Sluta amma min 3-åring
Alla kommentarer om att det är äckligt att amma en 3-åring undanbedes. Jag vänder mig till mammor som ammat lika länge som jag och har erfarenhet/tips om att sluta amma.
Min älskade son ammas till sömns varje kväll. Är jag inte hemma så lägger pappan honom utan problem. Sedan kommer han in till oss under natten och då "snuttar" han till och från ända till morgonen.
Nu räcker det, jag vill inte mer. Men det vill han. Han blir totalt vansinnig på mig när jag nekar honom bröstet och hittills har det alltid slutat med att jag faller till föga och ger honom bröstet. Jag vet rent logiskt att det inte är farligt för honom att vara arg och att det är en naturlig reaktion eftersom han absolut vill amma och har gjort det hela sitt liv.
Det jag efterfrågar är bra tips om hur man ska göra för att inte ta ifrån honom hela tryggheten. Är det bara hårt mot hårt som gäller verkligen? Jag har så svårt för att se honom så förkrossad men samtidigt är situationen ohållbar. Jag känner obehag av själva sugandet och maken är extremt irriterad på att jag fortfarande ammar.
Är det lättare för honom om jag åker iväg på kvällarna ett tag framöver? Det blir bara en så svår situation för hela familjen om jag gör det eftersom vi har fler barn. Usch vad detta är jobbigt