• LillaRosen

De byter inte blöja!

Min 3 åriga son var hos sin farmor och farfar när jag och sambon åkte iväg med vår minsting för att handla och ha det trevligt hos en vän efteråt för att fira 1 advent en stund. Kommer hem strax innan barnens läggtid och hämtar upp sonen, vi bor ju på samma gård. Och jag märker att han är gnällig och vill inte sitta på rumpan. Ont skriker han. Går upp och kollar detta och herrejävlar. Helt ilskt rött och han är skinnflådd på skinkor och som blivit sår! De har haft honom i en kväll och en heldag! Han skrek och skrek när jag skulle tvätta rent honom, stackars pojk! Han brukar inte få sådant här, förutom en gång då han kom hem med ingrodd bajsblöja där det var ett lidande för honom då jag fick ta olja och olja för att ens få loss det ifrån huden! Och då hade inte svärisarna känt någon doft, men jag hade påpekat att de har två ögon att titta med. Men då var jag "hysterisk" som de kallade det. Min sambo ville inte ta tag i detta igår, " då det kunde bli en konflikt". Men efter övertalning och att han borde stå på sig för sin son skull gick han upp till sina föräldrar och ja, då var det ingen som stod för detta, utan skylldes på varandra, men den som bytteblöjan borde ju sett detta och smörjt in rumpan eller sagt till. Efter detta vill jag inte ha dem som barnvakter, men sambon håller inte med, utan vi ska på påminna dem vid lämning. No Way! Överreagerar jag kanske? Vad hade ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-04 13:47
    Tack för alla svar! Skönt att få detta bekfäftat att min magkänsla var rätt denna gång med.
    Jag ger dem en chans till, fixar de inte denna gång så ryker deras umgänge med barnbarnen. De är ju för övrigt bra farföräldrar, men tyvärr de basala behoven är tydligen inte så viktiga. Och då är de ju fullt fungerande människor med jobb, företag, pedantskött hem och gård, inga problem med hygien. Så detta är ju en chock för mig och min sambo. En undran som jag haft länge om det är så att de börjar bli dementa, det brukar ju komma smygande liksom.
    Trist bara att vissa tycker att det hänger på en 3 åring som inte vill eller är mogen för att vara torr och jag hade ju mina orsaker till att ha ett uppehåll då jag nu börjat gå igen efter en skada. Ska börja nu i veckan och få honom att gå utan blöja och sitta på toaletten. Men jag tycker inte det ursäktar mina svärisar. Får jag in ett sådant fall på avdelningen jag jobbar på, blir det en anmälan om vanvård, och då är det på äldre människor. Vuxna dementa och små barn kan man inte kräva att det är deras sak att se till att blöjan blir bytt.
  • Svar på tråden De byter inte blöja!
  • CoolJen

Jag ser det som misshandel.
    Barnet kan ju även bli traumatiserat och vägra använda blöja, besöka farföräldrarna eller nåt annat.

• Thats me

En 3 åring borde kunna säga till att de har bajsat! Men visst, svärföräldrarna SKA oxå kunna kolla!!

• icy

Ja.. VANVÅRD ÄR DET. Skiter dom i mitt barn med sån (mild form) av tortyr skulle jag aldrig låta min son vara hos dessa farföräldrar. Inte förrän dom på något vis har återuppbyggt förtroendet jag hade för dom, helt oacceptabelt. Kanske kommer dom nästa gång ''glömma'' att ge ungen mat också. 

• finallly

Känner igen det där. Inte med blöjan men mina svärisar gav inte dottern medicin för att de inte ville hålla fast henne för att få i henne den..... skitbra!!

Jag förstår att du inte vill att de ska vara barnvakt mer. Dock hade jag pratat med dem om att det inte är okej och att det är erat barn som blir lidande för deras ignorans. Alla kan bättras. 

• Dr Mupp

De flesta treåringar har inte blöja ens så han borde väl själv kunnat säga till att han bajsat. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Nyfiken gul

Ypperligt tillfälle att försöka få bort blöjan och introducera potta kanske? 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Pleco

Att barnet inte bör ha blöja eller borde sagt till har väl knappast med saken att göra. Nu hade han blöja och de vuxna borde ha bytt på honom, oavsett.

Jag hade inte låtit dom vara barnvakt igen, iaf inte så pass länge.

• viseversa

Men dom låter ju som idioter. Klart som fan man byter blöja innan ungen blir skinnflådd. Tycker det är en form av misshandel. Stackars barn. Aldrig att jag hade lämnat mitt barn med dom igen. Och jag hade sagt EXAKT varför också så dom fattade att jag inte litar på dom mer.

• viseversa

Att folk ens börjar påpeka att en 3 åring har blöja!! Ursäkta men det har inte ett SKIT med tråden att göra.

• johanna5678
    viseversa skrev 2012-12-03 08:31:28 följande:
    Att folk ens börjar påpeka att en 3 åring har blöja!! Ursäkta men det har inte ett SKIT med tråden att göra.

Nja nog tycker jag att det är en logisk tankegång som hör hemma i tråden.
Svar på tråden De byter inte blöja!