• Anonym (arg)

Varför vill han bara bråka hela tiden?! (långt)

Jag har ett barn i dagisåldern vars pappa och jag har varit separerade i två år. Under den första tiden träffade han inte sitt barn alls, men sen efter många samtal på familjerätten osv så har vi kommit överrens om vh. Vi har sen dess utökat, utan inblandning av familjerätten, till 2/3 helger. Förra julen åkte jag och träffade min släkt (som bor jättelångt borta) i några veckor, så detta år bad han att få ha sitt barn i 2,5 veckor när han har ledigt från jobbet. Jag sa att det var okej men jag ville gärna ha juldagen, bara över dagen. Då sa han att han hade tänkt åka bort och jag sa okej, det går bra.

Sen skickar han ett mejl till mig där han skriver hur jobbigt det är för honom och han vill bara träffa sin son och känner att småbarnsåren faller genom hans fingrar. Jag skrev ett artigt mejl tillbaka där jag skrev att jag inte förstår vad han menar, då jag har redan sagt att det är okej att han har sitt barn under semestern och även att jag vill att han slutar skriva känslomässiga mejl då detta är något vi pratat om förut. Jag tar gärna emot mejl, men håll dom sakliga.

Då skriver han tillbaka att det inte var ett känslomässigt email och att han nu tänker kämpa för vv, genom rätten om han så måste. Jag blir bara så matt för vi har redan pratat om detta och han KAN inte ha barnet vv just nu eftersom det inte går att anpassa dagistiderna till hans jobbtider (han jobbar udda tider). Jag vill inte att barnet ska behöva byta dagis då det inte är långt kvar till skolstart ändå. Jag har upprepade gånger sagt att vi kan ta upp frågan igen vid skostart om han kan lösa det med sitt arbete. Han har alltså 2/3 helger, ska/skulle få hela sin semester. Jag jobbar och träffar bara mitt barn nån timme på morgonen och 1-2 timmar på kvällen och 1 timme går till att laga mat och sånt så det blir inte direkt kvalitetstid. Därför tycker jag att 2/3 helger var generöst då det är kvalitetstid, men jag vill ändå ha en helg ibland så man kan göra roliga saker. Detta räcker tydligen inte?! Fast han inte KAN ha vv?? Eller snarare, det är inte bäst för vårt barn just nu. Jag fattar inte vad han vill?!

Nu känner jag att jag inte vill lämna bort mitt barn till honom alls mer än vh som vi har nedskrivet från familjesamtalen, plus julafton då det är hans jul. Kanske nyår. Gör jag fel? Jag bara ORKAR inte längre. Han försöker bara tycka ned mig och få mig känna skuld fastän jag gör ALLT för att mitt barn ska må så bra som möjligt. Det handlar inte om att jag inte vill att mitt barn ska träffa sin pappa utan om att det inte fungerar rent praktiskt just nu pga hans jobb och dagistider.

Vad skulle ni gjort? Dragit in de extra dagarna och hoppas att han bättrar sig? Jag har gett honom såååå många chanser och han bara misshandlar mig psykiskt varje tillfälle han får.

• Svar på tråden Varför vill han bara bråka hela tiden?! (långt)
  • Ejin

men måste ni ha antingen varannan vecka eller varannan helg då? Bara för att det är de traditionella så finns de ju andra sätt...

Min sambo t.ex har sin barn tre dagar mitt i veckan ena veckan...
    På så vis kan han träffa sonen mer men ni slipper mecka med dagistiderna för mkt... 

• Anonym (Pop)

Har du bett honom om att hålla sig till enbart fakta i sin kommunikation till dig. Men to the point. Det är klart att han vill ha barnet mer om han är en ansvarsfull och kärleksfull far. Svara honom att han är välkommen att ha varannan vecka (om du känner att det är ok) men att det är i så fall hans ansvar att fixa barnomsorg på något sätt men att du inte anser att byte av förskola är något alternativ utan han får lösa det på annat sätt.

• Anonym (?)

