• mormor 1965

Såå trött på min tonåring som aldrig växer upp....

Min dotter är på sista året som tonåring, dvs 19. Men hon är som en fjortis och tycks inte utvecklas alls. Vi bråkar precis hela tiden. Hon är uppkäftig, förnedrar mig, utnyttjar mig till precis allt och är allmänt otrevlig tycker jag. Ibland skäms jag när vi är bland folk när hon inte uppför sig socialt och artigt. Hon har äldre syskon, som klarar den biten betydligt bättre och är mer självständiga, och var det i betydligt yngre ålder än hon.
    Hon kräver att kylskåpet ska vara fyllt varje dag, maten ska vara lagad, men det ska vara precis det hon vill ha, annars äter hon inte. Hon har haft ätstörningar så det är ju alltid ett bra vapen att ta till från hennes sida.
    Hon har olika fysiska fel hela tiden, men gör inget för att sköta sig bättre. Läkare kan hon ju förstås inte beställa själv, för inte vågar hon ju ringa nånstans och tala med främmande. Och inte täcks hon ju gå själv och inte hittar hon heller.
    Nä, mamma borde väl ta ledigt från jobbet för att följa henne till alla ställen i världen, betala med min lilla lön och samtidigt få höra hur skit jag är osv.

Ni märker att jag har en dålig dag, men jag måste få klaga för jag orkar inte hela tiden vara stark. Och ni ska nog förstå att jag säger ifrån. Lider inte i tysthet. Men det hjälper ej.

Jag vet ju att hon mår dåligt ibland, men jag orkar inte ta det i beaktande hela tiden. 
  • Svar på tråden Såå trött på min tonåring som aldrig växer upp....
  • Philippa

Går inte all läsa vad du skrivit....

• Sunshine808
    mormor 1965 skrev 2012-11-23 20:24:37 följande:
    Min dotter är på sista året som tonåring, dvs 19. Men hon är som en fjortis och tycks inte utvecklas alls. Vi bråkar precis hela tiden. Hon är uppkäftig, förnedrar mig, utnyttjar mig till precis allt och är allmänt otrevlig tycker jag. Ibland skäms jag när vi är bland folk när hon inte uppför sig socialt och artigt. Hon har äldre syskon, som klarar den biten betydligt bättre och är mer självständiga, och var det i betydligt yngre ålder än hon.
    Hon kräver att kylskåpet ska vara fyllt varje dag, maten ska vara lagad, men det ska vara precis det hon vill ha, annars äter hon inte. Hon har haft ätstörningar så det är ju alltid ett bra vapen att ta till från hennes sida.
    Hon har olika fysiska fel hela tiden, men gör inget för att sköta sig bättre. Läkare kan hon ju förstås inte beställa själv, för inte vågar hon ju ringa nånstans och tala med främmande. Och inte täcks hon ju gå själv och inte hittar hon heller.
    Nä, mamma borde väl ta ledigt från jobbet för att följa henne till alla ställen i världen, betala med min lilla lön och samtidigt få höra hur skit jag är osv.

Ni märker att jag har en dålig dag, men jag måste få klaga för jag orkar inte hela tiden vara stark. Och ni ska nog förstå att jag säger ifrån. Lider inte i tysthet. Men det hjälper ej.

Jag vet ju att hon mår dåligt ibland, men jag orkar inte ta det i beaktande hela tiden. 
  • MD77

Försår att det är jobbigt, hon är ju trots allt din dotter och man vill ju alltid göra sina barn nöjda och glada. Men när jag läser det du skrivt så tror jag att du måste sätta en gräns nu, det har gått för långt och hon är faktiskt myndig och "vuxen" nu. Om detta fortsätter kommer det att skapa stora problem för henne i framtiden, antar att hon går i skolan nu, men hur ska det gå när hon ska söka jobb och börja arbeta och klara av att ta hand om sig själv?

Hur tufft det än låter så tycker jag att du ska sluta göra henne till lags hela tiden. Om hon nu vill ha speciell mat så kan hon laga den, att hon haft ätstörningar är inget hon ska kunna använda mot dig.Allt dumt och elakt hon gör mot dig kommer hon antagligen att fortsätta med då hon vet att det går, hon fortsätter hon tills du säger stopp!

Prata med henne om hur du känner och upplever situationen, ni kanske kan komma fram till några kompromisser, sen kanske hon förhoppningsvis inser att hon måste förändra sitt beteende. Hon kanske har något som tynger henne som hon inte får fram, utan det uttrycker sig genom hennes handlingar.

Hoppas verkligen att det ordnar sig.   

• mormor 1965

Tack för stödet. Talar ofta med henne, säger vad som är acceptabelt och ej. Det blir bättre ett tag, sen värre igen. Hon börjar jobba nu om en vecka, hoppas hon får mer innehåll i livet då, och inte är så gnällig.

• Otäcking

Släng ut henne. Bästa medicinen som finns. "Nu är det dags att du växer upp och skaffar dig lite värdighet, främst för din egen skull. Lycka till." så låter du henne konsekvent sköta sig själv.

I rather get som shrooms than be a prude, then I can go to space and still feel your face between my legs
  • mormor 1965

Men då är det risk att studierna blir på hälft. Och ja hon kan shoppa ensam.

• Machapuchare

Hur pratar du med henne? Som ett barn eller som en vuxen? Börja behandla henne som en vuxen så kommer hon säkerligen växa i den kostymen snabbare.

• izgo

Säg till henne de att om hon inte hjälper till blir det inget shopping :)

• matildasofia
    mormor 1965 skrev 2012-11-23 20:57:50 följande:
    Oj, hur fick du fram det?

Hur har hennes uppväxt varit? Hon kanske har problem från barndomen? Om hon har äldre syskon kanske hon alltid blivit behandlad som "liten"
  • mormor 1965
    matildasofia skrev 2012-11-26 14:32:22 följande:

Hur har hennes uppväxt varit? Hon kanske har problem från barndomen? Om hon har äldre syskon kanske hon alltid blivit behandlad som "liten"
    Ja, det har hon onekligen...
Svar på tråden Såå trött på min tonåring som aldrig växer upp....