• MariiaF

Min tjej har så otroligt ont i magen- Tips?

Jag har en 8 veckors tjej som har så otroligt ont i magen. Jag helammar henne och ger henne miniform och sempers magdroppar. Jag har även efter BVCs råd slutat med allt som innehåller mjölkprotein, lök,  och kål. Hennes magont har blivit bättre och varit hanterbart de senaste tre veckorna, men sedan ett par dagar tillbaka har det blivit ännu värre, hon skriker och skriker, har svårt att få ut pruttar och bajs. Hon böjer sig bakåt och hela hennes vakna tid sprattlar hon med benen och skriker för att försöka få ut gaserna. 

Har ni föräldrar kommit på någonting annat som orsakat magont? När man äter någonting, hur lång tid finns det kvar i kroppen? Hur kan jag lindra hennes onda mage.

Tack för alla tänkbara tips!  

• Svar på tråden Min tjej har så otroligt ont i magen- Tips?
  • La Lola

En del blir värre i magen av minifom (inget R där). Så blev det för min Hedda.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Nano07

Kaffe, te och annat med koffien ska väl kunna ge utslag också har jag för mig. Böner, linser likaså men det kanske du inte äter så ofta.

Prova att minska ner på Minfom ett tag som La Lola föreslog, Funkar inte det prova att ta bort magdropparna också. Allas magar är olika och vissa reagar bakvänt helt enklet :)

• MariiaF
    La Lola skrev 2012-11-27 13:38:26 följande:
    En del blir värre i magen av minifom (inget R där). Så blev det för min Hedda.
    Jo, jag har hört det. Kan det bli värre efter ett tag? Jag menar, under tiden det var hanterbart gav jag henne minifom. 
  • MariiaF
    Nano07 skrev 2012-11-27 13:52:58 följande:

Kaffe, te och annat med koffien ska väl kunna ge utslag också har jag för mig. Böner, linser likaså men det kanske du inte äter så ofta.

Prova att minska ner på Minfom ett tag som La Lola föreslog, Funkar inte det prova att ta bort magdropparna också. Allas magar är olika och vissa reagar bakvänt helt enklet :)

Dricker ca 1 kopp kaffe på morgonen och inga bönor eller liknande som är känt att vara gasbildande. Ska kanske prova med att ta bort dropparna... Tack!
  • La Lola
    MariiaF skrev 2012-11-27 14:05:21 följande:
    Jo, jag har hört det. Kan det bli värre efter ett tag? Jag menar, under tiden det var hanterbart gav jag henne minifom. 
    Ja jag har för mig att det blev just så för Hedda. Vi gav mot slutet många fler droppar än vad som rek utan att det gav nån effekt så då slutade vi.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • MariiaF

Förresten- vet ni om socker/ kolhydrater kan vara en bidragande orsak till magknip? Jag har nämligen ätit kanel-och kardemummabullar kom jag på...

• Nano07
    MariiaF skrev 2012-11-27 14:08:42 följande:
    Förresten- vet ni om socker/ kolhydrater kan vara en bidragande orsak till magknip? Jag har nämligen ätit kanel-och kardemummabullar kom jag på...

Nja men kanske kanelen eller kardemumman i så fall skulle jag tro? Bebisar kan ju rent teoretiskt reagera på nästan allt. Du är också helt säker på att du inte fått i dig mjölk? Minsta spår räknas ju, vet att jag fick passa mig för en sån enkel sak som att inte slicka mig om fingrarna när jag tagit i mat som innehöll mjölk (ätit mjökfritt båda gångerna jag ammat)...
  • hannis

Var bullarna bakade på smör eller margarin med mjölk i? Det finns ju även mjölkprotein i tex en del smörgåspålägg. Läs alla innehållsförteckningar supernoga!

• Tovenaeve

Hej ! min lille tjej hade oxå problem med magen när hon var 1 månaf ungefär. o de som hjälpte på henne va när hon fick ligga på min mage o gunga fram o tillbaka. eller på mage iknät o skaka lite lätt. man får testa sig fram. hoppas de blir bättre!

• Mila L

Har du provat med Windi pysventiler?
    Bära henne så hon ligger horisontellt med magen nedåt, så dina armar ligger mot hennes mage?
    Massera cirkulära mjuka rörelser på hennes mage och sen föra benen mot magen?

• MariiaF

Tack för alla svar! 

Bullarna var bakade på vegetabiliskt smör (jag bakar både bullar och bröd själv så att jag vet vad som är i). Det kan vara kanelen eller kardemumman som hon reagerar på, .

Ska testa att bara ge magdropparna ett tag och se om det blir bättre.

Jag har märkt att hon tycker att det är skönt att sova på min mage med benen böjda som om hon skulle krypa..

Jag får testa lite olika alternativ och hoppas att det ger med sig, annars bör det lätta när hon är 3-4 månader... eller?

Tack igen!.  

• livetimagen

Min grabb hade kolik och magknip dom första tio veckorna ungefär..
    Det underlättade enormt med windi pysventlier som jag köpte på Apoteket. Alla gaser och bajs som lillen kämpade med kom ut. Han verkar inte bry sig om ett skvatt att få ventilen i rumpan. Och det är otroligt skönt för mamma-hjärtat att se sin son sluta skrika och istället börja skratta på skötbordet..!
    Ngn sade att ventilerna har en positiv effekt på bebisen för det hjälper den att känna vilka muskler den skall använda för att få ut gaser och bajs.. Jag tvättar och kokar ventilerna efter användning så jag kan använda dom igen..

• liz1

Prova att dricka Weledas amningste. Det kombinerat med minifom funkar bra för min son på 2 månader. 

Svar på tråden Min tjej har så otroligt ont i magen- Tips?