Vilket underlag står era hästar på?
Funderar lite på det här med underlaget i boxarna, det finns ju lite olika. Vad står era hästar på, och varför? Fördelar/nackdelar, mest ekonomiskt, bäst för hästen, osv.
Shoot!
Funderar lite på det här med underlaget i boxarna, det finns ju lite olika. Vad står era hästar på, och varför? Fördelar/nackdelar, mest ekonomiskt, bäst för hästen, osv.
Shoot!
Våra går på lösdrift och står på permanentbädd av halm. Lättskött under vintern men otroligt tungt att mocka ur till sommaren. Tycker dock att det är värt det, för det brinner ihop bra och fryser inte = hästarna kan ligga varmt och mjukt.
När jag stått på stall har jag nog provat alla varianter av strö och bädd som finns utom halmpellets och pappersströ.
Det allra, allra bästa - mest ekonomsikt och mest lättskött - i min mening är permanentbädd av torv. Ska dock försöka lista lite för- och nackdelar enligt min erfarenhet och efter de frågor du ställer. Vet inte hur bevandrad du är på olika typer av bädd, så jag gör en kort genomgång först:
Växelströbädd - mocka ut allt kiss och bajs varje dag.
Djupströbädd (halm) - typ platta till kiss och bajs och strö över tjockt med ren halm. Mocka ut en gång i veckan.
Permanentbädd - grunda med kalk, grunda med 4-5 balar torv á 70 kr, spara kiss och mocka ut bajs.
Det finns för- och nackdelar med alla typer av bädd.
Bäst för hästen:
Enligt de veterinärer jag talat med så är v'xelströbädd av pappersströ det absolut bästa för hästens luftvägar. Sen kommer torv, eftersom den neutraliserar ammoniaken i urinen. Efter det halmpellets, sen halm av god hygienisk kvalitet. Det absolut sämsta är spån.
Mest ekonomiskt:
Utan tvekan permanentbädd med torv. Det har kostat mig ungefär 100-150 kr/mån med en rättså grisig häst.
Mest lättjobbat:
Även här utan tvekan permanentbädd av torv. Tar typ 3 min att mocka. Lite mer jobb när bädde ska ut, men har man en häst som anlägger fin bädd kan man ha den två år på raken utan problem. Svårast och mest tidskrävande: växelströbädd av spån.
För- och nackdelar med olika typer av strö:
Spån
+ lätt att få tag på i allmänhet
+ ljust och fint
+ förnybar produkt
- innehåller ofta spår av terpentin, som är väldigt dåligt för hästluftvägar
- tycker det är svårt att hålla fräsch om man har en grisig häst
- fryser vid minusgrader
Torv
+ bra för hästens luftvägar
+ ekonomiskt
+ lättjobbat
- balarna fryser om man har kallstall
- det är en ändlig naturtillgång
- mörkt och dammigt (dock inget damm som är farligt för hästarna, ser bara trist ut)
Halm
+ hyggligt lätt att mocka med rätt redskap
+ i allmänhet rätt ekonomiskt, speciellt som permanentbädd
- finns mycket halm med dålig hygiensk kvalitet = mögel= väldigt dåligt
- vissa år, som i år går det knappt att få tag på för skörden varit så kass - det som finns är dyrt och ofta mögligt
Oj, det blev en hel uppsats nästan, haha, men detta är mina erfarenheter.
Mina hästar på halmbädd nu, jättebra för då har hästarna något och pilla med hela tiden.
Haft sågspån och kutterspån men detta är billigast för mig ( har 15boxar att strö upp så det märks vad som är mest ekonomiskt)
Har jättebra halm nu så jag kommer faktiskt inte på någon dåligt med det.
Vår häst som står i box står på vanlig torv och inte på nån bädd. Hästarna på gården som går på lösdrift har torvbäddar i sina ligghallar.
Torven är bäst för luftvägarna o lätt att göra sig av med. Stallet står alltid öppet dessutom så att luften skall vara den bästa möjliga därinne.
Starthästarna på gården har alltid pappersströ i sina tävlingsboxar när de är iväg.
Vi gör väl av med ungefär en bal torv i veckan nu med dotterns nya ponny. På vår o sommar när de är ute längre så går det ju mycket mindre. Hos oss kostar en bal torv 85 kronor om vi handlar nästgårds. Väljer jag att handla på Naturnära kostar den 90 kronor.
Bäst tycker jag en kombination av torv eller spån och halm. Torv/spån suger upp kisset och halem gör att det alltid finns nått att pilla på för hasten. DEt är ock inget som fungerar till skitgrisar.
Granris för tillfället! :) Annars halm och spån, har lösdrift! :)
På Bukefalos är det ett gäng som just nu pratar sig varma över spånpellets, sånt man som man eldar med! Det är fritt från gifter, det dammar inte, det har väldigt god uppsugningsförmåga, det blir ett mycket fast lager redan från början, det är lätt att få tag på, lätt att stuva in i bilen och framförallt så är det billigt!
De som gått över till detta från de vanliga spånbalarna tjänar tusenlappar och alla (oavsett tidigare strö) är alldeles frälsta över alla fördelar med bränslepelletsen!
Hemligheten bakom pelletsen är att man öser vatten på det innan man strör med det. Det är så oerhört torrt i pellets form, men om man öppnar en bal i sin skottkärra, öser på en hel 10L-hink så blir det ett perfekt spån att strö med!
www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/vinterprodukter/pellets-ved/biobransle/4552/pellets
----
Själva har vi en permanentbädd med halm i vår lösdrift. Vi har tre hästar och en liten gödselkärra och vi tar ut 1 till 1,5 kärra per dag nu under vintern. Under sommarhalvåret är hästarna bara inne om det är insekter och ibland om det ösregnar. Det är väldigt lättmockat och vi strör med ca 5 småbalar halm i veckan och sen strör vi ut stalosanpulver några gånger i veckan för att det ska var luktfritt. Till våren är bädden två år gammal så då behöver vi kanske ta ut den, för den börjar bli lite hög.
Våra har mer eller mindre bara stått på spån/pappersströ. I början stod de på halm, men det var en kort period. Funkar bra för oss.
Min prinsessa står på halm, tyvärr drar hon runt allting, så nån bädd är det inte tal om, men jag är inhyrd, och halmen ingår i hyran, så det är bara att ta,, däremot är det ganska tung jobbat, får ont i axlarna ibland faktiskt
Jag kör bränslepellets till min och det blir precis som råspån, underbart lättmockat och ekonomiskt. Jag blöter inte pelletsen nu vintertid och det tar ett par dagar så har det blivit spån av det.