Är det svårt att få barn tvåspråkiga?
`Jag har inga barn ännu, men jag väntar första i April. Jag är inte direkt den nervösa och oroliga typen, men en sak som bekymrar mig lite är det här med språk. Jag är helsvensk och pratar enbart svenska och min man är från Rumänien och pratar rumänska och svenska. (Vi kan ju båda engelska också, men det är inte relevant.)
För mig är det väldigt viktigt att vår dotter kommer att lära sig båda språken, men det känns som om det kommer att bli svårt. Jag kommer ta all föräldraledighet, och kan ju bara prata svenska med henne, min man säger att han ska prata enbart rumänska med henne, men problemet är ju att han MÅSTE prata svenska med mig, och att han har svårt att blanda språken. Han flyttade till Sverige när han var tretton och pratar enligt han själv inte alls lika bra rumänska längre, och jag märker när han pratar växelvis på rumänska och svenska (tex när vi har varit i rumänien och han vill översätta något åt mig) att han snubblar lite och ibland inte hittar ett ord eller två.
Jag skulle vilja ha tips och råd från någon i en liknande situation, vad kan jag göra? Jag kan bara några få lösa ord på rumänska och inte en enda hel mening.. Jag har googlat ganska mycket, men inte hittat en enda kurs i just rumänska.
Det jag är rädd för är alltså att hon helt enkelt inte ska få tillräckligt mycket av språket för att lära sig det i tal och förståelse.