• Anonym (inte nu)

Vad krävs för att umgänge ska bli av om det tidigare blivit nekat

Ska försöka korta ner en otroligt komplicerad historia.

Jag har ett barn på 4 år med mitt ex, han har inte träffat barnet sen denne var 1 år. Även under förhållandet (som tog slut när barnet var 1 år) var han knappt närvarande och vid separationen blev boende och ensam vårdnad tilldelad till mig. Utredning gjordes av Famijerätten som kom fram till att umgänge var olämpligt, pga. tidigare händelser då han visat stor oaktsamhet och försatt barnet i fara. Han är dessutom kriminell och dömd för såväl våldsbrott och hot mot mig, han är även dömd för andra brott både före och efter vår separation.

Nu har jag fått brev från hans advokat om att han vill få igång ett umgänge. Saken är att jag absolut inte vill att det ska bli i nuläget, jag och barnet har lidigt mycket av hans våld, hot och förföljelse och bara för att det lilla straffet på 2 år är avklarat betyder det ju inte att allt är frid och fröjd. Han har stora agressiva problem, även tidigare drogproblem och så har han ingen erfarenhet av barn. Barnet behöver inte detta, en ostabil person som ska röra upp och ner på livet och använda barnet i nån sorts maktkamp. Barnet behöver stabila vuxna i sitt liv och rutiner och struktur. Jag lever sen 2 år i ett nytt förhållande (vilket exet inte vet) och allting var s bra. Nu blir jag superstressad och ledsen av detta, hur stor är risken att det faktiskt blir umgänge nu? De saker som gjorde umgänget olämpligt sist ser fortfarande likadan ut. Jag orkar inte detta, rädslan, stressen, möten, utredning, intyg, utlåtanden, hot, ilska.. :/

• Svar på tråden Vad krävs för att umgänge ska bli av om det tidigare blivit nekat
  • Anonym

Med stor sannolikhet får han umgänge med sitt barn. Det har gått 3 år, mycket kan ha förändrats. Du får försöka få igenom umgängesstöd för barnet tycker jag.

• Anonym (inte nu)

Fast det ska ju vara utifrån barnets bästa, vilket umgänge inte är. Det hade ju varit lämpligt om han hade förändrat sig något och varit ett positivt inslag i barnets liv, men det är han inte.

Umgänget skulle i så fall bli övervakat i en låst lägenhet, 4 timmars enkelresa härifrån. Eftersom mitt ex försökt mörda mig och hotbilden kvarstår så blir det väldigt komplicerat. Jag och barnet har skyddad identitet pga hotbilden från exet som nu vill ha umgänge. Familjerätten uttryckte sist att så länge det finns en hotbild kvar så är inte umgänge rekommenderat eftersom vår säkerhet inte kan garanteras.

Jag är dock rädd att Tingsrätten resonerar annolunda och säger som du "mycket kan ha hänt på 3 år" så att barnet nu ska bli nåt försöksobjekt för att testa om umgänget funkar, om det inte funkar så kan hela vårt liv raseras om det blir som sist med förföljelse, kidnappningsförsök och mordhot.  

• Anonym (inte nu)

Det är dessutom en annan Tingsrätt och Familjerätt denna gången så man vet ju inte hur de resonerar. Förra gngen hotade han personalen på Familjerätten så de hade ju sin uppfattning. Nu vet man inte alls. Men det finns inte en chans att jag kommer gå med på detta och riskera våra liv. Blodsband är inte allt.

• Anonym
    Anonym (inte nu) skrev 2012-11-29 00:37:10 följande:
    Fast det ska ju vara utifrån barnets bästa, vilket umgänge inte är. Det hade ju varit lämpligt om han hade förändrat sig något och varit ett positivt inslag i barnets liv, men det är han inte.

Umgänget skulle i så fall bli övervakat i en låst lägenhet, 4 timmars enkelresa härifrån. Eftersom mitt ex försökt mörda mig och hotbilden kvarstår så blir det väldigt komplicerat. Jag och barnet har skyddad identitet pga hotbilden från exet som nu vill ha umgänge. Familjerätten uttryckte sist att så länge det finns en hotbild kvar så är inte umgänge rekommenderat eftersom vår säkerhet inte kan garanteras.

Jag är dock rädd att Tingsrätten resonerar annolunda och säger som du "mycket kan ha hänt på 3 år" så att barnet nu ska bli nåt försöksobjekt för att testa om umgänget funkar, om det inte funkar så kan hela vårt liv raseras om det blir som sist med förföljelse, kidnappningsförsök och mordhot.  
    Risken är enormt stor att han får igenom umgänge oavsett vad du tycker. Så förbered dig på det. Men se till att kontakta ett bra ombud som kan hjälpa dig föra din talan! Kvinnojouren kan säkert tipsa dig om en bra advokat!

