• ALLIEVERDO

Är röken från kaminen farligt för vår 4månaders?

Hej, nu har vintern slagit till och äntligen har mannen fått elda i sin kära kamin i vardagsrummet. Jag håller med om att det är mysigt, men jag har en snart 4månaders och jag funderar på om röken är farlig för henne? tycker absolut det är för mycket rök i huset då det sticker lite i mina ögon och man tom känner doften upp..
    Vad tror ni? vet ni? 

• Svar på tråden Är röken från kaminen farligt för vår 4månaders?
  • purple box

Ja det skulle jag nog tro.... Stick i ögonen  plus att det luktar låter som fel p pipan. Har ni haft sotaren där? Hur är pipa? Draget? Vi eldar i 1 kamin, 1 kakelugn och 1 vedspis och det luktar inget.

• ALLIEVERDO
    purple box skrev 2012-12-01 17:07:08 följande:
    Ja det skulle jag nog tro.... Stick i ögonen  plus att det luktar låter som fel p pipan. Har ni haft sotaren där? Hur är pipa? Draget? Vi eldar i 1 kamin, 1 kakelugn och 1 vedspis och det luktar inget.

Vi hyr hus så jag fattar mig inte på det där så mycket, men jag klagade på det i vintras för jag ville ha ordning på det innan bebisen kom. Sotaren var här i somras och det va fullt i den eller nåt och nåt var nog stängt så röken inte gick upp, men nu går den upp sa mannen. Däremot funderar jag på om röken blir så dålig av dålig ved då han bara tagit brädor från jobbet?
  • purple box
    ALLIEVERDO skrev 2012-12-01 17:08:57 följande:

Vi hyr hus så jag fattar mig inte på det där så mycket, men jag klagade på det i vintras för jag ville ha ordning på det innan bebisen kom. Sotaren var här i somras och det va fullt i den eller nåt och nåt var nog stängt så röken inte gick upp, men nu går den upp sa mannen. Däremot funderar jag på om röken blir så dålig av dålig ved då han bara tagit brädor från jobbet?
    Vad är det för ved då?
  • Eleonor01

Brädor från jobbet?!?!? De e oftast behandlade m medel. Vad e det för brädor? Sa sotaren att ni kunde elda? Godkände han skorstenen för eldning?

• hangonasec
    Eleonor01 skrev 2012-12-01 17:17:15 följande:
    Brädor från jobbet?!?!? De e oftast behandlade m medel. Vad e det för brädor? Sa sotaren att ni kunde elda? Godkände han skorstenen för eldning?

Man ska absolut inte elda med plankor som oftast är behandlade på något sätt. Det är farligt även för vuxna att andas in!
  • ALLIEVERDO
    hangonasec skrev 2012-12-01 17:22:48 följande:

Man ska absolut inte elda med plankor som oftast är behandlade på något sätt. Det är farligt även för vuxna att andas in!

Misstänkte detta. Men mannen frågade på jobbet om det var farligt och de näää då det e inte farligt.. å då tror han ju på det, medan en annan har sagt nej till elda varje dag tills idag då det faktiskt behövdes..hmm..

Japp sotaren godkände att elda  
  • purple box
    ALLIEVERDO skrev 2012-12-01 17:27:17 följande:

Misstänkte detta. Men mannen frågade på jobbet om det var farligt och de näää då det e inte farligt.. å då tror han ju på det, medan en annan har sagt nej till elda varje dag tills idag då det faktiskt behövdes..hmm..

Japp sotaren godkände att elda  
    Bra att den är godkänd, men skaffa annan eld. Tror killen på jobbet bara ville bli av med pinnarna. Letar du lite hittar du nog billig ved (som är ofarlig).
  • ALLIEVERDO

Ni som eldar. har ni koll på uuuungefär hur många ggr man kanske kan elda i kaminen i tvurmmet på 1 kubik ved eller vad det heter? funderar på köpa, men vill alltid ha liten uppskattning på hur mycket som behövs.

• Eleonor01

Beror på om det är den primära uppvärmningen. Hur effektiv er kamin är å hur isolerat ert hus är. Mega svårt m andra ord!!

• ALLIEVERDO
    Eleonor01 skrev 2012-12-01 17:43:32 följande:
    Beror på om det är den primära uppvärmningen. Hur effektiv er kamin är å hur isolerat ert hus är. Mega svårt m andra ord!!

Jajo det e klart :) inte bra isolering kan jag säga.
     :( Men om man bara tänker allmänt att tända kanske en omgång per kväll för att få igång lite värme liksom. inte räkna som att det kommer värma upp hela huset hela tiden. utan mer ja..jag har ingen aning om hur mycket en kubik eller vad det är, är..hur många bitar man kanske använder per kväll om man säger så.. 
  • Eleonor01

En kubik är en gånger en gånger en meter. Alltså en fyrkant med ved kastat i en hög. I stjälpt mått brukar man säga. Hade det varit staplat så är ett 1,5 kubik på samma yta. Det är inte mycket Mao. Om ni har plats att förvara veden så e det väl smartare att köpa för mycket än för lite. Man kan alltid sälja om det blir över. Tänk på att ni köper Torrved. Det ska ha legat minst sedan midsommar bra ventilerat å helst vara fälld innan våren för att ni ska kunna elda med den. Runt 600 kr per kubik för torr Björk vid denna tiden är inte ovanligt. Mao är det billigare att köpa på våren å stappla själv på ett väl ventilerat ställe. Ej inomhus Mao. Jag hade börjat m fyra kubik minst. Eldar ni så minskar ju ändå uppvärmingen på den andra värmekällan ni har. Han ni hyr av måste ju kunna hjälpa er med antal kubik som går åt

• Kungcarl

Röken ska ju upp i skorstenen och inte in i huset! Brandrök, särskilt från "brädor på jobbet" ska man väl absolut inte andas in. Viktigt att tända brasan ordentligt med rätt drag så inte röken går in i rummet!!

• ALLIEVERDO
    Eleonor01 skrev 2012-12-01 18:13:35 följande:
    En kubik är en gånger en gånger en meter. Alltså en fyrkant med ved kastat i en hög. I stjälpt mått brukar man säga. Hade det varit staplat så är ett 1,5 kubik på samma yta. Det är inte mycket Mao. Om ni har plats att förvara veden så e det väl smartare att köpa för mycket än för lite. Man kan alltid sälja om det blir över. Tänk på att ni köper Torrved. Det ska ha legat minst sedan midsommar bra ventilerat å helst vara fälld innan våren för att ni ska kunna elda med den. Runt 600 kr per kubik för torr Björk vid denna tiden är inte ovanligt. Mao är det billigare att köpa på våren å stappla själv på ett väl ventilerat ställe. Ej inomhus Mao. Jag hade börjat m fyra kubik minst. Eldar ni så minskar ju ändå uppvärmingen på den andra värmekällan ni har. Han ni hyr av måste ju kunna hjälpa er med antal kubik som går åt

Tack för hjälpen
  • elilin
    ALLIEVERDO skrev 2012-12-01 17:42:03 följande:
    Ni som eldar. har ni koll på uuuungefär hur många ggr man kanske kan elda i kaminen i tvurmmet på 1 kubik ved eller vad det heter? funderar på köpa, men vill alltid ha liten uppskattning på hur mycket som behövs.

vi har bara grundvärme på våra elelement sen värmer vi upp huset med våran kamin (contura) som står i vardagsrummet, tror de går åt 2kubik i månaden ca för oss nu när de är kallt! för tillf'ället har vi -15 har legat på -29 i helgen!
Svar på tråden Är röken från kaminen farligt för vår 4månaders?