• blomman07

Är det svårt att få barn tvåspråkiga?

`Jag har inga barn ännu, men jag väntar första i April. Jag är inte direkt den nervösa och oroliga typen, men en sak som bekymrar mig lite är det här med språk. Jag är helsvensk och pratar enbart svenska och min man är från Rumänien och pratar rumänska och svenska. (Vi kan ju båda engelska också, men det är inte relevant.)

För mig är det väldigt viktigt att vår dotter kommer att lära sig båda språken, men det känns som om det kommer att bli svårt. Jag kommer ta all föräldraledighet, och kan ju bara prata svenska med henne, min man säger att han ska prata enbart rumänska med henne, men problemet är ju att han MÅSTE prata svenska med mig, och att han har svårt att blanda språken. Han flyttade till Sverige när han var tretton och pratar enligt han själv inte alls lika bra rumänska längre, och jag märker när han pratar växelvis på rumänska och svenska (tex när vi har varit i rumänien och han vill översätta något åt mig) att han snubblar lite och ibland inte hittar ett ord eller två.

Jag skulle vilja ha tips och råd från någon i en liknande situation, vad kan jag göra? Jag kan bara några få lösa ord på rumänska och inte en enda hel mening.. Jag har googlat ganska mycket, men inte hittat en enda kurs i just rumänska.

Det jag är rädd för är alltså att hon helt enkelt inte ska få tillräckligt mycket av språket för att lära sig det i tal och förståelse.

• Svar på tråden Är det svårt att få barn tvåspråkiga?
  • Kat91

Kan inte svara helt från mig själv men från ett nära-vän-perspektiv.

Min närmsta tjejkompis är tjeck och pratar tjeckiska flytande (men inte speciellt ofta och inte precis dagligen förutom i telefon med sin mamma) Hennes grabb på 2 år har hon och pappan pratat svenska med och så har hon gett mormor, som har tjeckiskan som modersmål och som han träffar i princip dagligen, uppdraget att bara prata tjeckiska med grabben så att  allt blir rätt i uttal osv. De har även varit ner till tjeckien och hälsat på släkt ett par gånger och då inte pratat svenska alls med honom. Han är som sagt 2 år nu och pratar och förstår båda språken Dock var han sen med att börja prata men man brukar ju säga att tvåspråkiga barn är sena med talet för att de inte börjar prata förrän de sorterat färdigt vad som hör till vilket språk.

Jag tror inte att det kommer bli svårt att lära henne språket men då måste pappan verkligen prata på rumänska med henne ofta. Försök i samma veva att lära dig lite du också

• Malva85

Det är inga problem för ett barn att lära sig två, eller flera, språk, speciellt inte om barnet får höra det från början.

Min mamma har ett annat modersmål än svenskan men när jag föddes tyckte hon att hon tappat så mycket att hon inte ville prata det med mig. Idag ångrar hon det och jag hade också önskat att jag kunde förstå i alla fall lite.

En stor fördel med att prata ett annat språk hemma är att barnet får rätt till hemspråksundervisning. Där kan h*n lära sig mycket av det som ev fattas i din mans språk.

• EnStyckAnna

Hej!

Har ingen egen erfarenhet men har två olika vänner som har tvåspråkiga barn o det går helt naturligt!

Min kompis D har 2 söner tillsammans med en kille från Österrike, dom pratar bara svenska hemma men han pratar tyska med barnen. Barnen har full koll på det och pratar svenska med oss men när dom vänder sig till sin pappa skiftar dom till tyska, hur häftigt som helst! (Tror att hon hade all föräldraledighet)

Min kompis S har en dotter på 1,5, hon pratar svenska med henne, hennes sambo pratar danska och morföräldrarna pratar polska. Ungen babblar på som bara den!

Det kommer naturligt, även om ni pratar svenska hemma så kommer din man prata rumänska med barnen o det kommer räcka gott och väl!

