• Flickann

Vägrar att ta bröst

Hej allihopa,
    min son är drygt 5 månader och senaste 3 månaderna har han vägrat att ta bröst när han är vaken. Så jag ammar när han halvsover/sover. På natten fungerar allt utmärkt.
    Han har haft svåra kolik hela tiden,börjar att klinga av på dagen men på natten gråter han fortfarande pga gaser och magknip.
    Är det ngn annan som känner igen detta problem? Hur länge har ni orkat att amma trots amningsstrejken?Blev det bättre med tiden???
    Vi ska väl börja med vanlig mat snart men jag vill amma tills han är 9-10 mån.

• Svar på tråden Vägrar att ta bröst
  • EJai

Mins ej exakt när men omkring 6 månader så vart min pojks amning lite mindre för att sedan igen bli ett intresse. Har du flaksmatat något? Om så kanske att han börjat gilla detta mer. Kanske även att på dagtid så finns det saker som fångar hans intresse mer än nattetid

• Flickann

nej,han har aldrig fått flaska eller sugit på nappen,så problemet ligger inte där.
    Det började när han var bara 1.5 månader,tror inte att det fanns så mycket intressant för honom då))))
    men tror du att det finns ett hopp att han börjar gilla bröstet igen?

• Oonah

Jag går igenom samma sak just nu, förutom att min inte haft kolik, men sedan i fredags (vi har varit utomlands i helgen) så har det gått bättre. Kanske behövde han lite ombyte för det gick att amma honom bra, dagtid, hela 1-2 gånger! Andra gånger var det tvunget att bli flaska, men det verkar långsamt vända nu.

Han har hållit på så här i över en månad, men jag har verkligen försökt att slippa flaskan så mycket som möjligt. Ammat först de första 60 sekunderna som gått bra, och sedan gett flaska då han börjat kasta sig bak och gråta. Men idag har han som sagt äntligen ammats bra två gånger hittills. 

Så kanske det är ombytet med resan vi  gjorde i helgen? Å andra sidan så har vi varit borta en helg tidigare också, så det är inte säkert att det är det.

Iofs, en annan sak jag gjorde annorlunda i helgen var att han erbjöds inte bröstet varje matstund. Han fick frulle, sedan blev det flaska fram tills eftermiddagen då han erbjöds bröstet igen. Då åts det riktigt bra! :)  

• Flickann

ja,resan kan definitivt vara en orsak men kämpa hårt för att ge honom bröstet!

Svar på tråden Vägrar att ta bröst