• Anonym (Masso)

Steril av värme? Sant? Falskt? Går att bota?

Frågan bottnar i det påstående om att män blir helt obotligt sterila av för mycket värme kring pungkulorna. Är det rimligt att vara så? Vi går ju klädda i både byxor och underkläder och arbetar i olika miljöer, gymmar, kör bil, duschar, åker till Thailand, m.m. och får värmestrålning på så vis. Då borde ju miljontals män bli sterila efter bara några år bara för att vi har kläder på underkroppen. Är väl snarare så att själva produktionen och kvalitéten på spermierna går ner TILLFÄLLIGT för att återupptas i god dager några månader senare?

Om man säger så, ifall någon har dålig produktion eller kvalitét, går det att få så att det blir bättre genom vitamintillskott eller ändrad livsstil även om man levt "dåligt" i flera år? Eller om spermieproduktionen upphört pga upprepad värme, går det att få igång den på nått sätt eller genom ändrad livsstil? Kanske är individuellt betingat

• Svar på tråden Steril av värme? Sant? Falskt? Går att bota?
  • Stormallan

www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Befruktning/Mannens-inre-konsorgan/

"Om man tvingar upp testiklarna mot kroppen med tighta kalsonger kan temperaturen bli för hög och då stannar spermiebildningen av. Samma sak händer om man badar i hett vatten varje dag. Spermieproduktionen kommer oftast i gång igen om man låter bli att ha tighta underkläder eller slutar med heta bad. Dusch och bastubad påverkar inte spermieproduktionen."

• Anonym

Spermier är värmekänsliga, det är därför de får hålla till utanför kroppen i en liten påse! Spermieproduktionen upphör inte permanent av värme utan kommer igång igen när det svalnar av. Även om det är upprepade gånger. Tänk på alla japanska män som badar i heta bad ofta, de blir också föräldrar.

• Anonym (Masso)
    Stormallan skrev 2012-11-23 20:05:13 följande:
    www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Befruktning/Man.../

"Om man tvingar upp testiklarna mot kroppen med tighta kalsonger kan temperaturen bli för hög och då stannar spermiebildningen av. Samma sak händer om man badar i hett vatten varje dag. Spermieproduktionen kommer oftast i gång igen om man låter bli att ha tighta underkläder eller slutar med heta bad. Dusch och bastubad påverkar inte spermieproduktionen."
    Kommer oftast igång igen? Varför skulle den inte göra det? Går det inte att med våld få igång den dårå? Typ Japaner som badar heta bad låter det ju som om vissa blir sterila... Eller febertoppar.. "Fan, nån jävel på jobbet smittade ner mig och gav mig feber, nu är jag steril"...

Men varför säger man att man kan bli steril av det? Är det tidningarnas sätt att skrämma befolkningen? Vet ju att det finns risk med påssjuka och våld mot nedre regionerna.
  • Anonym
    Anonym (Masso) skrev 2012-11-23 20:56:02 följande:
    Kommer oftast igång igen? Varför skulle den inte göra det? Går det inte att med våld få igång den dårå? Typ Japaner som badar heta bad låter det ju som om vissa blir sterila... Eller febertoppar.. "Fan, nån jävel på jobbet smittade ner mig och gav mig feber, nu är jag steril"...

Men varför säger man att man kan bli steril av det? Är det tidningarnas sätt att skrämma befolkningen? Vet ju att det finns risk med påssjuka och våld mot nedre regionerna.
    Nej, man blir tillfälligt steril. Du kan vara lugn och ta dig ett bad. Det är ingen som försöker skrämma befolkningen, detta är väl känt för de flesta.
  • Anonym (Masso)
    Anonym skrev 2012-11-23 20:58:49 följande:
    Nej, man blir tillfälligt steril. Du kan vara lugn och ta dig ett bad. Det är ingen som försöker skrämma befolkningen, detta är väl känt för de flesta.
    Tänker mer på allt negativt och alla storlarm som blossar upp i tidningarna, typ "Nu kommer rysskylan" eller "Alvedon kan ge dig proppar" m.m. Det är klart det skapar vissa funderingar.

Men som vissa skriver på FL här att de har dåliga simmare, är det efter att ha blivit tillfälligt steril då? De pratar ju om att spermieantalet sjunker av olika anledningar och tycks stanna på den nivån, är det efter värme då?

Och hur sjutton ofta menar de att man ska utsättas för värme för att det ska gå ner? Låter som man måste gå med en isklump mellan benen i ett halvår för att få chans att få barn i den här världen.

Och varför i hela friden har vi underkläder om de nu bara kapslar in pungen och värmer upp den? Kan ju lika gärna gå naken, fast då blir man väl inburad.
  • Anonym
    Anonym (Masso) skrev 2012-11-23 22:33:01 följande:
    Tänker mer på allt negativt och alla storlarm som blossar upp i tidningarna, typ "Nu kommer rysskylan" eller "Alvedon kan ge dig proppar" m.m. Det är klart det skapar vissa funderingar.

Men som vissa skriver på FL här att de har dåliga simmare, är det efter att ha blivit tillfälligt steril då? De pratar ju om att spermieantalet sjunker av olika anledningar och tycks stanna på den nivån, är det efter värme då?

Och hur sjutton ofta menar de att man ska utsättas för värme för att det ska gå ner? Låter som man måste gå med en isklump mellan benen i ett halvår för att få chans att få barn i den här världen.