• Mrs Tercan

Hej, har har två flickor en på 5 år och en på 2 år, vi är kurder från Kurdistan jag från den irakiska delen och min man från den turkiska delen.
    Vi bestämde oss tidigt att vi skulle prata två språk med våra barn så jag pratar enbart kurdiska och min man pratar enbart turkiska, fast han kan kurdiska också.
    Barnen går på dagis och får på det sättet även svenska, fram tills den äldsta var 3,5-4 år så pratade hon enbart svenska, förstod allt man sa, både på turkiska och kurdiska men svaren var alltid svenska. Många gånger tänkte vi ge upp men från ingenstans en dag så började hon svara på resp språk beroende på vem som pratade med henne, hon är idag 5 år och pratar 3 språk flytande! Dessutom har dom teckenspråk på förskolan som hon är superduktig på;)) Ge inte upp det kommer att komma bara ni är envisa! Vi är lika envisa med våran 2 åring men hon blandar språken nu, pratar alla tre samtidigt;)) lycka till

• Ediths mamma

Våran lilla tjej som fyller 3 efter nyår pratar mycket bra svenska för sin ålder + att hon förstår all spanska och pratar spanska när hon blir uppmuntrad till detta (ligger unigfär 1år "efter" i Spanska) min sambo pratar spanska till ca 80% med lillisen och sen så har vi farmor här i sverige som vara pratar spanska... Kan tillägga att jag är norsk o vill att hon också lär sig norska så när vi är där pratar jag bara norska och hon byter ut ord av bara farten ;)
    Grattis till eran bebis!

• Höghus

Mina barn på 7 och 4 är helt tvåspråkiga och har varit från början. Nyckeln är konsekvens. Barn kopplar språk till situation och person och därför är det viktigt att prata sitt modersmål med barnet och inte blanda. Jag pratar svenska med barnen men min sambo pratar bara på sitt modersmål. Sinsemellan pratar vi svenska men vänder han sig till barnen är det alltid på sitt språk. Viktigt är också att läsa böcker och se filmer på det andra språket. En annan grej som jag tror varit väldigt värdefull är att min sambo tagit halva föräldraledigheten och haft barnen mycket själv och då har de bara pratat hans språk. Toppen är också om ni känner/kan hitta andra barn som pratar pappans språk så att barnen får tala det med jämnåriga.

• blomman07
    Malva85 skrev 2012-11-27 02:13:38 följande:
    Det är inga problem för ett barn att lära sig två, eller flera, språk, speciellt inte om barnet får höra det från början.

Min mamma har ett annat modersmål än svenskan men när jag föddes tyckte hon att hon tappat så mycket att hon inte ville prata det med mig. Idag ångrar hon det och jag hade också önskat att jag kunde förstå i alla fall lite.

En stor fördel med att prata ett annat språk hemma är att barnet får rätt till hemspråksundervisning. Där kan h*n lära sig mycket av det som ev fattas i din mans språk.
    Finns hemspråksundervisning att få i alla språk? Måste det finnas ett visst antal barn med samma hemspråk eller spelar det ingen roll? Det vore ju super, hur tidigt kan man begära det isf? :)
    Höghus skrev 2012-11-27 09:17:21 följande:
    Mina barn på 7 och 4 är helt tvåspråkiga och har varit från början. Nyckeln är konsekvens. Barn kopplar språk till situation och person och därför är det viktigt att prata sitt modersmål med barnet och inte blanda. Jag pratar svenska med barnen men min sambo pratar bara på sitt modersmål. Sinsemellan pratar vi svenska men vänder han sig till barnen är det alltid på sitt språk. Viktigt är också att läsa böcker och se filmer på det andra språket. En annan grej som jag tror varit väldigt värdefull är att min sambo tagit halva föräldraledigheten och haft barnen mycket själv och då har de bara pratat hans språk. Toppen är också om ni känner/kan hitta andra barn som pratar pappans språk så att barnen får tala det med jämnåriga.
    Bra råd! Ska tala med min sambo om det. Filmer, barnprogram och/eller böcker på Rumänska går säkert också att fixa. Jämnåriga blir svårt, min sambo har inga kusiner eller andra släktingar i sverige och hans lillebror kommer nog vänta ett tag till med att skaffa barn. Men jag kan nog se till att blivande farmor och fabror också bara pratar rumänska :)

• Nattis

Min pappa talade bara amerikanska med mig och min syster, från första minuten i våra liv. Mamma bara svenska med oss, mamma och pappa talade amerikanska med varandra. Vi kunde båda språken flytande vid två års ålder.

• Erik

Här i Finland så är ju var o varannan unge tvåspråkig (svenska/finska) och t.o.m trespråkiga. Speciellt i mina trakter. Inga problem alls. :) 

Erik -04, Elias -07, Edit -12
  • Loriyana

Skippa svensk tv fullständigt utan låt barnet (när hen blir lite äldre förståss) enbart se på barnprogram på rumänska. Finns nog att beställa från amazon.

Svar på tråden Är det svårt att få barn tvåspråkiga?