• miss mli

Hur göra med maten när bebisen börjar sova hela nätter tidigt?

Min dotter har börjat sova hela nätter nu, hon blev precis 3 månader. Jätteskönt, men då får hon ju förmodligen inte i sig tillräckligt många ml / dygn (800 eller vad det är dom ska ha), så hur gör man då? Avvaktar och ser om de fortsätter gå upp bra i vikt? Och om dom inte gör det så börjar man väcka på natten.. eller hur har ni gjort?

• Svar på tråden Hur göra med maten när bebisen börjar sova hela nätter tidigt?
  • Tisse

Min dotter var 6 veckor när hon börja sova hela nätterna, hon fick mat på kvällen innan hon somna och direkt på morgonen när hon vakna, hon åt vad hon behövde, öka fint i vikt ändå. Kan försöka ge lite mer om dagarna om det går..

• chrissepisse

Ge tätare mål på dagen, är mitt förslag. Min äldste sov från 20 -08 från han var tio veckor. Jag erbjöd honom fem mål mat á 200 ml de tolv timmar han var vaken. Jag kunde väcka på dagen, men inte på natten.

• skogsvitter

De kompenserar ju givetvis detta genom att öka sitt totala intag på dagen istället. Amma/ge flaska fritt så är det aldrig några problem. Jag tycker det är dumt att inte låta bebisen styra när och hur mycket de äter, även om det säkert finns fall där det är nödvändigt. Men generellt äter de alltså tätare mål på dagen när de sover hela nätter tidigt.

• snällhäst

Det är bara rekommendationer om hur mycket de ska äta på en dag, och så länge du erbjuder fritt så kommer hon att reglera det där själv ska du se. Du kan ju börja göra lite mer per flaska än vad du brukar göra och se om hon är intresserad av mer.

• miss mli

Hon äter ca 180ml var 3e timme på dagen. Brukar bli kl 6, 9, 12, 15 och 18. Sen sover hon vid 19. Hon får äta så mycket hon vill.

• chrissepisse
    miss mli skrev 2012-12-03 00:10:56 följande:
    Hon äter ca 180ml var 3e timme på dagen. Brukar bli kl 6, 9, 12, 15 och 18. Sen sover hon vid 19. Hon får äta så mycket hon vill.

Äter hon så pass ofta och mycket på dagen så är hon alldeles säkert nöjd med det. Jag hade inte väckt henne utan fortsatt som du gör nu. Njut av att hon har hittat en bra dygnsrytm med god nattsömn och regelbundna målitder, det är onekligen ganska bekvämt
  • konstgjordabebin

Jag frågade på BVC och sköterskan och läkaren (båda var där) blev stirriga och sa "ta i trä". Om de sover så bra redan från tidig ålder ska man som förälder tydligen bara njuta. Det är först om de börjar gå ner i vikt som man skulle ta tag i det!

Svar på tråden Hur göra med maten när bebisen börjar sova hela nätter tidigt?