Varför vill han bara bråka hela tiden?! (långt)
Jag har ett barn i dagisåldern vars pappa och jag har varit separerade i två år. Under den första tiden träffade han inte sitt barn alls, men sen efter många samtal på familjerätten osv så har vi kommit överrens om vh. Vi har sen dess utökat, utan inblandning av familjerätten, till 2/3 helger. Förra julen åkte jag och träffade min släkt (som bor jättelångt borta) i några veckor, så detta år bad han att få ha sitt barn i 2,5 veckor när han har ledigt från jobbet. Jag sa att det var okej men jag ville gärna ha juldagen, bara över dagen. Då sa han att han hade tänkt åka bort och jag sa okej, det går bra.
Sen skickar han ett mejl till mig där han skriver hur jobbigt det är för honom och han vill bara träffa sin son och känner att småbarnsåren faller genom hans fingrar. Jag skrev ett artigt mejl tillbaka där jag skrev att jag inte förstår vad han menar, då jag har redan sagt att det är okej att han har sitt barn under semestern och även att jag vill att han slutar skriva känslomässiga mejl då detta är något vi pratat om förut. Jag tar gärna emot mejl, men håll dom sakliga.
Då skriver han tillbaka att det inte var ett känslomässigt email och att han nu tänker kämpa för vv, genom rätten om han så måste. Jag blir bara så matt för vi har redan pratat om detta och han KAN inte ha barnet vv just nu eftersom det inte går att anpassa dagistiderna till hans jobbtider (han jobbar udda tider). Jag vill inte att barnet ska behöva byta dagis då det inte är långt kvar till skolstart ändå. Jag har upprepade gånger sagt att vi kan ta upp frågan igen vid skostart om han kan lösa det med sitt arbete. Han har alltså 2/3 helger, ska/skulle få hela sin semester. Jag jobbar och träffar bara mitt barn nån timme på morgonen och 1-2 timmar på kvällen och 1 timme går till att laga mat och sånt så det blir inte direkt kvalitetstid. Därför tycker jag att 2/3 helger var generöst då det är kvalitetstid, men jag vill ändå ha en helg ibland så man kan göra roliga saker. Detta räcker tydligen inte?! Fast han inte KAN ha vv?? Eller snarare, det är inte bäst för vårt barn just nu. Jag fattar inte vad han vill?!
Nu känner jag att jag inte vill lämna bort mitt barn till honom alls mer än vh som vi har nedskrivet från familjesamtalen, plus julafton då det är hans jul. Kanske nyår. Gör jag fel? Jag bara ORKAR inte längre. Han försöker bara tycka ned mig och få mig känna skuld fastän jag gör ALLT för att mitt barn ska må så bra som möjligt. Det handlar inte om att jag inte vill att mitt barn ska träffa sin pappa utan om att det inte fungerar rent praktiskt just nu pga hans jobb och dagistider.
Vad skulle ni gjort? Dragit in de extra dagarna och hoppas att han bättrar sig? Jag har gett honom såååå många chanser och han bara misshandlar mig psykiskt varje tillfälle han får.