• Sweetness

Hjälp att få amningsnappen att fungera

Jag ammar min 3 veckors dotter med hjälp av en amningsnapp. Började med den när hon var några dagar gammal då hon hade svårt att få rätt tag och jag fick hemska sår. Jag vill gärna och har försökt få henne att sluta använda den men det är helt omöjligt. Hon bara "pickar" på vårtan och bli arg. De få gånger hon sugit tag har hon släppt taget efter bara någon sekund, argare än någonsin.

Problemet jag har med amningsnapparna är att de inte sitter fast. De släpper i kanterna när hon ammar och plastkanterna lägger sig över hennes näsa så hon får svårt att andas. Jag fuktar med vatten innan, rengör med kallt vatten, varmt vatten och diskmedel men inget hjälper. Den lossnar direkt iaf. När den är ny lossnar den iofs bara lite i kanterna men efter bara några få användningar så räcker det med att hon drar lite med handen så ramlar den loss, mjölk rinner över både mig och dottern och hon (och jag) blir frustrerad.

Snälla har någon nått tips på hur jag ska få till det här bättre? Som det är nu kommer jag ge upp amningen vilket jag egentligen inte vill, speciellt inte pga av nått så löjligt som en amningsnapp.

Moa 2010-06-07 BF 29/10-12 mirola80.blogspot.com
  • Svar på tråden Hjälp att få amningsnappen att fungera
  • cloudberry79

Försök sluta med nappen tex på natten, då barnen är lite tröttare och inte bråkar lika mycket vid vårtan. Vilken typ av amningsnapp använder du? Du kan klippa bort en del i en halvbåge så den ser ut så här ungefär (näsan ska vara där inåtbuktningen är):

I övrigt är det viktigt att hon har hela den utåtstående delen i mjuka delen av gommen, så hon inte suger som på en nappflaska och att du låter henne "söka" nappen istället för att sätta in den i munnen på henne. Jag använde amningsnapp första sju veckorna och höll oftast bara tag runt själva nappdelen när dottern tog nappen, då sög hennes vacuum fast nappen i själva bröstet. Man kan smörja hela vårtgården med bröstmjölk innan man sätter dit nappen så sitter den mer effektivt än med bara vatten. Det bästa är såklart att försöka sluta då och då, kolla in amningshjälpen på Facebook, där finns en himla massa trevliga mammor som antingen är hjälpmammor eller som också kämpar med amningsrelaterade problem!
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Muffins i magen

Åh dom är så knepiga! Jag tröttnade tillslut i och tog bort dem och ammade ändå samt hav ersättning när bröstvårtorna behövde vila. Efter några dagar funkade det toppenbra utan napparna.

• TvåTrollungar

Hade samma problem med första barnet och tyvärr har jag inget råd då jag aldrig lyckades sluta. Slutade amma vid 2 mån. Min tanke i efterhand är dock att försöka bli av med den till varje pris, krångligt blir det säkert och såriga bröstvårtor men det är det värt i efterhand om man vill amma på ett bra sett,

• Solstorm

Hej ts!

Tro mig, jag vet hur jobbigt det är med amningsnapp. Fick en av barnmorskan redan på BB och har inte lyckats sluta med den. Dottern är nu 6 månader....
    Hon blev precis som du beskriver tokig när jag försökte amma utan den. Jag gör som du, diskar med diskmedel och sköljer med vatten. Försöker att koka den ganska ofta.
    Jag sökte mig till amningsmottagningen på BB danderyd för att få hjälp att jobba bort den. Det tips jag fick från dom var att klippa bort översta delen på nappen, amma så i några dagar för att därefter gradvis klippa bort mer och mer tills ingenting av själva nappen var kvar. Det funkade inte så bra här men det kanske kan vara värt att testa? Kolla dock så att du klipper jämt så att det inte blir några konstiga kanter som kan kännas obehagliga för bebisen. Om jag inte minns fel så skar vi bort toppen istället för att klippa. Prova dig fram!
    Lycka till med allt!

Alva 2012
  • Mozzy

Jag bar med mig en handduk som jag lade under tutten när det skulle ammas för att slippa spillfläckar när jag använde amningsnapp.

Ett tips jag fick av en barnmorska var att när barnet ätit en stund och inte är superhungrigt längre så tar man bort a-nappen och försöker ge det nakna bröstet då kanske om man har tur tar bebis bröstet och lär sig på så sätt att äta "direkt".  Sedan får man vara envis och pröva gång på gång.

• hawiwi

TS: håller du för hålen på nappen så att det bildas vakkum? Kanske ändra stl på nappen? jag håller nappen när bebis suger tag, men kan sen släppa trots att hon vevar med armarna ibland under ammningen. Den sitter kvar ändå, tack vare vakkumet. I instruktionen står det att man ska vända halva nappen ut och in men när jag gjorde det upplevde jag att det va supersvårt att ta på den, jag vänder bara första millimetern utochin.

Svar på tråden Hjälp att få amningsnappen att fungera