• junimamma12

Välling och bröstmjölk ?

Ja det är så att vi har börjat prova ge lillkillen välling innan läggdags för att han ska vara mätt o sova längre.. Och då gav jag honom 170ml ikväll och han somnade som en stock, men efter 45min så vaknar han igen o är ledsen så ta jag upp honom o ha honom hos mig lite, o han bara ska ner mot bröstet o ha det oxå, han kan ju inte vara hungrig tänker jag o ge mig inte.. o sen lägger jag honom ner igen o han bli ledsen, o efter ett tag så ta jag upp honom igen o han slänger huvudet mot mina bröst igen o suttar o vill ha, o jag tänker han kanske bara vill ligga där, så jag lägger han vid bröstet o han börja leta för att börja suga.. Alltså kan han vara hungrig på tutte efter en hel flaska med välling 170ml ? ? ?

Ger jag han då bröstet efter detta bråket så blir han nöjd o somnar om igen o sover hela natten...

Hur ska jag göra för att avvänja honom från bröstet helt och hållet, han måste ju börja ge sig att han ska bli mätt på välling lr gröt innan läggdags för snart ska amningen bort, då han är 5½ mån nu

• Svar på tråden Välling och bröstmjölk ?
  • Mälaröbo

När jag ville ha bort amningen men de ändå ville snutta lite efter vällingen så gav jag dem vatten i flaska att snutta på under natten.

• Tow2Mater

Vid 5½ mån ska du ge ersättning som substitut till bröstmjölk, inte välling! Välling är bara flytande gröt.

• junimamma12
    Tow2Mater skrev 2012-11-29 21:14:38 följande:
    Vid 5½ mån ska du ge ersättning som substitut till bröstmjölk, inte välling! Välling är bara flytande gröt.
    han vägra ersättning och därför provade vi med välling o de dricker han o tycker om det så då är de klart man ge honom de än att tvinga i honom ngt som han kräks av
  • pigglet

Han kanske får ont i magen av vällingen och vaknar av det? Han är ju fortfarande så liten att han bör få enbart bröstmjölk/ersättning, ev smaka på lite annat.

• Tow2Mater
    junimamma12 skrev 2012-11-29 21:16:57 följande:
    han vägra ersättning och därför provade vi med välling o de dricker han o tycker om det så då är de klart man ge honom de än att tvinga i honom ngt som han kräks av
    Men då ska du ju inte "avvänja honom från bröstet helt och hållet" heller.
  • Tow2Mater
    pigglet skrev 2012-11-29 21:17:50 följande:
    Han kanske får ont i magen av vällingen och vaknar av det? Han är ju fortfarande så liten att han bör få enbart bröstmjölk/ersättning, ev smaka på lite annat.

Ja, han kanske inte tål ersättningen som provats heller. Men då finns det ju andra sorter att prova.
  • junimamma12
    Tow2Mater skrev 2012-11-29 21:20:25 följande:
    Ja, han kanske inte tål ersättningen som provats heller. Men då finns det ju andra sorter att prova.

vi ha provat all ersättning då han är mjölkprotin allegiker så få han inte äta så många ersättningar
  • pigglet
    junimamma12 skrev 2012-11-29 21:29:14 följande:

vi ha provat all ersättning då han är mjölkprotin allegiker så få han inte äta så många ersättningar
    Men finns det mjölkfria vällingar fårn 5 månader?
    Han är fortfarande så liten. Lugna ner takten, amma på ett tag till, så kanske det löser sig. Men hela första året ska de få bröstmjölk/ersättning, så börjar han inte ta ersättning bör du nog amma länge till. 
  • junimamma12
    pigglet skrev 2012-11-29 21:33:31 följande:
    Men finns det mjölkfria vällingar fårn 5 månader?
    Han är fortfarande så liten. Lugna ner takten, amma på ett tag till, så kanske det löser sig. Men hela första året ska de få bröstmjölk/ersättning, så börjar han inte ta ersättning bör du nog amma länge till. 

Ja det finns det, okey men då ska jag lugna ner lite på vällingen o ge bröstet ett tag till

tack !! 
  • pigglet
    junimamma12 skrev 2012-11-29 21:41:05 följande:

Ja det finns det, okey men då ska jag lugna ner lite på vällingen o ge bröstet ett tag till

tack !! 
    Det var så lite så!  Skrattande
  • juliaannaeva

Idiotiskt att vänja bort! Tutten är ju hans tröst och trygghet, han är ju bara 5 1/2 månad.. Skillnad om han varit året...

• Tow2Mater
    juliaannaeva skrev 2012-11-29 21:43:20 följande:
    Idiotiskt att vänja bort! Tutten är ju hans tröst och trygghet, han är ju bara 5 1/2 månad.. Skillnad om han varit året...
    "Tröst och trygghet" kan fås på många sätt, ingen större orsak att fortsätta amma. Men mycket av näringen om den inte kan fås genom ersättning, kommer från just bröstmjölken. Vid året kan de äta allt som vi äter, och behöver varken ersättning eller bröstmjölk.
Svar på tråden Välling och bröstmjölk ?