• anyXX

Vilka bilstolar för 3 resp 5 år?

Skulle behöva lite input... Vi har två barn som blir 3 resp 5 i mars. Den lille är 96 cm och väger ca 15 kg och den stora är 105 cm och väger även hon 15 kg. Vi har en britax hi-Way och en britax twoway. I twowayen sitter båda bra men i hi-Wayen är det väldigt trångt för benen. De är inte för långa men ingen vill sitta i den lilla stolen. Hur skulle ni gjort - köpt en till twoway el köpt en bältesstol till femåringen? Vilken bältesstol isf?

flicka 2008 & pojke 2010
  • Svar på tråden Vilka bilstolar för 3 resp 5 år?
  • cosinus

Beror ju på hur länge man har tänkt att femåringen ska åka bakåtvänt vilken stol man väljer. Det är självklart alltid bäst ur säkerhetssynpunkt att åka bakåtvänt så länge som möjligt men förr eller senare blir barnet för stort eller att man som familj anser att andra fördelar överväger.

Vi gillar britax bältesstolar när barnen byter till frammåtvänt åkande. De sitter bra och skönt och har bra nackstöd om de somnar. Barnen har aldrig klagat under långresor.

• Sisisisi

Jag skulle absolut köpa en till twoway. Min son blir 5 i juli, är 113 cm och väger 19 kg. Han har snart vuxit ut sin bilstol och vi kommer att köpa en twoway så han kan åka bakåt ett tag till.

• niky40

Jag skulle också köpt en till twoway.

• Flickan och kråkan

Vi är i ganska exakt samma sits med två barn i samma ålder i samma storlek. Vår snart 5-åring är någon centimeter kortare. Vi har två britax hi-way. De kommer att använda dem rätt länge till eftersom de är pass små. Ingen av dem har klagat på att det är trångt men de har i och för sig inte provsuttit någon annan större och ingen konkurrens om vem som ska sitta i vilken . Vi har också gärna våra bakåt länge så hade skaffat en twoway.

Svar på tråden Vilka bilstolar för 3 resp 5 år?