• Tjohalia

Rimlig veckopeng?

Min tös blir 8 år i april och har börjat tjata lite smått om veckopeng. Högst troligt för att några kompisar får det, för hon har egentligen inget behov av egna pengar, men vill säkert känna sig lite stor. Vad är en rimlig veckopeng i den åldern? Jag tänkte min 20 kr, men undrar om det är för snålt? Det är ju mest en symbolisk summa och kanske för att hon ska kunna börja spara lite pengar själv. Tänkte också ha som villkor att hon får städa rummet för att få veckopengen, det är ett mycket litet rum (egentligen bara sovhörna på ca 4 kvadrat) så det är inte så stor ansträngning, lite dammtorkning och dammsugning bara. Vad tror ni om det?

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Svar på tråden Rimlig veckopeng?
  • JessieSahlin

Ge henne lite mer runt 50 kanske så hon varje vecka har chans att spara men samtidigt kanske köpa något godis på helgen? :)

• glassen

Tycker 20:- i veckan låter lagom i den åldern. Min 6-åring får nu 20:- varannan vecka, men när han är 7-8 höjer jag säkert till 20:- / veckan.

• Tjohalia
    JessieSahlin skrev 2012-12-03 15:44:58 följande:
    Ge henne lite mer runt 50 kanske så hon varje vecka har chans att spara men samtidigt kanske köpa något godis på helgen? :)
    50 tycker jag är alldeles för mycket i hennes ålder, då lägger jag ribban för all framtid det blir ju typ 200:- i månaden! Godis köper vi ju, så det behöver hon inte betala själv. Och jag vill som visa henne att det lönar sig att kämpa lite och spara för att få köpa nåt man hett eftertraktat, och då får det inte heller gå FÖR snabbt att spara ihop till det... 20-30 kr tänkte jag nog, men jag vet ärligt talat inte vad barn i den åldern brukar få.
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • godisrottan

Vi har alltid kört åldern gånger 10. 
    Alltså, 8 år = 80 kr/månad, vilket ju blir 20/veckan. Så det tycker jag låter lagom!

• Tjohalia
    godisrottan skrev 2012-12-03 21:09:59 följande:
    Vi har alltid kört åldern gånger 10. 
    Alltså, 8 år = 80 kr/månad, vilket ju blir 20/veckan. Så det tycker jag låter lagom!

Det lät ju ganska vettigt faktiskt!
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • fortsätt paddla

Vi ger 20-50 kr i veckan. Sparar hon till något speciellt sticker vi till lite högre veckopeng(50 kr) så det inte behöver ta såå lång tid.

Svar på tråden Rimlig veckopeng?