Och varför i hela friden har vi underkläder om de nu bara kapslar in pungen och värmer upp den? Kan ju lika gärna gå naken, fast då blir man väl inburad.
    Såhär:

Att det finns för få spermier kan bero på flera saker. Allt från att man är född med en felkoppling som gör att spermierna inte hamnar i sädesvätskan (utlösningen) utan istället i urinblåsan, till livsstilsfaktorer som övervikt, vissa idrotter, vissa yrken, heta bad osv. Heta bad är ett exempel på något som dödar de färdiga spermierna som ligger och väntar på att komma ut i nästa utlösning. Det är alltså inget fel på tillverkningen och inget annat fel, så om man slutar med baden så kommer spermierna efter en tid bli bättre. Man ska dock komma ihåg att produktionen av spermier tar tid, de spermier som kommer ut i utlösningen påverkas av hur man har levt månaden innan, inte bara dagen innan.

Om det är själva produktionen som är problem (det bildas för få eller missbildade spermier) så kan det också bero på livsstil, t.ex. övervikt. Eller så kan det vara medfött, eller bero på våld mot underlivet. Eller någon infektion man har haft. Men mest troligt är att man aldrig får veta orsaken. Det går i alla fall att få en bättre produktion genom att äta bra (zink!) och ha en hälsosam vikt och livsstil i övrigt. Så om man lämnar ett dåligt spermaprov så ska man inte bara ge upp, det finns saker man kan göra. Framförallt så finns det mycket bra vård man kan få om det är mannens spermier är det som orsakar barnlösheten.

Tycker inte du ska ta din info från "media", be att få lämna ett spermaprov istället om du är orolig. Att spermierna är känsliga små rackare är väl inget att vara arg över, det är väl rätt fantastiskt att man kan tillverka barn över huvud taget? (Säger jag som är barnlös...)
  • Anonym (Masso)

Tack för ditt svar. Jag beklagar att höra att du är barnlös och jag håller med om att det är väldigt svårt att tro att det kan bli något. Kan på sätt och vis bli lite förbannad på de som klagar över oönskade graviditeter och de som skaffar tio barn utan att ha förmågan att ta hand om dem, känns lite som ett missbruk.

Om den vård du menar handlar om spermiedonation/adoption är det inget alternativ, men jag hoppas du tänker på IVF / ICSC eller vad det heter och allt det där. Jag är beredd att genomgå det mesta.

Problemet med att lämna spermaprov är att vi inte har försökt än, så vården lär inte "acceptera" oss än. Det är därför det fötts en sådan oro över hur det ska gå eftersom vi inte har den möjligheten i och med knapert med jobb osv som ligger i vägen. Antar att annan möjlighet av ren oro inte finns i vården idag?

• Anonym (inlägg 6)
    Anonym (Masso) skrev 2012-11-24 16:17:07 följande:
    Tack för ditt svar. Jag beklagar att höra att du är barnlös och jag håller med om att det är väldigt svårt att tro att det kan bli något. Kan på sätt och vis bli lite förbannad på de som klagar över oönskade graviditeter och de som skaffar tio barn utan att ha förmågan att ta hand om dem, känns lite som ett missbruk.

Om den vård du menar handlar om spermiedonation/adoption är det inget alternativ, men jag hoppas du tänker på IVF / ICSC eller vad det heter och allt det där. Jag är beredd att genomgå det mesta.

Problemet med att lämna spermaprov är att vi inte har försökt än, så vården lär inte "acceptera" oss än. Det är därför det fötts en sådan oro över hur det ska gå eftersom vi inte har den möjligheten i och med knapert med jobb osv som ligger i vägen. Antar att annan möjlighet av ren oro inte finns i vården idag?
    Förstår jag rätt att ni inte har försökt bli gravida ännu, men du oroar dig ändå pga medias skriverier?

Lite konstigt problem ur mitt perspektiv, men er jag tillbaka så var även jag orolig innan vi började försöka. Hade läst för mycket om barnlöshet och missfall här på FL Skäms

Med hjälp menar jag IVF, ICSC, och olika metoder som finns för att få fram spermier om det visar sig att sädesvätskan inte innehåller några alls. Ovanligt problem dock!

Om du är väldigt orolig så tycker jag att du ska gå till VC och be att få prata om det, och be att få lämna spermaprov. Tror man kan få göra det utan att dra igång en hel fertilitetsutredning. Det finns också självtest man kan beställa via nätet, vet dock inte hur tillförlitliga de är:
    www.netoteket.se/man/testlagret-manligt-fertilitetstest-spermatest.php

Observera att negativt resultat på testet endast betyder att man inte har "normalmånga" rörliga spermier. Men det krävs bara en spermie för att göra en kvinna gravid... särskilt om man gör IVF.

Adoption och spermadonation... det är nog rätt vanligt att man inte ser det som alternativ. Läget förändras om man får veta (t.ex. genom många års försök med IVF) att man inte kan få ett biologiskt gemensamt barn. Man kan inte veta i förväg hur man reagerar på att vara i den situationen, det man var 100% säker på några år tidigare känns inte längre självklart.
  • Anonym (V)
    Anonym (Masso) skrev 2012-11-24 16:17:07 följande:

Du kan betala för att göra en spermaanalys. På RMC i Linköping ex kostar det 1390 :-

www.lio.se/Verksamheter/Barn-och-kvinnocentrum/Kvinnoklinikerna-i-Ostergotland-/Reproduktionsmedicinskt-centrum-RMC/Prislista-over-egenfinansierade-behandlingar-2010/
Svar på tråden Steril av värme? Sant? Falskt? Går att bota?