Jag önskar dig all lycka till!
  • Tom Araya

Ta upp allt som tidigare hänt och att du vill se att förändring skett, ordentlig utredning av pappan gjorts o.s.v.
    Det är inte säkert de går på din linje med du kan i alla fall försöka att ställa krav för eventuellt umgänge och hävda detta just för barnets skull.

• Anonym (inte nu)

Tack för svar.. Känns ju inte alls hoppfullt det här :/

Hur resonerar de egentligen? Att umgänge alltid är barnets bästa oavsett omständigheter?  Sist var det väldigt lätt att få det nekat, ska inte pappan behöva bevisa lämplighet/förbättring för att det ska bli umgänge? Eller det spelar ingen roll om han följer efter oss efter umgänget och lyckas skjuta mig denna gången, bara barnet får se honom. Barnet vet inte ens att han existerar och har inget behov av att träffa honom när han är så liten. Jag hade absolut inte räknat med detta förrän nån gång i skolåldern. 

• Anonym

Varför skaffar man barn med en man man inte vill ska få vara far?   Numera finns väl möjlighet att inseminera i Danmark som ensamstående kvinna  i de fall man inte hittat en lämplig  pappa-kandidat?

Jag skulle ha svårt att som domare helt hindra  umgänge.   Övervakat umgänge torde vara lämpligast i början.
    Du nämner låst lägenhet -  förstår inte vad som menas.   Många jag känner brukar låsa dörren om sig.

• Anonym (inte nu)
    Anonym skrev 2012-11-29 00:45:45 följande:
    Risken är enormt stor att han får igenom umgänge oavsett vad du tycker. Så förbered dig på det. Men se till att kontakta ett bra ombud som kan hjälpa dig föra din talan! Kvinnojouren kan säkert tipsa dig om en bra advokat!

Jag önskar dig all lycka till!

Tänkte ta kontakt med samma ombud som jag hade sist, det var Kvinnojouren som rekommenderade henne och hon var väldigt bra. Jag bor dock i en helt annan kommun nu (vilket iofs inte syns nånstans då vi har skyddad adress) och Tingsrätten som blir aktuell nu ligger många timmars resväg bort även för advokaten. Så jag hoppas att hon går med på att ta ärendet ändå, så att jag inte måste ta ett ombud där borta.
  • Tom Araya
    Anonym (inte nu) skrev 2012-11-29 00:59:50 följande:
    Tack för svar.. Känns ju inte alls hoppfullt det här :/

Hur resonerar de egentligen? Att umgänge alltid är barnets bästa oavsett omständigheter?  Sist var det väldigt lätt att få det nekat, ska inte pappan behöva bevisa lämplighet/förbättring för att det ska bli umgänge? Eller det spelar ingen roll om han följer efter oss efter umgänget och lyckas skjuta mig denna gången, bara barnet får se honom. Barnet vet inte ens att han existerar och har inget behov av att träffa honom när han är så liten. Jag hade absolut inte räknat med detta förrän nån gång i skolåldern. 
    Jag tror det är viktigt att du är inställd på ett framtida umgänge och gärna talar om det, barnet har ju trots allt rätt till sin pappa men att du vill att barnet ska slippa de negativa konsekvenser som är högst sannolika i umgänge med en person med den problematik barnets pappa hade och kanske fortfarande har.
  • Anonym (inte nu)
    Anonym skrev 2012-11-29 01:02:23 följande:
    Varför skaffar man barn med en man man inte vill ska få vara far?   Numera finns väl möjlighet att inseminera i Danmark som ensamstående kvinna  i de fall man inte hittat en lämplig  pappa-kandidat?

Jag skulle ha svårt att som domare helt hindra  umgänge.   Övervakat umgänge torde vara lämpligast i början.
    Du nämner låst lägenhet -  förstår inte vad som menas.   Många jag känner brukar låsa dörren om sig.

Rätt konstig fråga, men hade jag vetat då det jag vet nu hade jag aldrig skaffat barn med honom. Han hade då en narkotikadom som var från ungdomen, nu har han massor med domar. Men sen handlar det ju inte om jag vill att han ska vara far eller inte, han har själv försatt sig i de problem han har och barnet ska väl inte behöva lida för det. Jag har gjort allt jag kan sen separationen för att skapa ett tryggt liv för oss och nu ska allt detta raseras.

Umgänget skulle i så fall bli i en lägenhet som används av Familjerätten och låst av övervakaren. Denne får dock ändå inte ingripa om han t.ex tar barnet och rusar från lägenheten. Så det är rätt lönlöst med övervakat umgänge, dessutom är han ju fri att följa efter oss så fort umgänget är slut. Vad är då meningen med att ha skyddad identitet om jag ska utsätta oss för detta varannan vecka eller vad det kan bli?   
Svar på tråden Vad krävs för att umgänge ska bli av om det tidigare blivit nekat