• Anonym (En tvåa önskas)

Bli gravid när mannen äter Methotrexate

Min man äter Methotrexate ( cellgift) då han har psoriasisartrit. Vi har ett barn men börjar nu fundera på ett syskon. Läkaren säger att han måste sluta äta medicinen 3 månader innan vi börjar försöka "göra barn".

Är det någon av er som har erfarenhet av detta? Min man är orolig för att han ska bli sämre av att ha ett "uppehåll" i medicineringen. Han kommer ju att först behöva vara utan 3 mån innan vi börjar försöka och sedan så länge tills vi lyckas bli gravida ( om vi lyckas). Det kan ju ta en stund. Vet ej ens om det funkar då medicineringen kan påverka fertiliteten negativt.

Som sagt, är det några som har erfarenhet av detta?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Bli gravid när mannen äter Methotrexate
  • hymafr

Vet bara att man som kvinna bör vänta 6 månader efter man ätit Methotrexate innan man blir gravid, men vet också att det finns de som inte klarar detta och ändå blivit gravida och fött friska barn. Men jag har hela tiden fått för mig att det handlar om ev fosterskador, inte om fertiliteten.

• optimiste67

hej, jag har börjat med sprutor Cimzia, nån som tar såna sprutor, jag skulle gärna höra från er

• Uffesson

Han ska inte gå på cellgifter just för att det kan ge fosterskador. Finns det ingen alternativ medicin han kan få? Kan ni tala med läkaren om detta?

• Liv86

Hej,
    Jag går själv på methotrexate, och har fått veta av flera läkare att man som kvinna inte bör ta methotrexate i samband med gravilitet, men att man istället kan påbörja en annan medicinsk behandling som en tillfällig ersättning. Denna ska påbörjas ett par månader tidigare, kanske 6 månader..har jag för mig. Jag har ingen aning om hur det är för män, men precis som andra nämner i tråden har jag också för mig att det beror det på att det kan skada fostret. Vilket kan vara allvarligt, så jag tycker också ni bör ta kontakt med en läkare eller prova ringa sjukvårdsupplysningen. Lycka till!

Svar på tråden Bli gravid när mannen äter Methotrexate