• MissSummer

Sykunniga - går det här att fixa?

Jag har köpt en sån här klänning:
    http://nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/honor-gold-937/gabriella-maxi-dress-120572-14/

Jag älskar den, problemet är bara att den är lite för lång. Min farmor kan lägga upp den längst ner, problemet är bara att vecket som ni ser ska gå där vid knäna och sedan svänga ut ligger ganska långt ner på mig som det är just nu, det ser lite konstigt ut.

Finns det något sätt att ordna det på eller är det bara att gilla läget?
    Jag har kollat runt bland nästan alla återförsäljare och den är helt slut i alla storlekar. 

• Svar på tråden Sykunniga - går det här att fixa?
  • Persi

Jag skulle säga att det inte går att få precis som på bilden om man syr upp den men om din farmor är kunnig så borde hon kunna göra snarlikt. Men eftersom du frågar här och inte henne så är jag tveksam :-/

,.-~*´¨¯¨`*·~-.¸- Dastan, Delshad, Daria, Shirin, Samira, Shervin-,.-~*´¨¯¨`*·~-.¸
  • MissSummer
    Persi skrev 2012-11-23 22:09:27 följande:
    Jag skulle säga att det inte går att få precis som på bilden om man syr upp den men om din farmor är kunnig så borde hon kunna göra snarlikt. Men eftersom du frågar här och inte henne så är jag tveksam :-/
    Jag har inte visat henne klänningen ännu, men att korta av den där nere (för jag trampar på tyget längst ner som det är nu) bör ju inte vara några problem, men vecket kommer ju fortfarande sitta för långt upp :/
  • Lillaria

Om din farmor är lite pillig så kan hon rynka upp den ytterligare lite i sidorna runt låren och lägga upp den lite nertill så att det fungerar. Sen kan det bero på hur mycket du behöver lägga upp den. Handlar det om 10 cm totalt så tror jag det kan funka men inte mer, då ser det nog konstigt ut.
    Lycka till. 

• Hejhoppsan

Om vecken vid knäna sitter för långt ner på dig så kolla om det finns någon söm i midjan där ni kan "hissa upp" kjoldelen och på så sätt flytta upp vecken och förkorta klänningen. Pilligt, men en sykunnig grejar det.

• Looloo97

Jag gissar att du menar att det nedersta tygvecket vid knävecket typ sitter för långt ner och inte upp?
    Det bästa är ju att korta klänningen vid vecket och helt enkelt flytta upp vecket så att det passar din längd. Då behöver man inte fålla om klänningen eftersom nederdelen behålls som den är, bara högre upp.  

• MissSummer
    Looloo97 skrev 2012-11-28 12:46:37 följande:
    Jag gissar att du menar att det nedersta tygvecket vid knävecket typ sitter för långt ner och inte upp?
    Det bästa är ju att korta klänningen vid vecket och helt enkelt flytta upp vecket så att det passar din längd. Då behöver man inte fålla om klänningen eftersom nederdelen behålls som den är, bara högre upp.  
    Ja precis :) är det svårt att göra? Jag är sämst på att sy själv men min farmor är desto skickligare, tänkte om det är något hon skulle kunna ordna eller om det är väldigt väldigt avancerat
  • Looloo97

Om din farmor är sykunnig så är det inga problem, det kan förstås vara lite trixigt eftersom klänningen blir vidare och vidare nedåt. Det innebär ju att den del du "flyttar upp" är vidare än delen du ska sy fast det i...
    För att få ett bra resultat så sätter du på dig klänningen och sedan "lyfter" ni upp kjoldelen vid knäna och skapar ett nytt veck där du vill att det ska vara. Nåla upp hela vägen runt tätt med knappnålar så att ni ser att det funkar, blir det något veck kan man trolla bort det genom att t.ex skapa ett likadant veck på andra sidan så det blir symmetriskt om du förstår hur jag menar. 

Som någon annan skrev så kan det ju också funka att rynka upp den mer i sidorna, men inte om det är mer än 10 cm då blir det bylsigt. 

Grymt snygg klänning by the way!

Svar på tråden Sykunniga - går det här att fixa?