tills dess  

• PinkSugar

Har du bra balans? Det är svårare för hästen att bra en lättare ryttare med dålig balans som skumpar omkring än en tyngre ryttare med bra balans.

Skulle säga att du utan problem kan rida ett välmusklat halvblod med även grövre hästar (typ nordsvenkar brukar vara ganska vikttåliga). Har du problem med att komma upp, ställ dig på en pall.

• Maximus01

Fjordhästar kan du nog rida . Och alla är inte stora heller . Jag har haft fjordhäst och var rätt så stor då och det funkade perfekt . Hon led inte av det .

• Annie1982

Det finns gott om viktbärande quarterhästar, som utan problem kan bära dig. De är inte så höga heller och har underbart psyke

• Pallas

Knappt en enda karl skulle ju kunna rida om man inte fick väga 80 kilo... Min donna är 155 hög och skulle lätt bära dig viktmässigt. Jag väger själv runt 70 och det är inga som helst problem. För henne är det balansen som är viktig, eftersom hon själv är obalanserad.

• BuoBä

För turridning på islandshästar brukar viktgränsen vara 80 kg, och det är för att de räknar med ovana ryttare som skumpar runt och belastar hästen extra mycket. Vet man vad man håller på med kan man väga mer.

• Emma 89

Jag rider ett varmblod som är rätt maffig och 1.68 i mankhöjd. Började rida honom när jag kom till 90 och nu väger jag 80. Hade inte ridit på 7 år när jag började rida honom, så var inte så stabil. Men han har aldrig visat något missnöje med mig på ryggen. Det måste ju inte vara en jättestor häst utan mer hur hästen är byggd och vad den är van att ha på ryggen. Jag skulle ju tex inte vilja sätta mig på en tunn häst med en ägare som väger 50 kg. Tycker dock inte att 80 kg är så mkt. Många ridskolor jag kollat på har 70-80 som viktgräns.

• dreamer78

Jag väger runt 72 kg och red min häst utan problem, en 159 cm hög halvblod/xx-dam. Jag ägde henne i 15 år och hon var trots sin katastrofala benställning halt en enda gång under den tiden, då hon ramlade ner i ett krondike när hagkompisen rymde... Hon var fin och välmusklad upp till 20 års ålder. Så jag kan inte tro att hon tog skada av att jag red henne.
    Nuvarande medryttarhästen är 166 cm och av gammal gedigen halvblodsmodell, henne k'nner jag mig snarare lite på... 

• Kallebus

Jag trodde du var tung på riktigt?!

Min medryttare vägde över 120 kg. Trodde faktiskt inte att hon vägde så mycket. 
    Nu har hon gjort en gb op och rasar i vikt. 
    Min häst är ett stort halvblod men han är inte gigantisk. 

Svar på tråden Fortfarande för fet för att rida?