Hjälp!! Stenhård bröstvårta/vårtgård hela tiden (bröstopererad)
Jag har bröstreducerat mig 1998. Då flyttades bröstvårtan (skar bort en stor del av min vårtgård).
Mitt problem är att min ena bröstvårtsgård har blivit hård som sten. Den var inte så de första dagarna. Den blev lite irriterad i början av allt sugandet, men nu är den helt hård, hela tiden och min dotter vill inte ta den i sin mun.Blir jättearg, jag insisterar ett tag och hon suger och suger och blir sen jättearg igen. Det kommer heller inte så mycket mjölk när jag pumpar från det bröstet längre. Men när jag klämmer på bröstvårtan (rätt så hårt) så kommer det i alla fall lite mjölk. Vad kan vara fel? och har ni något tips på lösning? Jag tror inte mjölkstockning, vilket de trodde på sjukvårdsupplysningen.
Bakgrunden är den här:
Jag fick barn 2010 och fick till min förvåning igång bröstmjölken fast vi inte trodde det, men eftersom vi "gett upp" innan och börjat ge flaska tidigt så kom inte mjölken igång ordentligt och min son ville inte ta bröstet efter två veckor då det gick så väldigt mycket långsamare än flaska.
Nu är vi på barn två och nu ska vi försöka amma igen. Amningen har kommit igång "bra" med lite tillägg av ersättning så hon inte går ner för mycket i vikt (på rekommendation av bvc).
Nu är vi inne på dag 6: När jag pumpar får jag ut 30 ml på ena bröstet och 10-15 ml på andra och det ökar undan för undan vilket är väldigt lovande. Men nu vägrar som sagt min dotter att ta tag i min ena bröstvårta. Eftersom jag är bröstopererad och inte får ut så mycket mjölk från början och måste klämma på mina körtlar som sitter på yttre sidan av bröstet så kommer jag alltså ge upp om jag inte får båda brösten att fungera. Orkar inte delamma och ge ersättning på deltid vid varje mattillfälle.