Men du kan inte med säkerhet veta att han inte kan ha barnet på grund av sitt jobb, kanske har han möjlighet att ändra sina arbetstider så det passar hans umgänge?
    Sedan detta med att man som förälder bara träffar sitt barn en timme på morgonen och ett par timmar med stök och matlagning på kvällen...välkommen till en vardagsverklighet för 90% av alla föräldrar...

• Anonym (Pop)
    Anonym (Pop) skrev 2012-12-05 09:18:19 följande:
    Har du bett honom om att hålla sig till enbart fakta i sin kommunikation till dig. Men to the point. Det är klart att han vill ha barnet mer om han är en ansvarsfull och kärleksfull far. Svara honom att han är välkommen att ha varannan vecka (om du känner att det är ok) men att det är i så fall hans ansvar att fixa barnomsorg på något sätt men att du inte anser att byte av förskola är något alternativ utan han får lösa det på annat sätt.

Egentligen behöver du inte ens nämna nåt om barnomsorgen eftersom man får anta att pappan är vuxen och redan har någon sorts lösning till hands när han nu ber om att få ha varannan vecka. Säg att varannan vecka går bra för din del och lita på att han vet vad han håller på med. Han kan ju ändå inte byta förskola utan din tillåtelse exempelvis.
  • Anonym

Jag ser inget bråk från hans sida? Och jag skulle verkligen inte komma på tanken att dra in något umgänge. 

• Anonym

Varför ska du straffa barnet för att pappa vill ha mer tid med barnet?Obestämd

Varför väljer du hellre att bli stämd och riskera att förlora allt i tingsrätten än att komma överens frivilligt?

Vilka dagar/tider arbetar pappan?

• Anonym (man med klös)

Du borde psyk-undersöka ditt huvud TS, om du tycker att känslomässiga brev kring att man vill ha sitt barn mer är bråk. 

• Lilith Dark
    Anonym (Pop) skrev 2012-12-05 09:21:53 följande:

Egentligen behöver du inte ens nämna nåt om barnomsorgen eftersom man får anta att pappan är vuxen och redan har någon sorts lösning till hands när han nu ber om att få ha varannan vecka. Säg att varannan vecka går bra för din del och lita på att han vet vad han håller på med. Han kan ju ändå inte byta förskola utan din tillåtelse exempelvis.
    Det ska man inte anta med säkerhet. Mina minstas pappa kräver vv, problemet är att han åker hemifrån runt klockan 5-6 på morgonen och är hemma ungefär klockan 20.
    LILITH - Boktokig mamma med Borderline lilith.se
  • Anonym (Pop)
    Lilith Dark skrev 2012-12-05 14:58:12 följande:
    Det ska man inte anta med säkerhet. Mina minstas pappa kräver vv, problemet är att han åker hemifrån runt klockan 5-6 på morgonen och är hemma ungefär klockan 20.
    LILITH - Boktokig mamma med Borderline lilith.se

Men man får väl utgå ifrån att den andra föräldern är vuxen. Om denne begär att få ha barnet varannan vecka får man väl förmoda att denne har en realistisk plan hur denne ska lösa problemet med sina arbetstider och barnomsorg. Du får väl testa.
  • Anonym (arg)

Han kan inte ha sitt barn i veckorna eftersom han börjar snortidigt innan dagis är öppet, alla dagar. Vi har redan gått till familjerätten två gånger för att han ville ha vv, och båda gångerna sa han sen själv att det inte går just nu pga hans arbete. Detta är alltså tredje gången, varför ska jag förvänta mig något annorlunda? Vi bestämde att vi skulle vänta med vv tills han hade anordnat ett annat arbete eller fixat med sitt arbete så att jobbtiderna är annorlunda. Det har han inte gjort annars skulle han garanterat sagt det. Detta är enbart gnäll och om jag svarar slutar det som alltid med att jag måste anpassa mig eftersom det är mitt fel då jag lämnade honom. Detta har jag inte till övers med och JA vi har pratat flera gånger om att email osv ska vara sakliga, både privat och genom familjerätten har vi diskuterat detta.

Jag kan inte behandla honom som en vuxen människa när han inte kan bete sig som en. Han lever i nån slags fantasivärd där allt bara löser sig. Han har ingen familj i den här staden som kan hjälpa till.

Svar på tråden Varför vill han bara bråka hela tiden?! (långt)