• Lovikkas

Underhåll och studiebidrag till 18-åring?

Hej! Min son är 18 år och iom det så går studiebidraget till hans konto. Så ska även underhållet göra. Han är hemmaboende vilket jag hoppas han ska vara så länge han vill och kan. Han har turen att få jobba extra och det är pengar jag unnar han. Jag har hittills behållt underhållet och han har fått 750:- av studiebidraget. Jag står för allt och han har busskort dygnet runt via skolan. Jag tog upp detta med han igår och undrade hur han själv ställde sig till allt och jag bad han kolla runt med sina kompisar hur de gör och sen komma med förslag. Hans spontana svar blev att jag ska ha pengarna att betala mat och räkningar men jag ville att han skulle ha hela studiebidraget. Men då får han skaffa kläder för det och jag betalar resten. Hur gör ni med bidragen? Får era unga behålla allt, en del eller inget. Hur ser upplägget ut! Kom med förslag, bolla med mig!

• Svar på tråden Underhåll och studiebidrag till 18-åring?
  • Gunilla 044

Hej.
    Min son är nitton och får behålla studiebidraget,jag köper även terminskort åt honom (sl),sen får han barnpension,men det sparar han,och jag tycker det funkar bra.

• morminmor

Min son är 17 år o har både uh o studiebidrag själv men betalar kläder busskort mobilräkning nöje själv

• Wiem

En fundering, går studiebidrag och uh automatisk till barnet när det fyller 18?

• morminmor

Ja uh måste barnet söka från fk när det fyller 18

• Lovikkas
    Wiem skrev 2012-11-27 10:22:37 följande:
    En fundering, går studiebidrag och uh automatisk till barnet när det fyller 18?

Ja, studiebidraget gör det automatiskt. Men inte underhållet precis som nedanstående skrev.
  • Wiem

Ok.
    Har en 17-åring och har just börjat funder med vad som händer med vad när hon blir 18, själv tror hon att det är porten till paradiset att fylla 18   Flört och inser inte att det inte bara är frihet utan även en hel del förpliktelser med att bli myndig. Funderar därför på vad hon ska betala själv osv.
    Därför intresserad av hur andra gör! 

• furia

Hej min 18åring får studiebidrag o underhåll men jag betalat mobilen.

Har en annan fråga. Vad har era ungdomar för förpliktelser när dom bor hemma? 

• morminmor

Här städar dom sina rum , tvättar sina träningskläder , givetvis plockar undan efter sig , packar väskor till träningar , bäddar rent i sina sängar , hjälper till med lillasyster , hjälper till vid storstädning av huset !

• Majsan70

Studiebidraget går eller har gått direkt till barnenlångt innan de blev 18. Underhållet betalas ut eller har betalats ut direkt från pappan till MIG. Barnen upphör ju inte magiskt att kosta pengar bara för att de blir myndiga.

Vad gäller "förpliktelser" så gäller samma för ALLA i familjen. Vi hjälps åt med allt.

• morminmor

Klart att dom inte slutar kosta pengar bara gör dom fyller 18 men dom har rätt till sina pengar vilket studiebidrag o uh är när dom blir myndiga sen får boendeföräldern ta ut en liten summa för kostnader i så fall !

Svar på tråden Underhåll och studiebidrag till 18-åring?